۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین علوم انسانی آری یا نه
کد خبر: ۱۱۷۱۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

هدف آموزش و پرورش

علوم انسانی آری یا نه

اظهارات مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در روزهای اخیر در مورد حذف و یا به عبارتی محدود سازی رشته علوم انسانی در مدارس دولتی واکنش های مختلفی را به همراه داشت.

علوم انسانی آری یا نه
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، بنا بر اظهارات اخیر اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و همچنین ثقفی سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش تهران، این اقدام در راستای تقویت و توسعه جایگاه علوم انسانی و نیز مستند به راهکار 15.6 سند تحول بنیادین صورت گرفته است.
در حالی که بلافاصله وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد در پی انعکاس خبر ممنوعیت تحصیل دانش آموزان در رشته علوم انسانی به نقل از مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در رسانه ها ، به منظور تنویر افکار عمومی به اطلاع می رساند آنچه که تحت عنوان ممنوعیت تحصیل دانش آموزان در مدارس عادی دولتی در رشته علوم انسانی منعکس شده به هیچ وجه از سیاست های کلان وزارت آموزش و پرورش نبوده و برنامه ها و سیاست های کلان این وزارتخانه و هرگونه تغییر درآن ها صرفا توسط وزیر آموزش و پرورش یا مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی این وزارتخانه به صورت رسمی در اختیار عموم قرار می گیرد.
در همین راستا معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی هدف گذاری برای تقویت رشته علوم انسانی را به قید برنامه پنجم توسعه برشمرد و اینکه از ابتدای این برنامه، موضوع توسعه کمی و کیفی رشته علوم انسانی مورد توجه ویژه قرار گرفت.
اما باید دید که آیا اولا این گونه اقدامات ضرورتی دارد و ثانیا تفکیک و تغییر نام مدارس به عنوان مدارس فرهنگ، می تواند ذهنیت و یا نگرش دانش آموزان، اولیاء آنان و حتی جامعه را در زمان تعیین رشته و هدایت تحصیلی و انتخاب این رشته به عنوان اولویت نخست محصلین، تحت تاثیر قرار دهد؟
مدیر سایت سخن معلم در گفت و گو با ایرنا در این زمینه اظهار کرد: مشاهدات و تجربیات بیانگر این موضوع است که دانش آموزان برتر و یا نخبه در موعد هدایت تحصیلی، رشته هایی مانند علوم انسانی و حتی رشته های فنی مد نظرشان نیست.
علی پور سلیمان افزود: طبق آمار آموزش و پرورش در سالجاری تحصیلی 30 درصد دانش آموزان در رشته علوم انسانی ، 46 درصد تجربی و 22 درصد در رشته ریاضی تحصیل می کنند و این آمار در شهر تهران در رشته علوم انسانی 22درصد ، علوم تجربی 31 درصد و رشته ریاضی 47 درصد است.
وی در عین حال بیان کرد: این آمار نشان می دهد که حداقل در شهری مانند تهران انتخاب رشته علوم انسانی در اولویت آخر دانش آموزان قراردارد .
این کارشناس نظام آموزشی گفت: در حال حاضر ، بازار پزشکی ، مهندسی و رشته های وابسته به آنها همچنان داغ است و نوع نگاه خانواده این فرضیه و یا به عبارتی اصل نانوشته را رقم زده است که دانش آموزان درس خوان و آینده نگر به دنبال رشته علوم انسانی نمی رود ضمن آن که آینده اقتصادی این گونه رشته ها مبهم و پر ریسک است .
پورسلیمانی معتقد است ، حتی مشاهده شده که برخی از دانش آموزان در رشته های ریاضی و تجربی در زمان کنکور و ورود به دانشگاه در زیرگروه رشته علوم انسانی آزمون داده اند اما نخواسته اند که این پروسه آماده سازی در مسیر خودش طی شود.
وی افزود: این که گفته می شود تحصیل در رشته علوم انسانی نیاز به یک محیط خاص و منحصر به فرد دارد ، سخن درستی است اما هر حرف درست الزاما قابل پیاده شده هم نیست !
مدیرسایت سخن معلم گفت: یکی از ایرادهایی که همواره به مسئولان وزارت آموزش و پرورش که وارد است ، شتاب زدگی در فرآیند تصمیم گیری ها می باشد که این روند آسیب های بسیاری را بر نظام آموزش و پرورش وارد کرده است.
وی اظهار کرد: مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران باید به این پرسش اساسی پاسخ دهد که سند و یا پشتوانه پژوهشی این تصمیم کجاست ؟ آیا پژوهشگاه تعلیم و تربیت در جریان چنین تصمیمی قرار داشته و یا نظر آنها نسبت به موضوع درنظرگرفته شده است؟ آیا اساسا و حتی از یک موسسه پژوهشی برای این کار استعلام شده؟
پورسلیمانی افزود: این در حالی است که بلافاصله پس از اعلام این تصمیم ، مهدی نوید ادهم ، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ضمن تکذیب آن گفت که اصلاً موضوع حذف علوم انسانی در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح نبوده و ما نمی دانیم بر چه اساسی آقایان اظهار نظر کرده اند. اساساً حذف علوم انسانی را در مدارس دولتی غیر ممکن می دانیم .
مدیر سایت سخن معلم گفت: آیا آموزش و پرورش مانند مجمع الجزایر پراکنده ای است که هر فردی در آن و بنا بر نظر و یا تفسیر خودش نظر می دهد و یا تصمیم گیری می کند ؟ هر گونه اقدام برای تغییر نگرش و یا ذهنیت نسبت به یک پدیده نیاز به شناخت ، نیازسنجی و برنامه ریزی دارد.
وی اظهارکرد:اگر کیفیت آموزش در مدارس دولتی پائین است باید به دنبال تحلیل و چرایی آن بود ضمن آن که به نظر می رسد این مساله محدود به یک رشته خاص نباشد و شامل کلیت امر شود.
پورسلیمان گفت: آیا مسئولان فکر نمی کنند که شاید محتوای کتب درسی و مواد آموزشی در سطحی نیست که بتوان برای دانش آموزان و افراد داوطلب برای ورود به این رشته ایجاد انگیزه کند ؟ متاسفانه برخی و شاید بسیاری از مسئولان تصور می کنند که بهترین راه حل ، کوتاه ترین و شاید ساده ترین آن است.هرگونه تغییر و یا تحول در این زمینه همان گونه که ذکر شد نیاز به اصلاح و یا تصحیح ذهنیت ها دارد.
کارشناس نظام آموزش و پرورش افزود: رسانه ها به ویژه رسانه ملی باید در جهت ارتقاء فرهنگ عمومی تلاش کنند. نباید به گونه ای عمل کرد که واقعیت ها به عنوان حقایق و اصول تغییر ناپذیر پذیرفته شده و به گفتمان رایج تبدیل شود.
پورسلیمان بیان کرد: فضا باید به گونه ای باشد که حق انتخاب ، معنا داشته و دانش آموز بتواند با توجه به فاکتورهای مهمی مانند استعداد ، علاقه و رغبت که در فرآیند مشاوره در مدارس صورت می گیرد ، دست به انتخاب زند.
وی پرسید ، دانش آموز در مدرسه در زمینه انتخاب رشته با کدام فرد متخصص و متبحر باید مشورت کند ؟ آیا مسئولان با توجه به سیاست های صرفه جویی و سامان دهی نیروی انسانی اصولا فرصت اندیشیدن به چنین مسائلی را دارند ؟
مدیر سایت سخن معلم اظهار کرد: چنان فرآیند هدایت تحصیلی به صورت درست ، منطقی و با توجیه خانواده ها نسبت به تبعات یک تصمیم صورت گیرد و جنبه های مختلف یک انتخاب برای دانش آموز و اولیاء آنها تحلیل شود شاید دیگر نیازی به انواع راه های میان بر و ابراز وجود مسئولان نداشته باشیم.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش نیز در خصوص حذف رشته علوم انسانی از سطح مدارس گفت: عدم ثبت نام رشته علوم انسانی در مدارس دولتی ، هرگز در سیاست این وزارتخانه نیست.
قربانعلی افشانی ، در پاسخ به این پرسش که مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران چندی پیش اعلام کرده از سال آینده در مدارس دولتی رشته علوم انسانی ثبت نام نمی شود ، آیا این موضوع مختص شهر تهران است یا در سراسر کشور انجام می گیرد؟ ، بیان کرد: خیر ، در کل کشور اصلاً چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد و در شهر تهران نیز پیش بینی نمی شود این موضوع عملی شود.
وی گفت: آنچه مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد،شاید این باشد که مثلاً دانش آموزان نخبه و مستعد درسی باید به طرف رشته های علوم انسانی بروند و منظور وی اینطور نیست که اصلا نباید دانش آموزان در مدارس عادی ثبت نام شوند.
افشانی افزود: در حال حاضر نیز مدارس فرهنگ جزو سیاست وزارت آموزش و پرورش است و این مدارس را در استان ها داریم که فقط در رشته علوم انسانی دانش آموز می گیرند و با معدل 18 به بالا ثبت نام می کنند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش افزود: برای مدارس خاص مانند نمونه دولتی و استعدادهای درخشان نیز مجوز داده شده و الزام کردیم که حتما رشته علوم انسانی را ثبت نام کنند و به خصوص در مدارس نمونه دولتی رشته علو م انسانی جزو شرط اساسی مجوز راه اندازی است و باید دانش آموزان در یک یا دو کلاس در این رشته ثبت نام شوند.
وی گفت: هدف آموزش و پرورش شهر تهران این بود که باید دانش آموزان مستعد و برتر را به طرف این رشته هدایت کرد ، اما اینکه اصلاً در مدارس دولتی رشته علوم انسانی ثبت نام نشود هرگز چنین چیزی در سیاست وزارت آموزش و پرورش نیست.

انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان