۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین حمایت از اختراعات عرضه شده در نمایشگاه هفته پژوهش استان
کد خبر: ۱۱۸۵۷۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۴ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

حمایت از اختراعات عرضه شده در نمایشگاه هفته پژوهش استان

رییس بنیاد نخبگان استان مرکزی گفت: حدود ۱۰ اختراع و ابتکار عرضه شده در نمایشگاه هفته پژوهش امسال استان، قابلیت تجاری‌سازی دارند که مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

حمایت از اختراعات عرضه شده در نمایشگاه هفته پژوهش استان

رییس بنیاد نخبگان استان مرکزی گفت: حدود 10 اختراع و ابتکار عرضه شده در نمایشگاه هفته پژوهش امسال استان، قابلیت تجاری‌سازی دارند که مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

دکتر محسن نجفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پژوهشی صبح قزوین منطقه مرکزی گفت: در حوزه آموزش عالی جهت‌گیری کلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سمت دانشگاه‌های نسل سوم است.

رییس دانشگاه صنعتی اراک افزود: دانشگاه‌های نسل سوم آموزش کیفی و پژوهش هدفدار را در خدمت کارآفرینی قرار می‌دهند، به همین دلیل موضوع پژوهش و کارآفرینی با جدیت پیگیری شده و بر تجاری‌سازی بر مبنای فعالیت‌های پژوهشی‌ تأکید می‌شود.

وی تصریح کرد: در این راستا، سامانه‌های وزارت علوم در حوزه دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، پارک‌های فناوری همه در این جهت تنظیم شده‌اند و هماهنگ با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد‌های نخبگان استانی عمل می‌کنند.

رییس بنیاد نخبگان استان مرکزی با اشاره به هفته پژوهش، گفت: هفته پژوهش در استان مرکزی به دلیل همزمانی با برگزاری جشنواره‌ رویش و حضور پژوهشگرانی از 20 استان رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. علاوه بر این، حدود 10 اختراع و ابتکار با اجرای برنامه فن‌بازار به سمت تجاری‌سازی سوق داده می‌شوند.

نجفی با بیان اینکه حمایت از پژوهشگران نیاز به منابع دارد، افزود: ما با کمک نهادهای واسطی که در استان موجود است، منابع پژوهشی را متمرکز و قابل برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: دولت از طریق مصوبات و توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمایت‌های خوبی را به سمت پژوهش‌های هدفمند در نظر گرفته است، به همین جهت دستگاه‌های متناظر استانی نیز به منظور هدایت این بودجه‌ها به سمت رفع نیاز‌های صنعت، بر اساس پژوهش‌های هدفدار در حال برنامه‌ریزی هستند.

نجفی در مورد نقش پژوهش در حمایت از تولید ملی و توسعه کشور گفت: هیچ کارخانه‌ای بدون واحد تحقیق و توسعه نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد، وضعیت کنونی صنایع و عمده مشکلات آنها نیز به دلیل عدم توجه به واحدهای تحقیق و توسعه است.

وی با بیان اینکه ما بخش‌های دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی را شریک صنایع در واحدهای تحقیق و توسعه می‌دانیم، افزود: در این راستا، اداره کل صنایع و شرکت شهرک‌های صنعتی و دانشگاه‌ها با یک هماهنگی منظم در استان در حال تأسیس واحدهای R&D هستند که بر اساس منافع مشترک در راستای تولید ثروت پایدار از محل تحقیقات با هم همکاری دارند.

رییس دانشگاه صنعتی اراک اضافه کرد:‌ در دانشگاه صنعتی اراک برخی طرح‌های پژوهشی در حال تجاری شدن هستند. در حال حاضر در فن بازار منطقه‌ای چهار مورد از این طرح‌ها برای تجاری‌سازی مطرح شده‌اند.

نجفی خاطرنشان کرد: سلسله مراتبی در اکوسیستم فناوری و تجاری‌سازی وجود دارد مانند فن‌بازار که از جمله موارد مهم در نمایشگاه هفته پژوهش بود و در این راستا در حال تشکیل کریدور سرمایه‌گذاری با کمک مدیران کلان استان با محوریت محصولات پژوهشی هستیم.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان