۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین عدم انتشار کتاب به خط بریل برای نابینایان در قزوین/ توانمندسازی معلولان جایگزین نگاه‌های ترحم‌آمیز شود
کد خبر: ۱۱۹۶۵۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

هنرمند روشندل مطرح كرد:

عدم انتشار کتاب به خط بریل برای نابینایان در قزوین/ توانمندسازی معلولان جایگزین نگاه‌های ترحم‌آمیز شود

هنرمند روشندل قزوینی با اشاره به توانمندی‌های فراوان معلولان گفت: یکی از عمده‌ترین مشکلات روشندلان استان قزوین عدم انتشار کتاب‌های مخصوص نابینایان است که برای تهیه این کتاب‌ها بايد به استان‌های دیگر مراجعه کنیم.

عدم انتشار کتاب به خط بریل برای نابینایان در قزوین/ توانمندسازی معلولان جایگزین نگاه‌های ترحم‌آمیز شود
به گزارش صبح قزوین ، فاطمه الوندی متولد ۱۳۵۷ فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی تربیت مربی کودکان استثنایی از دانشگاه علمی کاربردی سازمان بهزیستی و از هنرمندان گلیم بافی در کانون معلولین توانا است.

وی ساکن شهر الوند بوده و طی ۳ ترم بافت گلیم را به کمک مربی در کانون معلولین توانا آغاز کرده است.

هنرمند روشندل استان قزوین در گفت و گو با خبر نگار شاخص، با بیان این‌‌که خواستن توانستن است اظهار کرد: معلولیت هر چند محدودیت‌ است اما هرگز مانع تکامل و پیشرفت معلول نیست.

وی با اشاره به اینکه از بدو تولد بینایی ضعیفی داشته، گفت: دوران کودکی بارها به پزشک مراجعه کردم اما به علت ضعف شدید در چشمانم کم کم بینایی خود را از دست دادم.

الوندی در پاسخ به اینکه دنیای شما چه رنگی است، بیان کرد: دنیای نابینایان تاریک نیست و زمانی‌که به گلیم بافی مشغول هستم سعی می‌کنم طرح و نقش فرش را در ذهنم تصور کنم.

وی در خصوص نحوه انجام گلیم‌بافی توضیح داد: با شمارش چله‌های روی دار قالی رنگ‌ها را حدس می‌زنم چرا که باید عادت کنم بعد از این کارهایم را بدون کمک مربی انجام دهم.

این هنرمند روشندل با اشاره به توانمندی‌های فراوان معلولان تاکید کرد: فرد معلول اغلب در تمام عرصه‌های علمی، آموزشی و فرهنگی می‌تواند خوش بدرخشد به شرطی که زمینه‌های لازم برای آموزش آن‌ها مهیا شود.

الوندی در خصوص مشکلات روشندلان گفت: یکی از عمده‌ترین مشکلات روشندلان استان قزوین عدم انتشار کتاب‌های مخصوص نابینایان است که مجبور می‌شویم برای تهیه این کتاب‌ها به استان‌های دیگر مراجعه کنیم.

وی نبود آموزش‌های لازم برای افراد روشن دل را مشکل بعدی نابینایان دانست و بیان کرد: با توجه به علاقه‌مندی‌ام به یادگیری انواع هنر؛ دوست دارم در هنرهای دیگر هم فعالیت کنم اما با مراجعه به مراکز فنی حرفه‌ای با این پاسخ مواجه می‌شوم که” آموزش‌های ما شامل افراد نابینا نمی‌شود”.

وی از سازمان‌های آموزشی درخواست کرد: فرصتی برای سنجیدن به افراد معلول اختصاص دهند و استعدادهای آن‎ها را ارزیابی کنند.

این هنرمند روشندل تغییر نوع نگاه به معلولان را از گام‌های اول ترویج فرهنگ تعامل درست با آن ها خواند و افزود: اگر ایمان و باور به معلول جایگزین نگاه‌های ترحم‌آمیز شود معلولان در عرصه اجتماعی موفق‌تر خواهند بود.

الوندی مناسب‌سازی مکان‌های عمومی و فضاهای شهری برای معلولان را یکی از حقوق شهروندی آن ها برشمرد و خاطرنشان کرد: با نصب تابلوهای برجسته قابل دسترس و آژیرهای مخصوص در خیابان‌ها و اماکن عمومی تردد برای روشندلان آسان‌تر می‌شود.

وی در انتها به هم نوعان خود توصیه کرد: بزرگترین موفقیت برای هر انسان و حتی نابینایان تلاش است شاید استاد، کلاس و آموزش بتواند نتیجه بخش باشد اما هیچ کدام به اندازه تلاش موثر نیست.

انتهای پیام/

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان