۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین از کار رایگان تا عدم یکپارچگی، مشکلات راه مربیان قرآن
کد خبر: ۱۱۸۷۵۶ نویسنده: زهرا حسینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد:

از کار رایگان تا عدم یکپارچگی، مشکلات راه مربیان قرآن

قرآن آموزی امری است که باید در جامعه اسلامی بسیار جدی گرفته شود اما در حال حاضر مشکلاتی بر سر راه مربیان قرآنی وجود دارد که روند رشد جامعه قرآنی را کند می‌کند.

 از کار رایگان تا عدم یکپارچگی، مشکلات راه مربیان قرآن
صبح قزوین ؛

یادگیری و آموزش قرآن پاداش بزرگی دارد و در اهمیت آن همین بس که خداوند در سوره الرحمن از خود به عنوان «معلم قرآن» یاد می‌کند؛ همچنین بنابر آیه 2 سوره جمعه یکی از وظایف بسیار مهم پیامبر گرامی اسلام(ص) تلاوت و آموزش قرآن به مردم است.

بنابراین آموزش قرآن جایگاه بسیار رفیعی دارد و باید در جامعه اسلامی مقام مربیان قرآنی ارج نهاده شود.

شهر قزوین که از گذشته با نام دارالمومنین شناخته می‌شد، از جمله شهرهایی است که با توجه به میزان جمعیت ساکن در آن، دارای شرایط خوبی در زمینه فعالیت‌های قرآنی است.

فعالیت‌هایی که با گذشت و صبوری مربیان، در تربیت نسل‌های مختلف این استان تجلی می‌یابد.

اما قشر مربیان قرآن مانند بسیاری از اقشار فرهنگی و مذهبی جامعه، در گیر و دار مشکلات ویژه‌ای هستند.

با توجه به رسالت بزرگی که مربیان و فعالان قرآن بر دوش دارند و مشکلاتی که بر سر راه تربیت اسلامی وجود دارد، نقش مربیان قرآن حساس‌تر و موانع پیش رویشان به تناسب، بیشتر است.

در این گزارش سعی شده است که بخشی از مشکلات این قشر فرهنگی_مذهبی، از زبان خود مربیان منعکس شود.

حسنی، حافظ و مربی قرآن کریم که چند سالی است در زمینه تعلیم قرآن در حال فعالیت است، به خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین گفت: تعلیم قرآن کریم کار بسیار حساسی است زیرا کوچکترین اشتباه از طرف مربیان قرآن می‌تواند افراد زیادی را از بدنه جامعه قرآنی کم کند.

وی افزود: بر همین اساس، مربیان قرآن بایستی صبر و شکیبایی زیادی به خرج دهند و کوچکترین نقص اخلاقی نداشته باشند تا در زمینه آموزش قرآن، تاثیرگذار باشند.

این مربی قرآن خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که تعلیم دهندگان قرآن با آن مواجهند، به روز نبودن شیوه‌های تدریس است که موجب جذب کم‌تر افراد به مباحث قرآنی می‌شود.

حسنی ادامه داد: هرزگاهی دوره‌های یک یا چند روزه برای آموزش‌های جدید، برای مربیان برگزار می‌شود که این‌ها پاسخگوی نیاز جامعه نیست.

 محمدی، از دیگر مربیان قرآنی قزوین، درباره مشکلات موجود بر سر راه تعلیم قرآن، اظهار کرد: معلمان قران نسبت به سایر معلمین از رسالتی سنگین‌تری برخوردارند چرا که هر گونه اشتباه در نوع رفتار یا بیان ممکن است به قیمت دوری یا دلزدگی قرآن آموزان نسبت به معارف دینی و به ویژه قران شود، به همین دلیل باید نسبت به دغدغه‌های معلمان اهمیت ویژه‌ای قائل شد.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر معلمان قرآن بدون هیچ چشم داشتی به فعالیت مشغولند و بهتر است که مسئولین در قبال این امر چاره‌ای بیندیشند تا این افراد نیز مانند سایر معلمان از مزایای مالی برخوردار شوند.

این مربی قرآن درباره عملکرد نهادهای متولی قرآن، عنوان کرد: جزیره ای عمل کردن در حوزه فعالیت‌های قرآنی آسیب‌زا است.

 وی ادامه داد: به طور مثال اداره اوقاف، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دارالقران و غیره، همه در زمینه مباحث قرآنی فعالیت دارند؛ بدون شک اتحادرویه و یکپارچگی در برگزاری مسابقات قرانی با همکاری و تعامل دستگاه‌های مرتبط موجب برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مسابقات می‌شود و بسیاری از کمبودها با مشارکت نهادهای مذکور مرتفع خواهد شد.

کاظمی، از مربیان جوان قرآنی، در تکمیل حرف‌های همکار خود، گفت: متاسفانه بیشتر ادارات به ارائه آمار بسنده می‌کنند در حالی که ممکن است تداخل آمار نیز اتفاق بیفتد، به این معنی که آمار برخی مربیان در چند اداره ثبت شده باشد.

وی تاکید کرد: نبود یک چتر واحد برای حمایت از جامعه قرآنی موجب شده که هرزگاهی صحبت از بیمه یا اعتبارات برای کانون‌های قرآنی شود اما این وعده‌ها هرگز به عمل نمی‌رسد.

کاظمی همچنین با ابراز گلایه از نگاه مردم نسبت به آموزش قرآن کریم، اظهار کرد: مربیان قرآنی نمی‌توانند سخت‌گیری زیادی نسب به قرآن آموزان داشته باشند زیرا دلزدگی آنان را به همراه دارد، همین مساله موجب شده که نگاه جدی نسبت به آموختن قرآن، در بین خانواده‌ها و جامعه وجود نداشته باشد.

وی یادآور شد: متاسفانه به دلیل مجانی یا کم هزینه بودن کلاس‌های قرآنی، خانواده‌ها مداومت و جدیت لازم برای حضور مستمر فرزندانشان در کلاس قرآن را ندارند و همین موضوع لطمات روحی فراوانی را برای مربیان در پی دارد.

علیجانی، یکی از مربیان با سابقه قرآن قزوین، یادآور شد: در دولت گذشته ظرفیتی برای جذب مربیان قرآنی در مدارس درنظر گرفته شده بود که در حال حاضر متاسفانه این افراد به معلم‌های پرورشی تبدیل شده‌اند؛ این در حالی است که اغلب این افراد متخصصین بخش‎های مختلف قرآن هستند.

پرویز خوش پنجه، مدیر مهدهای قرآن‌ قزوین، در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین ابراز کرد: نگاه مربیان قرآنی به مباحث فرهنگی باید نشأت گرفته از نگاه ائمه معصومین(ع) و عملکرد آنان باشد تا اثر گذار شود.

وی افزود: متاسفانه برخی ادارات با اقدامات نادرست خود، بعضی موسسات قرآنی را به سوی نگاه کاسب مأبانه سوق دادند و این موسسات از هدف اصلی خود باز ماندند.

خوش پنجه یادآور شد: مربیان قرآنی بدون هیچ دستمزدی در حال کار هستند و برای دریافت مزد خود، با خداوند معامله کرده‌اند.

مدیر مهدهای قرآن‌ قزوین خاطر نشان کرد: متاسفانه کمک‌های مالی ادارات مختلف، در راه تثبیت راه صحیح موسسات قرآنی نبوده بلکه فعالیت‌های قرآنی با چنین اقداماتی ضعیف‌تر هم شده است.

وی افزود: مردم باید بیاموزند که برای قرآن از داشته‌های بارزش‌ خود خرج کنند و مربیان قرآنی زمان و عمر با ارزش خود را در این راه خرج می‌کنند و چنین فعالیت‌هایی تاثیرگذاری فراوانی دارند.

این مسئول قرآنی در ادامه گفت: زمانی که برخی موضوعات توسط مسئولین پررنگ جلوه داده می‌شود، در نگاه مردم نیز به یک اولویت مهم تبدیل می‌شود؛ بنابراین باید هدف گذاری درستی توسط مسئولین صورت گیرد تا قرآن و مباحث فرهنگی به اولویت مهم جامعه تبدیل شود.

خوش پنجه با اشاره به اینکه بودجه قرآنی در دولت یازدهم بسیار محدود بود، اظهار کرد: با توجه به اینکه بودجه‌ توسط دولت‌ها تعیین می‌شود، سلیقه شخصی دولت‌ها در میزان اعتبارات قرآنی نیز دخیل است، نبابراین باید مردم به سمتی سوق داده شوند که برای مباحث فرهنگی چشم داشتی به هزینه‌های دولتی نداشته باشند.

آنچه که در میان دردودل‌های بیشتر مربیان قرآنی است، نبود یک ساز و کار مناسب و مدون برای فعالیت‌های قرآنی می‌باشد.

ساز و کاری که جایگاه اصلی یک معلم قرآن و مباحث اقتصادی وی را مشخص کند.

اقدامات قرآنی هرچند از گذشته‌ها به صورت یک روند مردمی بوده اما تجربه دیگر کشورهای مسلمان نشان داده که با حمایت‌های مادی و فکری توسط دولت‌ها، می‌توانیم مربیان قرآنی و به تبع آن فعالیت‌های قرآنی موثری داشته باشیم.

انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان