۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین فرهنگ پیامبر عزت و ذلت ناپذیری است/برخی‌ که در رکاب امام(ره) بودند گفته‌های ایشان را نادیده می‌گیرند
کد خبر: ۱۱۵۸۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

حسینی در مجمع اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:

فرهنگ پیامبر عزت و ذلت ناپذیری است/برخی‌ که در رکاب امام(ره) بودند گفته‌های ایشان را نادیده می‌گیرند

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امام(ره) وقتی می‌گفتند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور شما آسیب نبیند، به این دلیل بود که با مشکل روبرو نشویم ولیکن متاسفانه برخی‌ها که در رکاب امام(ره) هم بودند این مسئله را نادیده می‌گیرند.

فرهنگ پیامبر عزت و ذلت ناپذیری است/برخی‌ که در رکاب امام(ره) بودند گفته‌های ایشان را نادیده می‌گیرند
به گزارش سرویس دانشگاه  صبح قزوین ، سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در سومین مجمع نمایندگان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که در دفتر مرکزی این اتحادیه در حال برگزاری است، پیرامون «عزت فرهنگی» گفت: به برتری و شکست ناپذیری عزت می‌گویند. عزت آن چیزی است که مانع شکست در انسان می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه همه ادیان الهی هستند ولی اسلام برتر است، چون اسلام یک دین برتر و کامل است پس کسانی که با خدا و اسلام ارتباط دارند باید عزیز باشند و نباید ذلیل باشند و مسلمان نمی‌تواند ولایت غیرمسلمان را بپذیرد چون ولایت یک نوع برتری است. در بحث سلطه هم مسلمانان نمی‌توانند تحت سلطه دیگران باشند و کافران نمی‌توانند بر مومنین سلطه داشته باشند. امام(ره) هم به خاطر چنین مسئله‌ای بود که در مقابله سلطه ایستاد.

حسینی ادامه داد: اینکه عده‌ای امثال زیبا کلام می‌گویند انقلاب ما اصلا ضد آمریکایی نبوده و انقلابی برای آزادی و عدالت بوده و جنبه ضداستکباری نداشته درست نیست، درحالیکه اصل حرکت امام(ره) ضد آمریکایی و علیه نفی کاپیتولاسیون است. 16 آذر هم اصلش بر علیه آمریکایی‌ها بود.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در قرآن به عزت توجه زیادی شده است، افزود: عزت شان و جایگاهی را دارد که انسان می‌تواند بخاطر آن جانش را فدا کند. فرهنگ پیامبر و ائمه ما فرهنگ عزت و ذلت ناپذیری است. انسان هم حق ندارد خودش را ذلیل کند.

وی گفت: انسان در زندگی فردی باید عزیز باشد و ذلت را نپذیرد و دستش را به سمت دیگران دراز نکند. در سطح جامعه این موضوع مهم تر است و جامعه اسلامی باید عزت‌مند باشد و نباید زیر سلطه و ذلت و خواری باشد.

حسینی تصریح کرد: جامعه اسلامی باید در ابعاد مختلف مثلا از بعد نظامی و بعد سیاسی قدرت داشته باشد. اگر احساس کنند در جامعه اسلامی ضعف و سستی هست به آن حمله می‌کنند، جنگ تحمیلی هم به همین دلیل به ما تحمیل شد و احساس کردند می‌توانند ما را در مدت کوتاهی از پای درآورند. جامعه اسلامی باید چنان قدرتی داشته باشد که دشمنانش احساس نکنند می‌توانند به آن حمله کنند.

وی ادامه داد: برای اینکه ما عزیز باشیم و عزت داشته باشیم باید اهل ایمان باشیم و اگر ایمان و اعتقاد راسخ نداشته باشیم عزیز نخواهیم شد. اینکه ما از ایمان به عنوان قدرت نرم یاد می‌کنیم به دلیل این است که اگر ایمان در نظام اسلامی نبود مگر می‌شد در جنگ تحمیلی ایستادگی کرد و اگر ایمان نباشد مگر کسی می‌تواند در مقابل داعش در آن شرایط سخت ایستادگی کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: صبر و استقامت هم باعث عزت می‌شود. اگر صبر و استقامت باشد یک نفر مومن صابر می‌تواند در مقابل چندین نفر بایستد. در زمان پیامبر و ائمه هم نمونه‌های زیادی از این مسئله وجود دارد.

وی گفت: یکی دیگر از مسائلی که باعث عزت می شود ولایت، رهبری و امامت است. اگر در جامعه اسلامی امام یا جانشین امام نباشد جامعه نمی‌تواند به عزت دست پیدا کند. برخی از کشورهای اسلامی به خاطر عدم توجه به این موضوع با مشکل روبرو شده‌اند.

وزیر سابق ارشاد ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) اگر بحث امامت را مطرح نمی‌کرد رسالتش ابتر می‌ماند. وقتی هم ابلاغ شد عده‌ای عمل نکردند و به همین خاطر ضربه خوردند. پس هم ابلاغ مهم است و هم عمل به آن و اگر عمل به آن نباشد باعث می‌شود فردی مانند یزید حاکم شود.

وی تاکید کرد: امام(ره) وقتی می‌گفتند پشتیمان ولایت فقیه باشید تا کشور شما آسیب نبیند، به این دلیل بود که با مشکل روبرو نشویم ولیکن متاسفانه برخی‌ها که در رکاب امام(ره) هم بودند این مسئله را نادیده می‌گیرند.

حسینی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر یکی دیگر از عواملی است که باعث عزت می‌شود. الان شما اگر در دانشگاه سکوت کنید و امر به معروف و نهی از منکر نکنید باعث می‌شود هر روز یک اتفاق جدید رخ دهد ولی اگر سکوت نکنید و امر به معروف و نهی از منکر کنید حتما تاثیرگذار خواهد بود و از عده‌ای اجازه سوءاستفاده گرفته خواهد شد و حرکت مخالفان را کند خواهد کرد.

وزیرسابق ارشاد تاکید کرد: مبارزه و جهاد یکی دیگر از مسائلی است که باعث عزت می‌شود. متاسفانه دنیا دوستی و تعلقات دنیایی باعث می‌شود برخی افراد جهاد نکنند. یعنی آنقدر طرف به مسائل دنیایی وابسته می‌شوند که نمی‌توانند دل بکنند. همه افراد مانند شهید چمران نستند که از پست و مقام دل بکنند. عده‌ای هم به دلیل جهل است که منحرف می‌شوند.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های بالای اسلام، گفت: ما اگر بتوانیم اسلام را خوب ارائه دهیم افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اسلام می‌خواهد جامعه اسلامی از جهات مختلف قوی و عزتمند باشد.

وزیر سابق ارشاد افزود: اینکه مقام معظم رهبری بسیار بر اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کنند به دلیل این است که ما نیازمند نباشیم. دیدید که حتی بنزین را هم تحریم کردند ولی بعدا وقتی دیدند که ما توانایی تولید داریم نتیجه‌ای نگرفتند.

حسینی در تکمیل سخنان قبلی خود تاکید کرد: متاسفانه بعد عده‌ای به بهانه آلوده بودن بنزین دوباره به سمت وارد کردن آن رفتند. که این طور هم نبود. اصلا فرض بگیریم که بنزین داخل آلوده بوده است، پس باید آن را تکمیل کرده و مشکلش را حل می‌کردند نه اینکه به سمت وارد کردن آن بروند.

وی ضمن اشاره به اهمیت تولید علم در کشور، تصریح کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید می‌کنند شتاب و رشد علمی کاهش پیدا نکند برای این است که متاسفانه الان شیب علمی کم شده است.

حسینی با اشاره به متوقف شدن ساخت هواپیما در کشور، تصریح کرد: در دولت قبل همه خودشان را مسئول می‌دانستند که ما در کشور هواپیما و ماهواره خودمان را بسازیم و کارهای خوبی هم انجام شد ولی همه اینها متوقف شد.

به گفته وی وقتی ما باور و اعتقاد نداشته باشیم باعث می‌شود که دستمان را به طرف دیگران دراز کنیم و روند واردات را پیش بگیریم.

وزیر سابق ارشاد با اشاره به عزت فرهنگی خاطرنشان کرد: عزت فرهنگی وقتی حاصل می‌شود که ما بتوانیم فرهنگ اصیل اسلامی را در جامعه حاکم کنیم و گفتمان ما گفتمان اسلامی اصیل شود و تابع فرهنگ دیگران نباشیم.

وی گفت: اینکه در دوران استعمار، استعمارگران استعمار فرهنگی را هم دنبال می‌کردند به دلیل این بود که بتوانند سلطه اقتصادی و سیاسی خود را ادامه بدهد.

انتهای پیام/7008

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان