۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین مسئولین استان در زمینه شناسایی نخبگان و حمایت از آنان کم‌کاری دارند/ یکی از اختراعات ما در زمینه دیسک کمر و واریس پا است
کد خبر: ۱۲۲۹۹۵ نویسنده: بنیامین علی محمدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

پژوهشگر و مخترع جوان قزوینی در مصاحبه با صبح قزوین:

مسئولین استان در زمینه شناسایی نخبگان و حمایت از آنان کم‌کاری دارند/ یکی از اختراعات ما در زمینه دیسک کمر و واریس پا است

پژوهشگر و مخترع جوان قزوینی گفت: مسئولین استان در زمینه شناسایی نخبگان و حمایت از آنان کم‌کاری دارند و یکی از اختراعات ما در زمینه دیسک کمر و واریس پا است.

مسئولین استان در زمینه شناسایی نخبگان و حمایت از آنان کم‌کاری دارند/ یکی از اختراعات ما در زمینه دیسک کمر و واریس پا است
به گزارش خبرنگار علم و فناوری   صبح قزوین ، بنیامین علی محمدی، از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین و متولد سال 1370 است.
وی از جوانان مخترع و پژوهشگر استان است که با سن کم خود توانسته کارنامه درخشانی از فعالیت‌های علمی ارائه دهد.
گفتگوی خبرنگار صبح قزوین با وی را در ادامه می‌خوانید.

صبح قزوین : از چه زمانی کار پژوهشی را آغاز کردید؟
علی محمدی: از ترم دوم دانشگاه کار تحقیقاتی را به صورت جدی در زمینه علوم اعصاب با همکاری استاد راهنمای خودم آقای دکتر اژدری شروع کردم و مطالعاتی در حوزه علوم اعصاب روی حیوانات آزمایشگاهی انجام دادیم.
هم اکنون بالغ بر 20 مقاله علمی در این زمینه کار شده که در مجلات معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسیده است.
همزمان تصمیم به راه اندازی تیمی متشکل از پرستاران و متخصصان مهندسی پزشکی برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی بزرگتر گرفتم.
در این تیم ما با تعریف ایده و پژوهش‌های لازم آن را به ثبت می‌رسانیم و زمینه تولید و تجاری سازی آن را فراهم می‌کنیم.


صبح قزوین : از ورود خودتان به حوزه اختراعات بگوئید؟
علی محمدی: در طول مراحل مختلف تحصیلی و همچنین حضور در بیمارستان‌ها برخی از مشکلات در بالین بیماران احساس می‌شد که راهکارهایی برای حل آنها در قالب تجهیزات پزشکی به ذهن ما رسید.
هم اکنون 20 اختراع از سوی تیم ما انجام شده که 5 مورد آن در داخل کشور به ثبت رسیده است که این اختراعات ثبت شده ما نمونه خارجی نداشته و به دنبال ثبت بین المللی آنها هستیم. 


صبح قزوین : اولین اختراع شما چه بود؟
علی محمدی: اولین ایده ما در زمینه اورولوژی، دستگاه مانیتورینگ برون ده ادراری بود، طبق مطالعات و تحقیقاتی که در این زمینه داشتیم، اهمیت و ضرورت ثبت و پایش مداوم برون ده ادراری بیماران در بیمارستان‌ها برای ما ثابت شد و درصدد اختراع دستگاهی برآمدیم تا توانایی ثبت، پایش و نمایش برون ده ادراری بیماران را داشته باشد و همچنین با در اختیار گذاشتن این اطلاعات به پزشک به تشخیص و درمان به موقع کمک نماید.
پزشکان اورولوژی معتقدند برون ده ادرار بیمار در پیش بینی نارسایی حاد و مزمن کلیوی و جلوگیری از دیالیز شدن فرد بسیار با اهمیت بوده و نیازمند ثبت و پایش مداوم است.

صبح قزوین : در مورد این اختراع بیشتر توضیح دهید.
علی محمدی: ما دستگاه ثبت و پایش مداوم حجم و غلظت ادرار بیمار را به صورت ثبت و نمایش لحظه‌ای طراحی کردیم که با رسم نموداری اطلاعات لازم را به پزشک می‌دهد.
این دستگاه ثبت اختراع شده و تنها نمونه خارجی آن در کشور اسرائیل است که به تازگی به صورت صنعتی وارد بازار شده اما این دستگاه یک تفاوت اساسی با نمونه ایرانی مورد اختراع ما دارد. 

در نمونه خارجی فقط باید از کیسه ادرار مخصوص به همان دستگاه استفاده شود اما در نمونه ایرانی این دستگاه با هر کیسه‌ای کار می‌کند و نسبت به نمونه اسرائیلی به قیمت یک پنجم تولید نمونه اولیه انجام شد.
همچنین دستگاه ما توانایی تشخیص و هشدار مربوط به آنوری، الیگوری و پلی اوری را داراست.
این محصول علاوه بر کاهش حجم کار پزشک و پرستاران در بیمارستان‌های کشور، باعث صرفه جویی در بیمارستان و همچنین کاهش مدت اقامت بیماران در بیمارستان می‌شود، این دستگاه همچنین به عنوان یک محصول دانش بنیان قابلیت صادرات را نیز دارا می‌باشد.
این اختراع در سال 92 انجام و نمونه اولیه آن تولید شده و هدف ما تامین اعتبار لازم و حمایت مسئولین برای راه اندازی خط تولید است.


صبح قزوین : این دستگاه برای تولید انبوه نیاز به چه حمایت‌هایی دارد؟
علی محمدی: شکل گرفتن واحد بازرگانی برای جذب بازار از اهداف مهم ماست، هم اکنون این اختراع در مرکز رشد زیست فناوری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با ریاست جناب آقای دکتر رضا نجفی پور مورد حمایت قرار گرفته است.
همچنین پس از ثبت شرکت پردیس طب خزر به دنبال ثبت این محصول در بحث دانش بنیان هستیم تا بتوانیم حمایت‌های لازم را جذب کنیم.
چشم انداز آینده ما تبدیل کردن تخت بیمار به یک آزمایشگاه است تا پزشک سریعتر بیماری‌ها را تشخیص دهد و درمان به موقع صورت گیرد.

صبح قزوین : از اختراعات دیگر خود بگویید.
علی محمدی: مشکل دیگر در فضای بیمارستان این است که پرستاران هنگام کار کردن با سرنگ یا آنژیوکت به واسطه اشتباهات سهوی، سوزن سرنگ وارد دست آنها شده و برخی بیماری‌ها منتقل می‌شود.
در خارج از کشور سرنگ‌هایی برای منع انتقال بیماری به پرستاران تهیه شده است بدین شکل که خود فرد باید این وسیله را روی سرنگ پوش کند اما ما پوششی طراحی کردیم که به تمامی سرنگ‌ها وصل می‌شود.

در نمونه خارجی شما باید این سرنگ و پوشش را باهم خریداری کنید یعنی این پوشش فقط مخصوص این سرنگ است و برای دیگر سرنگ‌ها استفاده نمی‌شود؛ اما در طراحی ما این پوشش پیشگیری کننده زمانی که سرنگ در حال نزدیک شدن به پوست بیمار است، باز شده و سوزن وارد پوست بیمار شده و به محض بیرون آمدن هم بسته می‌شود.
عنوان این ثبت اختراع "پوشش پیشگیری کننده از صدمات سرنگ و آنژیوکت" است البته این محصول به مرحله تولید اولیه نرسیده است.

صبح قزوین : اختراع دیگر؟
علی محمدی:
دستگاه مانیتورینگ یا پایش مداوم و کنترل فشار کاف لوله داخل نای برای بیمارانی که تحت تهویه مکانیکی قرار دارند، از دیگر اختراعات ماست.
در بیمارستان‌ها دیده‌اید بیمارانی که دچار کُما شده‌اند یا به واسطه تصادف از لحاظ تنفس مشکل پیدا کرده‌اند و از تنفس مصنوعی استفاده می‌کنند لوله‌ای در نای آنها قرار می‌گیرد که نفس کشیدن بیمار را آسانتر کند.
پرستاران هر 2 ساعت یکبار باید فشار کاف لوله داخل نای را با دست تنظیم کنند تا در تنفس بیمار اختلال ایجاد نشود.
دستگاه طراحی شده ما که ثبت اختراع آن انجام شده است به وسیله این مانیتورینگ که به بیمار وصل می‌شود، براساس برنامه تعریف شده برای آن فشار کاف لوله داخل نای بیمار را تنظیم می‌کند و نیازی به کنترل ساعت به ساعت پرستار نیست.


صبح قزوین : در مورد این بالش‌هایی که برای درمان دیسک کمر و واریس پا طراحی شده توضیح دهید.
علی محمدی: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد بیشترین اختلالات در ایران مواردی چون دیسک کمر، کمر درد و بیماری‌های قلبی و اختلالات عروقی مثل واریس پا است.
ما دستگاهی طراحی کردیم که با قرارگرفتن زیر پای فرد به تقویت ماهیچه‌های وی کمک می‌کند.
در خارج از کشور این دستگاه به صورت بالش براساس علم ارگونومیک اختراع شده اما دستگاه ما به صورت الکتروتراپی منقبض کننده عضلات است و ما این دستگاه را به نام "پیشگیری کننده و تعدیل کننده اِدم اندام تحتانی و واریس پا" ثبت کرده‌ایم.

صبح قزوین : علم ارگونومیک چیست؟
علی محمدی: علم ارگونومیک براساس شرایط آناتومیکی بدن و محیط کار تعریف می‌شود.
هدف ما در اختراعات ارگونومیک اصلاح سبک زندگی مردم ایران بود بنابراین به دنبال تولید دو نوع بالش برای بهبود دیسک کمر و واریس پا رفتیم.
به دلیل وجود نمونه خارجی ابتدا تصمیم گرفتیم این بالش‌ها را به کشور وارد کنیم که واردات آن به دلیل بالا بودن حجم کالا و گران تمام شدن قیمت آن در کشور منتفی شد.
بنابراین خودمان وارد میدان شدیم و نمونه اولیه این دو نوع بالش با طراحی داخلی و بومی تولید شد و پس از بررسی‌های لازم در قالب صنعتی وارد بازار گردید.
این محصولات ما در نمایشگاه‌های تجهیزات پزشکی استان با استقبال خوبی از سوی مردم و جامعه پزشکی مواجه شد.


صبح قزوین : لطفا در مورد عملکرد این بالش‌ها بیشتر توضیح دهید؟
علی محمدی: بیشترین قسمتی که در حالت ایستاده و نشسته به ستون فقرات فشار وارد می‌کند اندام تحتانی یا پاهای ما هستند، در طول شبانه روز حداقل باید نیم ساعت فشار پاهای خود را از روی کمر برداشته تا جریان خون به آن قسمت افزایش پیدا کند.
این فشار توسط بالش طراحی شده ما از روی ستون فقرات برداشته می‌شود و خون رسانی بین مهره‌ای صورت گرفته و به دیسک اجازه داده می‌شود به حالت اولیه خود برگردد.
بالش واریس پا را فرد 30 دقیقه در روز زیر پای خود قرار می‌دهد و با ارتفاع استانداردی که از سطح قلب دارد بازگشت وریدی خون به سطح قلب تسهیل شده و از اختلالات قلبی در طولانی مدت جلوگیری می‌شود و همچنین مانع آب آوردن پاها (ادم) خواهد شد.
هدف اولیه ما با تولید این محصولات سودآوری نبود بلکه کارآمدی آن برای مردم بود.

صبح قزوین : طراحی و تولید این محصول شما چه مدت طول کشید؟
علی محمدی: ما سه ماه پس از ثبت اختراع این محصول آن را صنعتی کردیم یعنی در روزهای پایانی اسفند 93 این ایده شکل گرفت یعنی از ایده تا تولید محصول ما 4 ماه طول کشید.
هم اکنون به دنبال راه اندازی واحد بازرگانی این محصولات هستیم تا در زمینه قیمت گذاری، تامین نیاز بازار و هدف گذاری و فروش را پیگیری کند و ما فقط در حوزه تولید حضور داشته باشیم.
چون واحد بازرگانی ما شکل نگرفته است نمایندگی این محصول راه نیفتاده و فروش ما در حد 4 نمایشگاهی بوده که شرکت کرده‌ایم.
البته در این زمینه تا 200 محصول وجود دارد که به طور مستمر در ادامه مسیر تولید خواهد شد.
شرکت ما تنها به دنبال سودآوری و تولید محصول نیست بلکه بحث دانش بنیان فراتر از مباحث دیگر است زیرا تولید علم و تجاری سازی آن اقدامی با ارزش است در صورتی که امروز بسیاری از مقالات علمی ما زمینه عملیاتی شدن را ندارد.


ایده‌های ما پس از بررسی لازم ثبت اختراع شده و مالکیت آن را برعهده می‌گیریم و سپس از هرکدام از ثبت اختراعات 2 مقاله ارائه می‌شود؛ مقاله اول درباره طراحی و تولید دستگاه است و مقاله دوم ما پژوهشی بوده و بحث اثربخشی دستگاه یا محصول ماست که به صورت آزمایشی روی بیماران انجام می‌گیرد، که در مجلات بین المللی داخلی و خارجی منتشر می‌شود و در کنگره‌های مختلف تشریح انجام می‌گیرد.

صبح قزوین : کمی از مشکلات حوزه تولید علم و تجاری سازی اختراعات بگویید.
علی محمدی: ما نیازمند حمایت مالی برای راه اندازی خطوط تولید هستیم زیرا قالب اولیه برای تولید محصولات هزینه کلانی را به خود اختصاص می‌دهد و جذب سرمایه گذار در این حوزه نیز باید جدی گرفته شود.
انتظار قشر مخترع فقط همراهی در حد متوسط است اما از سوی مسئولین در زمینه حمایت از تولید علم و نخبگان کم کاری صورت می‌گیرد.
از خارج کشور به مخترعان داخلی بیشتر اهمیت می‌دهند و دعوتنامه‌های فراوان برای آنها ارسال می‌شود.
هدف یک مخترع به نتیجه رساندن محصول تولیدی خود است چرا برخی از متولیان این حوزه با اینکه محصول تولیدی را تائید کرده و وجود آن را ضروری می‌دانند اما حمایت لازم را از آن ندارند؟


صبح قزوین : پیشنهاد شما چیست؟

علی محمدی: معتقدم باید برنامه‌ای برای شناسایی نخبگان و مخترعان که در دانشگاه‌ها هستند وجود داشته باشد نه اینکه خود ما به سراغ متولیان این حوزه برویم.
از دانشگاه‌های آمریکا و کانادا دعوتنامه برایمان ارسال شده اما هدف ما بومی سازی بسیاری از اختراعات و کمک به مردم کشورمان است و با همه سختی‌ها در حال تجاری سازی علوم هستیم.
البته برخی از اختراعات کاربردی نیستند و نیازی به حمایت ندارند؛ اما چرا نشست‌های تخصصی از سوی بنیاد نخبگان استان برگزار نمی‌شود تا نیروهای مستعد و جوان شناسایی شده و با حمایت از آنها تجاری سازی علوم بهتر صورت بگیرد؟
با برگزاری این نشست‌ها متولیان حوزه علم و فناوری صحبت‌های نخبگان استان را می‌شنوند.
کشورهای خارجی استعدادیابی در کشور خود را به نتیجه رسانده‌اند و امروز در حال استعدادیابی در کشورهای دیگر مثل ایران هستند و با ارسال دعوتنامه و اختصاص هزینه از هوش آنها بهره‌مند می‌شوند؛ اما متولیان این حوزه در کشورمان حتی نیروهای نخبه استان خود را نمی‌شناسند.
هدف ما افزایش اقتدار علمی و اقتصادی کشورمان است برای همین هم در ایران ماندگار شده‌ایم اما گاهی اوقات با بی احترامی هم مواجه می‌شویم که این موضوع برخی از مخترعان و پژوهشگران را در ادامه مسیر با دلسردی مواجه می‌کند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان