۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین طولانی ترین شب یلدا متعلق به کدام کشور است؟
کد خبر: ۱۱۹۹۳۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

ریشه علمی شب یلدا

طولانی ترین شب یلدا متعلق به کدام کشور است؟

شب یلدای ایرانی‌ها، علاوه بر اینکه از نظر آداب و رسوم بر روی بسیاری از فرهنگهای مختلف جهان تاثیر گذاشته بر پایه پدیده‌ای علمی پایه گذاری شده که بر کل کشورهای نیمکره شمالی زمین تاثیرگذار است.

طولانی ترین شب یلدا متعلق به کدام کشور است؟
به گزارش خبرنگار فرهنگی صبح قزوین ، "یلدا" به زبان سریانی به معنی تولد، تولد خورشید بر حاشیه تاریکی‌های طولانی‌ترین شب سال، از کودکی تا به امروز یادآور شبی زیبا و دوست داشتنی بوده که در آن در کنار همه خوراکی‌های رنگارنگی که بر اساس رسوم و آداب این شب خورده می‌شوند، می‌توان در آن طولانی‌تر و عمیق‌تر از همیشه خوابید!کنایه از طولانی بودن این شب زیبا که آیین آن در تاریخ باستان ایرانی و پارسی ریشه دارد، در اصل برگرفته از علم نجوم است.
در واقع این شب در پی وقوع پدیده‌ای نجومی به نام انقلاب زمستانی به عنوان طولانی‌ترین شب سال نامگذاری شده است.
آخرین روز ماه آذر و اواسط ماه دسامبر زمانی است که نیمکره شمالی زمین به فصل زمستان و نیمکره جنوبی زمین به فصل تابستان خوشامد می‌گویند.
آغاز تابستان در نیمکره جنوبی همزمان خواهد بود با طولانی‌ترین روز در این نیمکره و طولانی‌ترین شب در نیمکره شمالی که زمستان را به خانه خود راه داده است.
دلیل نجومی شکل‌گیری این دو فصل متضاد در دو نیمکره زمین، در اصل وجود اختلاف زاویه میان محور دوران زمین به دور خود با محور دوران زمین نسبت به خورشید است که اختلافی ۲۳٫۵ درجه ای را به وجود آورده است.
به این شکل با آغاز انقلاب زمستانی، زاویه تابش خورشید نسبت به نیمکره شمالی زمین کوتاهتر خواهد شد و با دورتر شدن از خط استوا مدت زمان آغاز غروب خورشید آخرین روز پاییز و طلوع خورشید اولین روز زمستان کمی طولانی‌تر از همیشه خواهد شد، به شکلی که این شب به عنوان طولانی‌ترین شب سال شناخته می‌شود.
همانطور که گفته شد طول شب در کشورهای نیمکره شمالی زمین در تاریک‌ترین و طولانی‌ترین شب سال متناسب با فاصله آنها از خط استوا متفاوت است.
به طوری که طول شب در کشور دانمارک در حدود ۱۷ ساعت، در بریتانیا ۱۶ ساعت و ۱۰ دقیقه، در آلمان ۱۶ ساعت و ۲۲ دقیقه، در ایران ۱۴ ساعت و ۱۶ دقیقه، و در روسیه ۱۷ ساعت خواهد بود.
همچنین مردم کشور فنلاند در این شب یلدا برای خوابیدن ۱۸ ساعت و ۱۲ دقیقه، در نروژ ۱۸ ساعت و ۹ دقیقه و در سوئد در حدود ۱۷ ساعت و ۵۷ دقیقه فرصت خواهند داشت.
می‌توان گفت طولانی‌ترین شب در یکی از شمالی‌ترین مناطق جهان یعنی گرینلند و پس از آن ایسلند آغاز خواهد شد، طول شب در این دو منطقه کمابیش ۱۹ ساعت و ۵۴ دقیقه خواهد بود.
انتهای پیام/6001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان