۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین دستگاه پاسپورت خوان هوشمند ساخته شد
کد خبر: ۱۱۷۹۸۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

توسط محققان کشور

دستگاه پاسپورت خوان هوشمند ساخته شد

محققان در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی موفق به طراحی و ساخت سیستم های هوشمند پاسپورت خوان شدند که این دستگاه صرفه جویی ارزی بالایی خواهد داشت.

دستگاه پاسپورت خوان هوشمند ساخته شد
به گزارش سرویس علمی  صبح قزوین ، مجتبی خدام، مجری طرح «دستگاه پاسپورت خوان هوشمند» گفت: در پاسپورت ها، علاوه بر اطلاعات شخصی کده شده، تراشه ای وجود دارد که اطلاعات تکمیلی در آن قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه اکنون دیگر زمان نگاه کردن پاسپورت و مطابقت آن با چهره فرد گذشته است، گفت: با این کار خطاهایی همچون عدم شناسایی فرد اتفاق می افتد و دیگر نمی توان از جعلی بودن آن مطلع شد. البته هنوز این عملکرد در ایران وجود دارد.

خدام با بیان اینکه از این رو ما توانستیم سیستمی را طراحی کنیم که به صورت هوشمند پاسپورت و اطلاعات یک فرد را شناسایی کند، عنوان کرد: در حال حاضر یک سال است که همه پاسپورت ها هوشمند هستند و وجود چنین سیستم هوشمندی ضروری به نظر می رسد.

به گفته وی، کشور ما در هر حوزه ای مثل گواهینامه، کارت پایان خدمت و ... هوشمند شده ولی این هوشمندی در سطح ملی است.

خدام با بیان اینکه سطح گذرنامه سطحی بین المللی است و باید بر اساس یک استاندارد اطلاعات افراد قابل شناسایی باشد، گفت: سیستم پاسپورت خوان هوشمندی که ما طراحی کرده ایم، بر اساس استانداردهای سازمان ایکائو (استاندارد واحد جهانی است که با یک زبان مشترک پاسپورتها کد شده اند) طراحی و ساخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز در ایران از این دستگاه هوشمند وجود ندارد، گفت: با استفاده از این سیستم می توان از جعلی بودن اطلاعات یک پاسپورت مطلع شد.

خدام عنوان کرد: با استفاده از این دستگاه همچنین اطلاعات مورد نیاز تمامی هتل ها، پاسگاههای مرزی کشورهای مجاور، فرودگاههای زمینی، ایستگاههای مرزی که با توریست در ارتباط هستند و نیاز به شناسایی آنها وجود دارد، قابل حصول است.

وی با بیان اینکه هتل های خارجی اطلاعات را بر اساس همین پاسپورت های هوشمند ثبت می کنند، گفت: همچنین ما توانایی داریم که علاوه بر سیستم تامین نیاز کشور، این سیستم ها را به کشورهایی همچون ترکیه، آذربایجان و کشورهای حاشیه ای که به تکنولوژی بالا دسترسی ندارند، صادر کنیم.

به گفته خدام، اکنون صفر تا صد نمونه اولیه این سیستم ساخته شده و به هیچ عنوان مهندسی معکوس نشده است. همچنین می توان گفت شیوه ای در طراحی و ساخت این دستگاه به کار برده شده که پایه علمی و دانشی دارد.

وی افزود: کشورهایی نظیر امریکا و روسیه از این دستگاهها به مبلغی بیش از هزار و دویست دلار ساخته اند ولی ما می توانیم دستگاه پاسپورت خوان هوشمند را با یک سوم این قیمت تولید کنیم.

به گزارش مهر، این شرکت در مرکز رشد واحدهای فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران مستقر است و بر روی سامانه های هوشمند فعالیت می کند.

دستگاه پاسپورت خوان هوشمند روز گذشته در افتتاحیه نمایشگاه هفته پژوهش توسط وزیر علوم رونمایی شد.

انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان