۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین وام ۱۰ میلیونی خرید کالا به نفع خارجی‌ها است؛ این طرح شکست می‌خورد
کد خبر: ۱۱۸۰۸۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

پدر کوپن ایران:

وام ۱۰ میلیونی خرید کالا به نفع خارجی‌ها است؛ این طرح شکست می‌خورد

رئیس سابق بسیج اقتصادی گفت: احتمال کارت فروشی وجود دارد، تاخیر در اجرای این طرح رکود را بیشتر کرده است، منابع خرید کالای خارجی از طریق بانک مرکزی تامین شده است.

وام ۱۰ میلیونی خرید کالا به نفع خارجی‌ها است؛ این طرح شکست می‌خورد
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، جواد اسماعیلی رئیس سابق بسیج اقتصادی و مشاور قائم مقام اسبق وزارت بازرگانی در خصوص موانع اجرای کارت 10 میلیونی خرید کالا اظهار کرد: بهتر بود که ابتدا روی این طرح یک کار کارشناسی خوب انجام می شد، زیرا به نظر می رسد کار کارشناسی و مطالعات لازم برای اجرای این طرح صورت نگرفته است.

وی افزود: به نظر می رسد برآوردی برای کسانی که برای شرکت در طرح مراجعه می کنند انجام نشده است. اگر ملاک کارمندان لشکری و کشوری دولت باشد بیش از 10 میلیون نفر شرکت خواهند کرد. اگر 10 میلیون نفر، هر کدام 10 میلیون تومان کارت بگیرند، منابع آن عدد بسیار بزرگی خواهد بود که از توان دولت خارج است.

این مقام سابق مسئول گفت: مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند که این طرح به عموم مردم داده می شود در این صورت هم وضعیت بدتر خواهد شد و دولت باید منابع بیشتری برای اجرای این طرح در نظر بگیرد. به نظر می رسد این طرح قدری عجولانه مطرح شد.

اسماعیلی در تشریح موانع اجرای طرح وام 10 میلیونی خرید کالا اظهار کرد: چیزی که مسئولان در اجرای این طرح به آن دقت نمی کنند این است که سود فروش لوازم خانگی بسیار سطح پایین است. یعنی در این بخش حتی شاید 2 یا سه درصد سود داشته باشیم، این مسئله یکی از موانع اجرای این طرح است.

وی بیان کرد: ای کاش دوستان از ما که تجربه اجرای ناموفق طرح میزان را داشتتیم دعوت می کردند تا ما تجربیاتمان را در اختیار مسئولان کارت خرید 10 میلیونی قرار می دادیم. به نظر من این طرح اجرایی نخواهد شد، زیرا از افراد متبحر برای اجرای این کار و کسانی که قبلا این راه را رفته اند استفاده نشده است.اعطای کارت 10 میلیونی خرید کالا نیاز به منابع زیادی دارد که اجرای طرح را عملیاتی می کند.

اسماعیلی با انتقاد از ورود کالای خارجی به این طرح عنوان کرد: این طرح بیشتر به نفع تولید کنندگان خارجی تمام خواهد شد، همانطور که در طرحهای مشابه قبلی هم با وجود این که با شعار حمایت از کالای تولید داخل طرحها پیگیری می شد اما در نهایت کالای خارجی به فروش می رفت. متاسفانه برخی از فروشندگان هم احتمالا با کسانی که خواهان خرید کالای خارجی هستند همکاری خواهند کرد همانطور که در طرحهای قبلی هم این کار را کردند.

احتمال کارت فروشی در اجرای این طرح وجود دارد
وی با اشاره به احتمال کارت فروشی در اجرای این طرح بیان کرد: این احتمال وجود دارد در فروشگاههای مجاز برای این طرح کارت فروشی انجام شود، مثلا کارت 10 میلیونی، 9 میلیون و پانصد هزار تومان فروخته شود.

منابع خرید کالای خارجی از هم از طریق بانک مرکزی تامین خواهد شد
رئیس سابق بسیج اقتصادی کشور تصریح کرد: مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده اند که از 4200 میلیارد تومانی که برای این طرح از منابع بانک مرکزی در نظر گرفته شده است همه صرف خرید کالای داخلی خواهد شد و منابع خرید سایر کالاها از بانکهای دیگر تامین خواهد شد در حالی که تجربه نشان داده که بانکهای دیگر در این خصوص همکاری لازم را انجام نمی دهند و قطعا خرید کالای خارجی هم با منابع بانک مرکزی انجام خواهد شد.

اسماعیلی افزود: برای بانکهای دیگر شرکت در این طرح به هیچ وجه صرف نخواهد کرد وقتی خودش به مشتریش 20 درصد سود می دهد چگونه با 16 درصد با دولت همکاری کند. .ممکن است این طرح آغاز شود اما موفقیت آمیز بودن ان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

تاخیر در اجرای این طرح رکود را بیشتر کرده است
وی با انتقاد از تاخیر در اجرای این طرح گفت: هیچ کدام از دولتمردان به صراحت نمی گویند که چرا این طرح اجرا نمی شود، در حالیکه دولتمردان باید به صورت شفاف با مردم صحبت کنند. خود همین اجرا نکردن طرح، عامل تشدید رکود شده است. وی اضافه کرد: بهتر بود دولت ابتدا شرایط اجرایی طرح را فراهم می کرد سپس آن را اعلام عمومی می کرد، در شرایط فعلی که طرح را اعلام عمومی کرد و بعد اجرا نکرد، رکود را در بازار بیشتر کرد و مردم را منتظر نگه داشت.

این مقام سابق مسئول به احتمال وجود بحران بدهی بعد از اجرای این طرح اشاره و بیان کرد: احتمال بازگشت بازپرداخت این 10 میلیون با استفاده از تجربیات گذشته بسیار بعید است و احتمالا بحران بدهی در کشور به وجود خواهد آمد. موضوع کسر از حقوق یک مسئله پیچیده و بسیار مهم است و مشخص نیست دولتمردان یازدهم در این خصوص چه تدبیری اندیشیده اند.

اسماعیلی گفت: زمانی که ما قصد اجرای طرح میزان را داشتیم اعلام شد در صورتی که باز پرداخت صورت نگیرد از یارانه آنها کسر شود اما امروز که به گواه دولتمردان 3 میلیون نفر از دریافت یارانه معاف شده اند، معلوم نیست که این طرح قرار است چطور بازپرداخت شود.

انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان