۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ضعف اقتصادی ما نتیجه ضعف فرهنگی است/ فساد و عدم توازن اقتصادی بزرگترین مانع تولید
کد خبر: ۱۲۴۵۷۴ نویسنده: داود پورمحمد تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین:

ضعف اقتصادی ما نتیجه ضعف فرهنگی است/ فساد و عدم توازن اقتصادی بزرگترین مانع تولید

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین گفت: راهبری اقتصاد کشور اگر بر عهده دولت است و در این زمینه خوب عمل شده پس باید گفت در حوزه فرهنگی هم باکفایت عمل کرده‌ایم؛ اما ضعف ما در حوزه اقتصاد نشانه ضعف در حوزه فرهنگی است.

ضعف اقتصادی ما نتیجه ضعف فرهنگی است/ فساد و عدم توازن اقتصادی بزرگترین مانع تولید

داود پورمحمد  عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین ، در خصوص حلقه گمشده بین صنعت و دانشگاه اظهار کرد: بر اساس مسائلی که در وضعیت امروز جامعه وجود دارد می‌توان گفت صنعت ما از دانشگاه بسیار عقب‌تر است.
وی افزود: هر کجا که صنعت از دانشگاه درخواست کمک داشته، پشتیبانی از این بخش صورت گرفته است اما مشکل ما تکیه بسیار زیاد به اقتصاد نفتی و دولتی است.


فساد و عدم توازن اقتصادی از موانع تولید است

 

استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) راه پیشرفت کشور را وجود اقتصاد غیر وابسته به نفت و دولت دانست و اذعان کرد: در حال حاضر دولت منبعی به نام نفت دارد و جامعه به عنوان مستخدم دولت از این نفت استفاده می‌کند؛ با این مدیریت بسیاری از قیمت‌ها و معاملات ما واقعی نیست.
وی ادامه داد: صنعتگر ما در یک اقتصاد دولتی هنگام تولید به جای منافع کشور به فکر سود بیشتر برای خودش است؛ وقتی منفعت تجاری اولویت یک صنعتگر می‌شود فکر ابتکار و استفاده از نیروهای داخلی ایجاد نشده و حمایتی از تولید نخواهیم داشت.
این کارشناس حوزه علم و فناوری با بیان اینکه اعتماد نداشتن صنعت به نیروهای مبتکر زمینه مهاجرت آنها را فراهم می کند ابراز کرد: در حال حاضر متخصصین سطح بالا و مبتکر ایرانی در حال خدمت به صنعت در کشورهای توسعه یافته هستند و این افراد به دلیل اینکه صنعت کشور روی آنها سرمایه گذاری نمی‌کنند به ایران برنمی‌گردند.
وی فساد اقتصادی و عدم توازن اقتصادی را از موانع تولید دانست و گفت: اگر در عرصه جهانی با سیستم عرضه و تقاضا عمل کنیم شاید بتوان در مسیر پیشرفت اقتصادی حرکت کرد.
پورمحمد تصریح کرد: سیستم اقتصاد در دنیا اربابی به نام استکبار جهانی دارد که خون اقتصاد در حال گردش در رگ‌های این ارباب است، ایران به دلیل پایبندی به ارزش‌های اعتقادی و اخلاقی حاضر به بله قربان گویی به این ارباب نیست بنابراین وی ما را در این اقتصاد جهانی بازی نمی‌دهد.
برای پیشرفت اقتصادی، باید مقاومت در برابر استکبار جهانی دغدغه صنعتگر و تاجر ایرانی قرار بگیرد.

وی یادآور شد: برای اینکه بتوانیم معضلات اقتصادی خود را حل کنیم باید به استقلال اقتصادی که رهبر معظم انقلاب نام این مسئله را اقتصاد مقاومتی نامیده‌اند، دست پیدا کنیم؛ اما متاسفانه از مسئولین تا تاجران، اقتصاد را با فرمول‌های جهانی محاسبه می کنند و به دلیل اینکه ما جزئی از اقتصاد جهانی نیستیم به مشکل برمی‌خوریم.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی(ره) برنامه ریزی برای ایجاد یک حوزه اقتصادی خارج از اقتصاد جهانی را از اولویت‌های مدیران کشور برشمرد و تاکید کرد: هنوز تاجران ما به اعتقاد داشتن یک اقتصاد مجزا از اقتصاد جهانی نرسیده‌اند و همیشه هدفشان عرضه و تقاضای جهانی است و این رویکرد معضلات کشور را حل نخواهد کرد.
وی افزود: باید آحاد جامعه به اقتصاد مقاومتی فکر کنند یعنی در اقتصاد ما برکت به جای سود حرف اول را بزند و لازم است استقلال، ایستادگی روی توان داخلی، سربلندی و مقاومت در برابر استکبار جهانی دغدغه صنعتگر و تاجر ایرانی قرار بگیرد.
این کارشناس حوزه علم و فناوری در ادامه عنوان کرد: ما دو راه پیش رو داریم یا باید ارزش‌های اسلامی را کنار گذاشته و مکتب غربی و استکبار را بپذیریم که در این صورت در ظاهر اقتصاد ما شبیه کشورهای اروپایی خواهد شد.
وی اضافه کرد: راه دوم این است که ما با تفکر عزتمندانه و پیروی از مکتب امام حسین(ع) به ساختن حوزه اقتصاد داخلی بپردازیم و با پایبندی دانشگاه و صنعت و تاجران روابط خوبی بین این حوزه‌ها برقرار کنیم؛ اما با عملکرد شعاری ما بازخورد خوبی در جامعه مشاهده نمی‌شود.


سبک زندگی غیراسلامی جامعه ایرانی عامل اصلی عقب ماندگی حوزه اقتصاد است

استاد دانشگاه امام خمینی(ره) لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی را تکیه بر توان داخلی دانست و گفت: نباید به امید لغو تحریم‌ها به دنبال حل معضلات اقتصادی باشیم.
وی همچنین اذعان کرد: ایران اسلامی دارای منابع زیادی است و اگر همه آحاد جامعه با تغییر سبک زندگی مسئولانه رفتار کنند حتی می‌توان تا دو برابر جمعیت حال حاضر کشور را از نظر تغذیه اداره کرد و شرط آن این است که همه حوزه‌ها را اصلاح کرده و از اسراف منابع انرژی جلوگیری کنیم.
پورمحمد سبک زندگی غیراسلامی جامعه ایرانی را عامل اصلی عقب ماندگی حوزه اقتصادی برشمرد و اظهار کرد: ما در حال حاضر چندین برابر استاندار جهانی انرژی مصرف می‌کنیم و با سبک زندگی آمریکایی به دنبال زندگی راحت با درآمد بالا هستیم.
وی افزود: با عمل به مبانی اسلامی دین خود پیشرفت خواهیم کرد زیرا دلیل زمین خوردن ما عمل نکردن به مبانی اسلام است، متاسفانه کار برای ما ارزش نیست و امامان معصوم را الگوی خود نمی‌دانیم؛ امام صادق(ع) با اینکه دانشمند زمان خود بودند اما کارکردن در زمین کشاورزی را مقدس می‌دانستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی(ره) ادامه داد: متولی حوزه فرهنگ روحانیت است که باید در این حوزه کار اساسی صورت بگیرد؛ اما ما به تعداد کافی روحانی مبلغ نداریم؛ همچنین آموزش و پرورش و دانشگاهها ضعیف عمل می‌کنند.
وی با بیان اینکه همت ما برای فرزندان این جامعه به جای تربیت کارآمد، قبولی در کنکور است خاطرنشان کرد: دغدغه خانواده‌ها باید تربیت جوان معتقد به مبانی اسلامی باشد؛ زیرا در این صورت ارزش گذاری فرزندان ما تغییر کرده و حتی برای کار در دریانوردی و پتروشیمی و عسلویه هم که ثروت در آنجا به وفور یافت می‌شود پیشقدم خواهند شد.

ضعف ما در حوزه اقتصاد نشانه ضعف در حوزه فرهنگی است

 

این کارشناس حوزه علم و فناوری تصریح کرد: تا زمانی که ما با تکیه بر نفت و سودآوری کارها، نگاه به حوزه اقتصاد داشته باشیم جامعه ما پیشرفت نخواهد کرد؛ چرا به حرمت مسلمانی خود حاضر به تحمل محاصره اقتصادی و فدا کردن راحتی خود برای حفظ عزت ایران نیستیم؟

 وی ابراز کرد: کشورمان در این 37 سال تحت حاکمیت اسلام تحول مثبتی پیدا کرده است و برای جامع کردن این تحول، باید ملت و مسئولین با وحدت و همدلی این مسیر طولانی را طی کنند.
استاد دانشگاه امام خمینی(ره) عزم ملی در پیشبرد حوزه‌های مختلف کارساز دانست و گفت: راهبری اقتصاد کشور اگر بر عهده دولت است و در این زمینه خوب عمل شده پس باید گفت در حوزه فرهنگی هم باکفایت عمل کرده‌ایم؛ اما ضعف ما در حوزه اقتصاد نشانه ضعف در حوزه فرهنگی است.
وی در پایان گفت: من و شما دولت را می‌سازیم اگر در زندگی شخصی خود حل معضلات جامعه را مدنظر داشته باشیم در مصادر حکومتی نیز این وظیفه را به خوبی انجام خواهیم داد و به طور یقین بسیاری از مشکلات کشور ما حل خواهد شد.
انتهای پیام/6001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان