۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین لزوم برنامه ریزی برای جهش شاخص اهدای خون مستمر به ۹۰ درصد
کد خبر: ۱۲۰۰۶۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

لزوم برنامه ریزی برای جهش شاخص اهدای خون مستمر به ۹۰ درصد

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از مدیران کل انتقال خون سراسر کشور خواست برنامه ریزی لازم برای رسیدن به شاخص اهدای خون مستمر به ۹۰ درصد را در دستور کار خود قرار دهند.

لزوم برنامه ریزی برای جهش شاخص اهدای خون مستمر به ۹۰ درصد
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان به نقل از "وبدا "دکتر علی اکبر پورفتح اله در بیست و هشتمین سمینار مدیران انتقال خون سراسر کشور با اشاره به این که در کشورهای پیشرفته، برای افزایش ضریب سلا مت خون های اهدایی در پذیرش اهداکنندگان بار اول بسیار سخت گیری می کنند، گفت: باید جمعیت اهداکنندگان بار اول خون را محدود کنیم چرا که در تجزیه و تحلیل شاخص های عفونی قابل انتقال در اهداکنندگان موارد مثبت آزمایش ها در اهداکنندگان بار اول دیده می شود و در اهداکنندگان مستمر موارد مثبت در مطالعات انجام شده ملاحظه نشده است و باید تلاش کنیم شاخص اهداکنندگان مسنمر را به 90 درصد برسانیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون به اجرای چند طرح پایلوت در استان  های کردستان، اردبیل و فارس برای به حداقل رساندن اهداکنندگان بار اول اشاره کرد و گفت: در استان کردستان از 7 هزار اهداکننده بار اول در مراجعه نخست فقط نمونه خون برای آزمایش دریافت و اهدای خون صورت نمی گیرد و پس از گذشت سه ماه در صورت منفی بودن دعوت به اهدای مستمر خواهند شد و همه خون های مصرفی در این استان از اهداکنندگان مستمر و با سابقه تهیه می شود.

وی افزود: در استان اردبیل فقط پلاسمای خون اهدایی اهداکنندگان بار اول برای داروهای مشتق از پلاسما استفاده شده و گلبول های قرمز به عنوان ذخیره بحران مورد استفاده قرار می گیرد.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور همچنین از راه اندازی مرکز پلاسما در استان فارس خبر داد و گفت: اهداکنندگان بار اول در این مرکز برای اهدای پلاسما دعوت می شوند و در اهدای نوبت بعدی می توانند اهداکننده مستمر و یا اهداکننده پلاسما شوند.
دکتر پورفتح اله تاکید کرد :اجرای این برنامه سبب ارتقای سلامت خون و فرآورده ها در کشور می شود.
وی در توضیح چگونگی این امر گفت: در دو مطالعه جداگانه در مدت 5 سال گذشته همه موارد مثبت از نظر ویروس اچ. تی. ال وی فقط در اهداکنندگان بار اول دیده شده است و هیچ مورد مثبتی در اهداکنندگان مستمر و باسابقه نبوده است.

همچنین دکتر پورفتح اله معاون کنترل کیفی و تضمین کیفیت و معاون فنی و فناوری های نوین را مامور پایش و  اجرای برنامه رسیدن به شاخص 90 درصد اهدای مستمر خون معرفی کرد.

گفتنی است، بیست و هشتمین همایش مدیران انتقال خون کشور با حضور مدیرعامل، معاونین ، مشاورین و مدیران انتقال خون سراسر کشور در حاشیه سومین کنگره بین المللی طب انتقال خون بعد از ظهر روز چهارشنبه گذشته در مرکز همایش خلیج فارس پژوهشگاه نیرو در تهران برگزار شد که در این همایش مدیران کل استان ها مشکلات و پرسش های خود را با مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور درمیان گذاشتند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی صبح قزوین جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان