۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین طرح پیمایش ملی خانوار در مورد شیوع مصرف مواد مخدر در قزوین اجرا شد
کد خبر: ۱۱۷۳۲۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان قزوین:

طرح پیمایش ملی خانوار در مورد شیوع مصرف مواد مخدر در قزوین اجرا شد

مدیرکل بهریستی استان قزوین گفت: طرح پیمایش ملی خانوار در مورد شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها همزمان با سراسر کشور در استان قزوین نیز اجرا شد.

طرح پیمایش ملی خانوار در مورد شیوع مصرف مواد مخدر در قزوین اجرا شد
حسین افشار مقدم، مدیر کل بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اجرای طرح پیمایش ملی خانوار در مورد شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها در جمعیت عمومی کشور اظهار کرد: این طرح بدون شک مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پژوهش شیوع شناسی کشور در حوزه اعتیاد است.

وی در ادامه تصریح کرد: طرح پیمایش ملی خانوار در مورد شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها، اول خرداد ماه سال 94 در استان قزوین توسط 12 تیم 2 نفره پرسشگران اجرا شد.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: به منظور اجرای این طرح، پرسشگران به نقاط معرفی شده از سازمان بهزیستی کشور در شهرستان تاکستان، بوئین زهرا، آوج، آبیک، قزوین، البرز و حومه اعزام و شروع به اجرای طرح از طریق پرسشنامه خانه به خانه کردند که فعالیت این طرح پیمایش اواخر آبان ماه به اتمام رسید.

وی افزود: دستیابی به آمار مصرف کنندگان همچنین شناخت روند مصرف مواد تاثیر به سزایی در اجرای برنامه‌های موثر پیشگیری، درمان و کاهش آسیب و مقابله با عرضه مواد خواهد داشت.

افشار مقدم تاکید کرد: اگر چه دستیابی به داده‌ها و اطلاعات مواد مخدر دشوار است ولی استفاده از پیمایش جمعیت عمومی ابزار مناسبی جهت نیل به هدف می‌باشد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح بیان کرد: بر اساس شواهد موجود میانگین سن شروع اعتیاد رو به کاهش است و اعتیاد در همه سطوح تحصیلی، شغلی و اجتماعی نفوذ کرده و هیچ فرد و محیطی از این آسیب در امان نمی‌باشد از این رو این طرح به منظور شناخت شیوع مصرف مواد مخدر در کشور، انواع مواد مخدر و ارتباط آن با ویژگی‌های فردی و اجتماعی با افراد جامعه اجرا شد.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: جامعه مورد مطالعه در این طرح، کل جمعیت 15 تا 64 سال کشور و روش استفاده براساس مراجعه خانه به خانه جهت پیمایش خانوار بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اجرای این طرح از اواخر سال 93 تا سال 94 توسط مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد و با همکاری مشترک دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر همزمان با سراسر کشور در استان قزوین نیز شروع شد.

افشار مقدم در خصوص روند اجرای طرح بیان کرد: داده‌های مورد نظر در این طرح ملی، بر اساس الگوی منحصر به فرد و از روش خانه به خانه و تکمیل پرسشنامه انجام شد.

وی ادامه داد: برای نظارت بر جمع آوری داده‌ها در هر استان، یک ناظر استانی و در هر 5 استان یک ناظر منطقه‌ای انتخاب شد.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: در استان قزوین که حجم نمونه به دلیل محاسبه برش سنی و جنسی 6 برابر شده است یک ناظر استانی و یک ناظر از کمیته نظارت کشوری انتخاب شد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا لیست داوطلبان پس از تایید سازمان بهزیستی قزوین که تمایل به همکاری در این پژوهش داشتند به تهران ارسال و کارشناسان کشوری نیز از بین داوطلبان حائز شرایط، افرادی را که از سوابق کاری مرتبط برخوردار بودند را انتخاب نمودند.

افشار مقدم، داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و سابقه فعالیت پژوهشی را از جمله شرایط داوطلبان اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: افراد انتخاب شده با شرکت در کارگاه‌ها و جلسات آموزشی متعدد در استان قزوین، مورد آموزش جهت آمادگی برای اجرای طرح قرار گرفتند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان