۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین دولت با آمار و ارقام وضعیت اقتصادی را توجیه می‌کند/شاخص بورس با بسته خروج از رکود کاهش پیدا کرد/ اجرایی شدن برجام مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند
کد خبر: ۱۱۷۹۸۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس بازار سرمایه :

دولت با آمار و ارقام وضعیت اقتصادی را توجیه می‌کند/شاخص بورس با بسته خروج از رکود کاهش پیدا کرد/ اجرایی شدن برجام مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند

مهم ترین شاخص های خروج از رکود اقتصادی شاخص بورس و اوراق بهادار است که می تواند اوضاع حال و آینده اقتصادی کشور را پیش بینی کند که بر اساس آن قیمت سهام شرکت ها شکل می گیرد

دولت با آمار و ارقام وضعیت اقتصادی را توجیه می‌کند/شاخص بورس با بسته خروج از رکود کاهش پیدا کرد/ اجرایی شدن برجام مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند
به گزارش صبح قزوین حمید میرمعینی کارشناس ارشد بازار سرمایه ؛ در خصوص برخی از اظهارات مسئولین درباره خروج از رکود اظهار داشت: تنها در آمار و ارقام اعلام می شود که کشور از رکود اقتصادی عبور کرده است که این آمارها قابلیت دستکاری داشته و همچنین می توان منابع مختلفی را برای استناد به آنها برشمرد.

وی با بیان اینکه دولت در حال حاضر از طریق آمار و ارقام به توجیه وضعیت اقتصادی روی آورده است خاطرنشان کرد: چیزی که در واقعیت جامعه و به صورت تجربی وجود دارد رکود شدید اقتصادی است؛ هرچند باید منتظر گزارش سه ماهه شرکت ها، گزارش عملکرد بانک ها و... باشیم تا ببینیم چیزی که به عنوان بسته خروج از رکود مطرح شد توانسته است تأثیری بر اقتصاد بگذارد یا خیر.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: یکی از مهم ترین شاخص های خروج از رکود اقتصادی شاخص بورس و اوراق بهادار است که می تواند اوضاع حال و آینده اقتصادی کشور را پیش بینی کند که بر اساس آن قیمت سهام شرکت ها شکل می گیرد که حتی با بسته خروج از رکود نه تنها افزایشی نداشت بلکه کاهش هم پیدا کرده است.

میرمعینی در خصوص تغییر وضعیت رکود اقتصادی با اجرایی شدن برجام اظهار داشت: باید در ابتدا مشخص کرد که اثرات برجام چه چیزهایی خواهد بود تا در نهایت به این نتیجه برسیم که آیا برجام می تواند اقتصاد کشور را از رکود خارج کرده یا خیر؟

وی افزود: چهار اثر کلی ناشی از اجرایی شدن برجام را خواهیم داشت که اولین مورد آن بحث نقل و انتقال پول و برداشته شدن تحریم های بانکی است که اگر این تحریم برداشته شود با توجه به رکودی که داخل کشور است و گردش پول در کشور به شدت پایین آمده و تقاضای مصرفی کاهش پیدا کرده، به نظر می رسد با برداشته شدن محدودیت های پولی بین الملل در حال حاضر این مشکلات برطرف نشود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه دولت به عنوان بزرگترین مصرف کننده دچار مضیقه بودجه‌ای شده است یادآور شد: دومین اثر اجرایی شدن برجام برداشته شدن تحریم های مربوط به صادرات است که با توجه به کاهش قیمت نفت و کاهش قیمت محصولات جهانی، به نظر می رسد برداشته شدن تحریم ها تاثیر چندانی بر اقتصاد کشور نگذارد.

رئیس هیئت‌مدیره کارگزاری تدبیرگر سرمایه همچنین افزود: حتی اگر میزان فروش و صادرات کشور افزایش پیدا کند، به خاطر کاهش قیمت های جهانی نمی توانیم درآمد هایی حتی مانند درآمدهای زمان تحریم داشته باشیم.

میر معینی تصریح کرد: سومین بحث و نتیجه اجرایی شدن برجام، آزاد شدن پول های بلوکه شده در خارج از کشور است که رقم آن ابهامات زیادی را به دنبال داشته است؛ شاید ورود این پول بتواند اثری بر روی اقتصاد کشور بگذارد ولی استفاده درست از این پول نیز، نیازمند برنامه ریزی صحیح و مناسبی در همین راستا است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه دولت چگونه و در کجا این پول را هزینه کند، مثلا در مسائل عمرانی هزینه شود یا بازپرداخت بدهی پیمانکاران و ... هر کدام اثرات بعدی دیگری در اقتصاد کشور خواهد داشت.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان داشت: چهارمین بحث اقتصادی در دوران پسابرجام ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور است که این موضوع از همه مهم تر است که سرمایه گذاری آنها می تواند منجر به رونق اقتصادی یا ایجاد اشتغال در کشور شود.

میر معینی با اشاره به این نکته که ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور تأثیر سریعی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت گفت: ورود سرمایه گذاران خارجی با توجه به اوضاع فعلی منطقه همچنین مشخص نبودن نتیجه برجام و اینکه آمریکا به تعهدات خود عمل می کند یا خیر، با مبالغ اثرگذاری که باید وارد شوند همراه نبوده است.

وی همچنین گفت: با توجه به 4 اثری که اجرایی شدن برجام می تواند روی اقتصاد کشور داشته باشد، نمی توان انتظار زیادی داشت که اجرایی شدن برجام بتواند مشکلات اقتصادی کشور را تاحد زیادی برطرف کند و تحول اقتصادی رخ بدهد.

این استاد دانشگاه افزود: برنامه توسعه ششم که توسط دولت آماده شده است، جهت‌گیری اقتصادی را طی چند سال آینده مشخص می کند و بعد از آن نیز تنظیم لایحه بودجه وجود دارد که با توجه به اینکه درآمدهای نفتی دولت کاهش پیدا کرده و خود دولت به عنوان بزرگترین فعال اقتصادی به شمار می رود، به نظر می رسد سال آینده از لحاظ اقتصادی سالی سخت تر از امسال است.
میر معینی بیان داشت: امیدواریم برنامه ریزی های دولت با نگاه واقع بینانه تری صورت بگیرد و هر کاری که می کنند از تعمیق بیشتر رکود در کشور جلوگیری کنند تا خدایی نکرده این رکود تبدیل به بحران نشود؛ بازار سرمایه هم با توجه به ساختار اقتصادی و آینده اقتصادی که پیش بینی می شود، تحول خاصی در آن اتفاق نمی افتد.

منبع: راه دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان