۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین زنگنه کشور را محتاج واردات بنزین کرد؛ بنزین وارداتی به زحمت یورو۳ است
کد خبر: ۱۲۱۶۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون وزیر سابق نفت:

زنگنه کشور را محتاج واردات بنزین کرد؛ بنزین وارداتی به زحمت یورو۳ است

ابراهیمی اصل گفت: بنزین وارداتی یورو ۲ است/ زنگنه در موضوع تحریم بنزین با آمریکا هم‌صدایی کرد. نظام با قدرت حاکمیتی خود وزارت نفت را روی ریل صحیح بازگرداند.

زنگنه کشور را محتاج واردات بنزین کرد؛ بنزین وارداتی به زحمت یورو۳ است
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، علی اصغر ابراهیمی اصل معاون وزیر سابق نفت با انتقاد از وابستگی ایران به واردات بنزین در دوره مدیریت زنگنه بر وزارت نفت اظهار کرد: آقای زنگنه در دوره هشت ساله وزارتشان و آقایان وزیری هامانه و نوذری هم در دوره های بعد حتی یک مورد هم برای احداث پالایشگاههای کوچک و متوسط مجوزی صادر نکردند. اگر این مجوز داده می شد، ما ظرفیت تولید و صادرات فرآورده های نفتی را پیدا می کردیم و این مشکلات در خصوص نیاز به واردات بنزین به وجود نمی آمد.
وی افزود: ایشان اجازه ندادند با ساختن پالایشگاههای کوچک و متوسط، با تکنولوژی خودمان و سرمایه بخش خصوصی در تولید بنزین بی نیاز شویم. نتیجه این نقطه نظر آقای زنگنه این بود که در دوره هشت ساله ایشان و در دوره های بعدی ما به مقدار زیادی واردات بنزین انجام دادیم.
معاون وزیر اسبق نفت تصریح کرد: سیاست عدم ساخت پالایشگاههای کوچک و متوسط کاملا غلط و ضد مصالح ملی بود. از میزان واردت بنزین در سالهای اخیر بخشی، مصرف شده، بخشی قاچاق شده و بخشی دیگر ذخیره شده است که جمع همه این موارد عدد بسیار بالایی می شود. متاسفانه این عدد در این سالها صرف تاراج ثروتهای ملی شده است.
ابراهیمی اصل گفت: در حال حاضر 6 پالایشگاه در سیراف که در نزدیکی عسلویه در حال ساخت است که متاسفانه نگاه حاکم بر این پالایشگاهها هم بیشتر تولید نفت خام است و تولید بنزین جایگاهی در آن ندارد. بنابراین این پالایشگاه هم نمی تواند مشکلات ما را برطرف کند. ما نیاز داریم تا پالایشگاههای قدیمی خود را بازسازی کنیم، زیرا بسیاری از آنها قدمت بسیار بالایی دارد.

زنگنه در موضوع تحریم بنزین با آمریکا هم صدایی کرد
وی با انتقاد از همسویی زنگنه با آمریکا در موضوع تحریم بنزین عنوان کرد: اولین حربه آمریکا برای تحریم ایران این بود که جلوی واردات بنزین گرفته شود. در این شرایط پتروشیمی های کشور به خصوص پتروشیمی برزویه با 4.3 میلیون تن آروماتیک تولید شده را با بنزین پالایشگاههای دیگر مخلوط کرده و بنزین تولید می کرد. این کار بسیار ارزشمند بود زیرا توطئه آمریکا که فکر می کرد ایران را دو ماهه از پا در می آورد را نقش برآب کرد.
معاون وزیر اسبق نفت بیان کرد: در این شرایط کسانی که در کار بیزینس فروش بنزین و گازوئیل به ایران بودند و حق دلالی می گرفتند با سرمایه گذاری به جو سازی در خصوص آلودگی بنزین تولید داخل دامن زدند. قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، شرایط تولید بنزین با پالایشگاهها و پتروشیمی جوابگوی مصرفمان بود و اگر در این دو سال آقای زنگنه مدیریت و حمایت خوبی را انجام می داد با توجه به این که پالایشگاه بندر عباس روزی 360 هزار بشکه "کاندنسیت" را به بنزین یورو 4 و 5 تبدیل می کند، با تولید 65 درصد بنزین و گازوئیل مورد نیاز کشور، ایران از نظر واردات بنزین بی نیاز می شد و حتی می توانستیم صادرات هم انجام دهیم.

بنزین وارداتی به کشور یورو 2 است
ابراهیمی اصل با بیان این مطلب که بنزین وارداتی به کشور یورو 2 است به نسیم گفت: بنزینی که در حال حاضر وارد می شود، یورو 4 نیست و به زحمت یورو 2 و یا حتی یورو 3 است و آلودگی آن بیشتر از بنزین تولید داخل است. در حال حاضر بنزینی که در اراک و اصفهان تولید می شود یورو 4 است ولی نسبت به مصرف کل کشور کافی نیست.
وی در خصوص توزیع بنزین در کشور بیان کرد: در کلان شهرها بنزین یورو 4 توزیع می شود، ولی در شهرهای کوچک یورو 2 وارداتی توزیع می شود. اگر یک ترین از پالایشگاه خلیج فارس راه اندازی شود، نیاز به واردات، بسیار کم می شود و اگر این پالایشگاه کامل راه اندازی شود از واردات بنزین بی نیاز شده و حتی بنزین را صادر خواهیم کرد.
معاون وزیر سابق نفت خاطرنشان کرد: آقای زنگنه نباید چماق تکنولوژی را برای بستن قراردادهای آنچنانی بلند کند، زیرا نیاز ما به تکنولوژی بسیار اندک است و کشورهای بسیاری هستند که حاضرند آن را به ما بفروشند.
ابراهیمی اصل افزود: باید عینکهای خود را برداریم و این ذهنیت خام فروشی و این که به هر قیمتی شده نفت خام تولید کنیم و به بازار بریزیم را از بین ببریم و اجازه دهیم پالایشگاههای کوچک و متوسط و پتروپالایشگاهها گسترش پیدا کنند، زیرا در بسیاری از کشورهای همسایه در خصوص محصولات این پالایشگاهها مشتری داریم و هیچ تحریمی هم نمی تواند جلوی ما را بگیرد.
زنگنه بنزین یورو 2 از هند وارد می کند
وی با اشاره به واردات بنزین یورو 2 از هند به کشور به نسیم گفت: ما در دولت قبل قصد داشتیم تا زمان آغاز به کار پالایشگاه بندرعباس با تولید بنزین در پتروشیمی ها زمان را بخریم، اما آقای زنگنه با جوسازی در خصوص بنزین تولید داخل زمان را از ما گرفت و متاسفانه خط تولید بنزین در پتروشیمی ها متوقف شد. در این شرایط درهای کشور به روی واردات بنزین بی کیفیت هندی باز شد.
معاون وزیر سابق نفت بیان کرد: از بنزین خامی که صادر می کنیم 50 درصد پولمان در چین و 50 درصد در هند است. هندی ها به ما می گویند که ازای پول نفت خام از ما ادویه جات، برنج و نفت یورو 2 بخرید، که متاسفانه دولت هم به خواست هندی ها تن می دهد.
ابراهیمی اصل تصریح کرد: باید یک بازنگری در وزارت نفت با اعمال قدرت حاکمیتی نظام انجام شود، تا وزارت نفت روی ریل صحیح خود قرار گیرد. وزارت نفت نباید به عنوان یک لوکوموتیو جهت حرکت نظام را به سمت خطرناک خام فروشی ببرد و اقتدار نظام را با قراردادهای ضعیف و یک طرفه به خطر بیندازد تا طرف های خارجی امنیت انرژی داشته باشند.

انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان