۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین فرهنگ سازی وقف در جامعه ما مطلوب نیست/وقف، بحثی جهانی و فراتر از موضوع استانی و ملی است
کد خبر: ۱۱۵۸۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین:

فرهنگ سازی وقف در جامعه ما مطلوب نیست/وقف، بحثی جهانی و فراتر از موضوع استانی و ملی است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: فرهنگ سازی وقف در جامعه ما مطلوب نیست و این حوزه مهجور و مظلوم واقع شده است.

فرهنگ سازی وقف در جامعه ما مطلوب نیست/وقف، بحثی جهانی و فراتر از موضوع استانی و ملی است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، حجت الاسلام مصطفی نوروزی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در همایش "وقف و رسانه" که ظهر امروز در سالن اجتماعات دادگستری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: همه آحاد جامعه باید در راستای گسترش فرهنگ غنی وقف تلاش کنند.

وی افزود: رسانه‌ها اعم از مجازی، تصویری و صوتی می‌توانند اثرگذارترین کار و فعالیت را در حوزه وقف داشته باشند.

نوروزی خاطرنشان کرد: اداره اوقاف حتی اگر همایش و برنامه‌های متعددی را به منظور نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه برگزار کند باز هم نمی‌تواند به میزان رسانه در این زمینه موثر باشد.

وی با بیان اینکه عصر امروز، عصر انفجار اطلاعات است، عنوان کرد: در حال حاضر مردم به اخبار منتشر شده در رسانه‌ها توجه ویژه‌ای دارند به طوری‌که همه رسانه‌ای هستند و اقشار مختلف جامعه، اطلاعات مورد نظر خود را از این طریق کسب می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: امروزه وقف، بحثی جهانی و فراتر از موضوع استانی و ملی است به طوریکه در برخی کشورهای مسلمان وزارتخانه‌ای تحت عنوان اوقاف و شئون اسلامی فعالیت دارد که نشان‌دهنده اهمیت حوزه وقف است.

وی در ادامه تاکید کرد: فرهنگ سازی وقف در جامعه ما مطلوب نیست و این حوزه مهجور و مظلوم واقع شده است.

نوروزی بیان کرد: زمانیکه اثرات مثبت و سازنده وقف در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه پدیدار شود مردم نیز بیشتر به سمت و سوی وقف متمایل می‌شوند.

وی ادامه داد: کارآیی وقف در جامعه بالاست و توجه کردن به نهادینه کردن فرهنگ وقف امری است که باید به عنوان تکلیف شرعی به آن نگاه کرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: استان قزوين پيشينه تاريخی در زمینه وقف دارد و باور اعتقادی مردم استان قزوین به امر وقف به اندازه‌ای است كه قدیمیترين موقوفه كشور در استان قزوين ثبت شده است.

وی عنوان كرد: استان قزوين با وجود 2 هزار و 300 موقوفه و 25 هزار رقبه برای موقوفات با درآمد و نيات خوب، جايگاه مناسبی در سطح كشور دارد اما برای ارتقاء جايگاه استان نياز به توجه جدی اصحاب رسانه است.

نوروزی تصريح كرد: موقوفات میتوانند پاسخگوی بسياری از نيازهای جامعه باشند و همه مسلمانان وظيفه دارند در این راستا تلاش کنند اما رسالت اصحاب رسانه سنگین‌تر از سایرین است.

وی با اشاره به اینکه موثرترين، كاراترين و مهم‌ترين ابزار برای نهادينه كردن فرهنگ وقف، رسانه‌ها هستند، بیان کرد: در قزوين هر ساله 70 تا 80 وقف جديد داریم که حاصل تلاش مطبوعات است.

نوروزی در پایان بیان کرد: در حوزه موقوفات، توسعه موقوفات موجود، حفظ و نگهداری موقوفات و ايجاد وقف‌های جديد سه راهبرد تعریف شده در حوزه وقف است و سه سالی است كه وقف‌های گروهی را در دستور كار قرار دادیم.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان