۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کاهش ۱۸ درصدی طلاق در قزوین/ آمار طلاق در قشر تحصیل‌کرده رو به افزایش است
کد خبر: ۱۲۱۵۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین:

کاهش ۱۸ درصدی طلاق در قزوین/ آمار طلاق در قشر تحصیل‌کرده رو به افزایش است

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین با اشاره به کاهش ۱۸ درصدی طلاق در قزوین، گفت: مطالبه مهریه و طلاق توافقی بیشترین فراوانی را بین دعاوی خانواده دارد.

کاهش ۱۸ درصدی طلاق در قزوین/ آمار طلاق در قشر تحصیل‌کرده رو به افزایش است
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، حجت الاسلام حسین کثیرلو رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین با اشاره به افزایش پدیده طلاق در ایران، اظهار کرد: عدم درک متقابل زوجین، اعتیاد به مواد مخدر، بیکاری و فقر مالی و دخالت خانواده‌ها از جمله مشکلاتی است که موجب بالا رفتن آمار طلاق در کشور و شهرستان قزوین می‌شود.

وی افزود: بر اساس آمار کشوری معمولا در اکثر شهرهای ایران هرساله ۲۰ درصد ورودی پرونده‌های کیفری یا حقوقی و خانواده نسبت به سال قبل افزایش دارد.

این مسئول با بیان اینکه طی سال جاری در شهرستان قزوین به طور میانگین با کاهش ۱۸درصدی طلاق مواجه بوده‌ایم، ابراز کرد: اقدامات کارکنان قضایی برای ایجاد صلح و سازش، تقویت واحدهای ارشاد و معاضدت قضایی«وکیل رایگان»، بهره‌گیری از خدمات مشاوره‌ای و شورای حل اختلاف از جمله راهکارهای کاهش طلاق بوده است.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین خاطر نشان کرد: درخواست‌های “تامین خواسته” ۳۴ درصد، “دعاوی الزام به تمکین و استرداد جهیزیه” هرکدام ۱۷ درصد، دعاوی طلاق به خواسته زوجه ۱۵ درصد و مطالبه مهریه و نفقه هر کدام به ترتیب ۱۱ و ۹ درصد کاهش داشته است.

کثیرلو با اشاره به اینکه دعاوی مطالبه مهریه و طلاق توافقی بیشترین فراوانی را بین دعاوی خانواده دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از نیمی از طلاق‌ها در اوایل زندگی اتفاق می‌افتد حاکی از آن است که متاسفانه زوجین و خانواده‌ها بدون شناخت کافی، تحقیق و آموزش‌های لازم اقدام به ازدواج می‌کنند.

وی یادآوری کرد: در سال‌های گذشته طلاق بیشتر در قشر ضعیف و کم سواد یا بی‌سواد مطرح بود اما در سال‌های اخیر شاهد افزایش این معضل اجتماعی در قشر تحصیل‌کرده جامعه هستیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه پیامدهای ناگوار طلاق بیش از هر کس در فرزندان اثرگذار است، بیان کرد: اثرات طلاق مانند زخمی عمیق در روحیه کودکان کهنه می‌شود اما از بین نمی‌رود؛ آن‌ها درمی‌یابند که دیگر خانواده‌ای نداشته و برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی گریبان گیر آن‌ها می‌شود.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین ادامه داد: بدترین شرایط زمانی است که والدین از شخصیت یا تمایلات عاطفی فرزندانشان برای تحقیر طرف مقابل سواستفاده می‌کنند.

کثیرلو با بیان اینکه طلاق باعث تحمیل آسیب‌ها و هزینه‌های مادی و معنوی در جامعه می‌شود، هشدار داد: جوانان با شناخت کافی اقدام به ازدواج کرده و از ازدواج‌های خیابانی، شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی پرهیز کنند و در صورت اختلاف پیش از مراجعه به دادگاه از مشاوره‌های متخصصین روانپزشک بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/7008

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان