۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین سازمان هواشناسی درباره تاثیرات ال نینو در جنوب شرق کشور اطلاع رسانی کند
کد خبر: ۱۲۲۳۹۲ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

سازمان هواشناسی درباره تاثیرات ال نینو در جنوب شرق کشور اطلاع رسانی کند

رییس مرکز اقلیم شناسی کشور گفت: میانگین دمای هوا در جهان تا سال ۲۱۰۰ بین ۱.۵ تا ۶ درجه افزایش خواهد یافت.

سازمان هواشناسی درباره تاثیرات ال نینو در جنوب شرق کشور اطلاع رسانی کند

رییس مرکز اقلیم شناسی کشور گفت: میانگین دمای هوا در جهان تا سال 2100 بین 1.5 تا 6 درجه افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین ) منطقه اردبیل، همایش «بررسی پدیده ال نینو و اثرات احتمالی آن بر استان» امروز با همکاری اداره کل هواشناسی و شرکت آب منطقه ای اردبیل به منظور آگاه سازی مردم در خصوص پدیده ال نینو و تغییرات اقلیمی برگزار شد.

مجید حبیبی خندان، رئیس مرکز اقلیم شناسیر در این همایش با اشاره به اینکه در 25 سال گذشته افزایش دمای هوا در جهان تغییرات دمای اقیانوس‌ها را به همراه داشته است، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیشتر دستگاه‌های مربوطه اجرای پروژه‌های خود را بر اساس مطالعات و تجربیات سال های گذشته انجام می دهند. دستگاه‌های مرتبط از جمله امور آب، فرودگاه‌ها، حوزه‌های کشاورزی باید اجرای پروژه‌های خود باید بر اساس آینده نگری و پیش بینی‌های محققان اقلیم شناسی انجام دهند.

وی اضافه کرد: بسیاری از دولت‌ها در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که باید در معیشت و نوع رفتار خود با طبیعت تغییراتی انجام دهند و برنامه‌های مختلفی در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و زیربنایی در کشورهای خود اجرا کرده اند.

حبیبی خندان در خصوص ظهور پدیده ال نینو در جهان بر اثر تغییرات جوی و افزایش دما گفت: این پدیده باعث افزایش دمای هوا در اقیانوس‌ها شده و همچنین موجب عوض شدن گردش بادها و بارندگی از مسیر طبیعی شده و پدیده هایی چون سیل و خشکسالی از عواقب بروز پدیده ال نینو است که در مناطق آمریکای جنوبی مشاهده می شود.

وی افزود: این پدیده احتمالا در قسمت هایی از جنوب شرقی ایران اختلال ایجاد کند که در این خصوص نیز باید اطلاع رسانی های هواشناسی به مردم انجام شود.

رئیس مرکز اقلیم شناسی کشورخاطرنشان کرد: با کاهش میانگین دمای هوا تغییراتی نیز در نحوه کشت محصولات کشاورزی روی داده و کشت گیاهانی مقاوم و متناسب با شرایط نامساعد جوی گسترش می یابد.

وی با بیان اینکه کاهش بارش‌های پاییزی تحولاتی در دراز مدت در شیوه معیشت کشاورزی به وجود خواهد آورد، گفت: که باید قبل از وقوع چنین تغییراتی در جهت جلوگیری از افزایش دما در کشور برنامه ریزی کنیم.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان