۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اختراع من مشابه داخلی ندارد/ مسئولین از مخترعان جوان حمایت کنند
کد خبر: ۱۱۷۹۸۲ نویسنده: مهدی آذربایجانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

دانشجوی مخترع قزوینی:

اختراع من مشابه داخلی ندارد/ مسئولین از مخترعان جوان حمایت کنند

دانشجوی مخترع گفت: طرح من تاکنون مشابه داخلی نداشته و نمونه وارداتی آن نیز نه از نظر قیمت و نه از نظر کارکرد، قابل مقایسه با این طرح نبوده و این طرح قابلیت تدریس در دانشگاه ها را دارد.

اختراع من مشابه داخلی ندارد/ مسئولین از مخترعان جوان حمایت کنند
مهدی آذربایجانی دانشجوی مخترع در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین ، در خصوص مشخصات اختراعات خود و مسائل مربوط به ثبت این اختراعات، اظهار کرد: دانشجوی رشته مهندسی صنایع در دانشگاه نیرو محرکه هستم و ۲۳ دارم.
وی افزود: از دورانی که دانش آموز سال سوم راهنمایی بودم کارگری می‌کردم و نسبت به مشکلات مخصوص به این حرفه شناخت دارم.
این مخترع ادامه داد: پدرم نیز به عنوان متخصص فنی در شرکت فعالیت می‌کرد و در همان دوران فعالیت در شرکت به جای خرید برخی از ابزارها، یک ابزار جایگزین طراحی می‌کردیم که توانایی انجام آن کار را داشته باشد.
آذربایجانی خاطر نشان کرد: زمانی که ۱۶ ساله بودم هم طرح‌هایی داشتم که در حد ثبت نبوده و بیشتر در حیطه نوع آوری محسوب می‌شد. به عنوان مثال طرح تولید برق و گردش آب بدون نیاز به برق از جمله اختراعات و نوع آوری‌های من در این دوره بود.
وی با اشاره به خصوصیات اختراع جدید خود عنوان کرد: نام طرح جدید من شاقول سنتی می‌باشد که در حال حاضر در مراحل اولیه ثبت، اطلاع رسانی و رفع نقص است.
این مخترع عنوان کرد: با افراد زیادی در این زمینه مشورت کردم، وکیلم نیز موافق اطلاع رسانی در این بخش است و اگر این طرح اجرایی شود، ۳ طرح دیگه هم برای ثبت دارم.
وی با تاکید بر این مهم که این طرح در سطحی بوده که قابل تدریس در دانشگاه‌هاست، گفت: این طرح تاکنون مشابه داخلی نداشته و نمونه وارداتی آن نیز نه از نظر قیمت و نه از نظر کارکرد، قابل مقایسه با این طرح نیست.
این مخترع با بیان اینکه کاربرد این طرح در پیچیدگی اجسام و فلزات، صاف کردن اجسام و مشخص کردن خطوط صاف در چند زاویه می‌باشد، افزود: برای تراز کاری در کار ساختمان از شلنگ تراز، برای ریسمان کاری از نخ ریسمان و برای اندازه گیری میزان شیب بندی زمین از شاخص معماری استفاده می‌شود.
آذربایجانی در ادامه بیان کرد: طرح شاقول سنتی تمامی این امکانات (ترازکاری، ریسمان کشی و …) را در یک دستگاه تجمیع کرده و دقیقا برعکس شاقول عمل کرده و بصورت بازتاب نور لیزر فعالیت می‌کند.
وی با بیان اینکه نمونه وارداتی این طرح تا این حد کامل نبوده و قادر است تنها بخشی از این کارها را انجام دهد، گفت: نمونه‌های وارداتی این طرح کاربرد کمتری نسبت به این طرح بصورت همزمان دارند و قیمت تمام شده نمونه‌های خارجی ۳ تا ۸ میلیون است در حالی‌که قیمت تمام شده این شاقول سنتی با این محدوده و برد فعالیتی تنها ۵۰ هزار تومان است.
آذربایجانی در خصوص کاربرد این اختراع تصریح کرد: در مباحث پیچیدگی فلزات دستگاهی نداشتیم که این پیچیدگی‌ها را مشخص کند و این دستگاه قادر است تا برد ۱۵ کیلومتر خط کشی لوله گاز را مشخص کند و همچنین در ایجاد خیابان و جدول کشی نیز با ایجاد زاویه‌های ۹۰ درجه می‌تواند موثر باشد و همچنین این طرح در ۴ زاویه خط صاف را نشان می‌دهد.
وی عنوان کرد: مشوق اصلی من در گام اول پدرم بود که در بخش فنی من را راهنمایی می‌کرد و در طرح اول ( نوع آوری گردش آب بدون نیاز به برق) نیروی انگیزشی زیادی به من داد و انگیزه من را بیشتر کرد.
این دانشجوی مخترع هدف از ساخت این ابزار را رفع مشکلات در بخش ریسمان کاری، جوشکاری و کار نماسازی دانست و افزود: با اساتید دانشگاه صحبت کردم و طرحم را برای آنها ارسال کردم اما از جانب دانشگاه کمک و انگیزه چندانی دریافت نکردم.
وی ادامه داد: سخت‌گیری بسیاری نیز در مرحله پذیرش ثبت انجام می‌شود بصورتی که ۵ بار طرح را ارسال کردم و بدون اینکه به آن توجه خاصی شود برای رفع نقص بازگردانده شده است.
آذربایجانی با اشاره به اینکه عملی سازی این طرح ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان هزینه داشته، ادامه داد: تاکنون به تجاری سازی این طرح فکر نکرده‌ام و در حال حاضر دغدغه اصلی من عملی سازی این اختراع است.
وی گفت: طرح را بصورت عملی آماده کرده‌ام ولی مشکل اینجاست که ایران قادر به تولید سنسورهای مورد نیاز این طرح نیست و برای پیدا کردن این قطعات مشکلات زیادی داشتم.
این مخترع توصیه کرد: جوانان استعدادهای خود را نادیده نگرفته و از طرح‌های پایه‌ای برای دستیابی به مهارت استفاه کنند
این دانشجوی مخترع در پایان سخنان خود عنوان کرد: از مسئولین تقاضا دارم که از اختراعات جوانان حمایت کنند و حتی خود مسئولین باید پیگیر طرح و ایده های جوانان باشند.
انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان