۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین دایی و برانکو پرافتخارترین مربیان کنونی لیگ
کد خبر: ۱۱۵۸۴۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مربیان موفق و کارنامه دار

دایی و برانکو پرافتخارترین مربیان کنونی لیگ

علی دایی به عنوان موفق‌ترین مربی ایرانی و برانکو ایوانکوویچ پرافتخارترین سرمربی خارجی کنونی لیگ برتر مشغول فعالیت هستند.

دایی و برانکو پرافتخارترین مربیان کنونی لیگ
به گزارش سرویس ورزشی  صبح قزوین ، مربیان موفق و کارنامه دار با حضور خود روی نیمکت تیم‌ها وجهه و اعتبار خاصی به آن نیمکت می‌بخشند و بالطبع اگر این گونه مربیان با بازیکنان مؤثر، پشتیبانی قوی مسئولان باشگاه‌ها و حمایت هواداران همراه شوند، آن گاه زمینه رسیدن به جام برای هر تیمی هموار می‌شود.

البته در کنار علم و دانش مربیان آن‌ها باید از لحاظ روحی و روانی در حد یک رواشناس خبره عمل کرده و در طول مسابقات بازیکنان خود را از نظر انگیزه و میل به کسب موفقیت در حد بالایی حفظ کنند.

با نگاهی به نیمکت 16 تیم حاضر در لیگ برتر در حال حاضر در می‌یابیم که تنها 3 مربی ایرانی سابقه قهرمان کردن تیم‌های خود در تاریخ این رقابت‌ها را داسته‌اند، علی دایی سرمربی کنونی صبا در لیگ ششم سایپا البرز را به قهرمانی رساند.

فرهاد کاظمی سرمربی حال حاضر سیاه‌جامگان مشهد نیز در لیگ دوم سپاهان را برای نخستین بار به عنوان یک تیم شهرستانی قهرمان لیگ برتر کرد.

مجید جلالی سرمربی سایپا نیز در لیگ سوم حرفه‌ای با تیم فراموش شده پاس تهران به مقام قهرمانی رسید.

از بین 4 مربی خارجی لیگ تنها دراگان اسکوچیچ سرمربی فولادخوزستان سابقه قهرمانی در لیگ‌های اروپایی را ندارد و برانکو ایوانکوویچ، تونی اولیویرا و ایگور استیماچ در کارنامه خود کسب قهرمانی لیگ‌های کرواسی و پرتغال را ثبت کرده‌اند.

در زیر نگاهی می‌اندازیم به کارنامه 16 سرمربی لیگ برتر در طول دوران مربیگری خود

پرویز مظلومی:

مظلومی سابقه دستیاری منصور پورحیدری در استقلال و سرمربیگری تیم‌های پوران تهران، صبا باتری تهران، صنعت نفت آبادان، تیم ملی ب ایران، ابومسلم مشهد، مس کرمان، 2 دوره استقلال تهران (2 دوره) و آلومینیوم هرمزگان را دارد.

قهرمانی در لیگ آزادگان و نایب قهرمانی در نخستین دوره لیگ برتر در سمت کمک مربی استقلال، قهرمانی در لیگ دسته اول همراه با صبا در فصل 83-1382 قهرمانی رقابت‌های غرب آسیا با تیم ملی ب ایران در سال 2007، قهرمانی جام حذفی با هدایت استقلال در فصل 1391-1390 و نایب قهرمانی لیگ برتر دهم با آبی‌پوشان تهرانی از افتخارات مظلومی در عرصه مربیگری است. البته کسب پیروزی در 4 دربی از رکوردهای وی محسوب می‌شود.

استقلال خوزستان:

گواردیولای وطنی متولد 2 فروردین 1350 است این مربی 44 ساله سابقه دستیاری ملاون فرانچیچ در فولاد خوزستان، محمدرضا کربکندی در صبای قم و راه‌آهن تهران و سرمربیگری تیم‌های فولاد خوزستان به صورت موقت، صبای قم، پیکان تهران و استقلال خوزستان را در کارنامه دارد و قهرمانی در لیگ برتر چهارم همراه با فولاد به عنوان کمک مربی سرخپوشان اهوازی تنها افتخار وی محسوب می‌شود.

یحیی گل‌محمدی:

فنی‌ترین مربی فوتبال ایران از دید بیشتر کارشناسان متولد 28 اسفند 1349 است یحیی سابقه دستیاری مانوئل ژوزه پرتغالی در پرسپولیس و هدایت صبای قم (2 دوره) تربیت یزد، نساجی مازندران، پرسپولیس، نفت تهران و ذوب‌آهن اصفهان را دارد و قهرمانی در جام حذفی 1394-1393، با ذوب‌آهن نایب قهرمانی همین رقابت‌ها در سال 1392 با پرسپولیس و کسب سهمیه آسیا همراه با نفت تهران در لیگ سیزدهم مهمترین عناوین وی می‌باشد.

علی دایی:

شهریار فوتبال ایران در تاریخ 1 فروردین 1348 به دنیا آمد. دوران مربیگری وی پس از رفتن ورند لورانت آلمانی در لیگ ششم از سایپا آغاز شد و پس از آن دایی در تیم ملی ایران، پرسپولیس (2 دوره)، راه‌آهن و صبای قم به فعالیت خود ادامه داد.

قهرمانی لیگ برتر ششم با سایپا، قهرمانی 2 دوره جام حذفی با پرسپولیس، قهرمانی رقابت‌های غرب آسیا در سال 2008 با هدایت تیم ملی و نایب قهرمانی لیگ برتر سیزدهم کارنامه افتخارات دایی در عرصه مربیگری است.

مجید جلالی:

آقا معلم 59 ساله فوتبال ایران در دوران مربیگری خود هدایت تیم‌های وحدت تهران، هما تهران، پیام مشهد، تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان (2 دوره) تیم ملی ارتش ایران، پاس تهران (2 دوره) صبا باتری تهران، شهید قندی یزد، استقلال اهواز، فولاد خوزستان، تراکتورسازی تبریز و سایپا را در کارنامه داشته است.

نایب قهرمانی لیگ تهران در سال‌های 1361 و 1364 با وحدت تهران، نایب قهرمانی ارتش‌های جهان در سال 1374، قهرمانی لیگ برتر سوم با پاس تهران، قهرمانی جام حذفی همراه با صبا در سال 1384 و قهرمانی تنها سوپرکاپ ایران با صبا باتری در همان سال افتخارات جلالی در عرصه مربیگری است.

فراز کمالوند:

جوان‌ترین مربی لیگ برتر خیلی زود وارد دنیای مربیگری شد و در این سال هدایت تیم ب پاس تهران، کمک مربیگری استقلال اهواز وسرمربی گری پیام مشهد، شیرین فراز کرمانشاه، صنایع اراک، سرخپوشان دلوار افزار، تراکتورسازی تبریز، پاس همدان، شهرداری تبریز و گسترش فولاد تبریز را در کارنامه داشته است.

صعود به لیگ برتر هفتم با شیرین فراز و لیگ برتر نهم با تراکتورسازی تنها عناوین قابل ذکر فراز است.

ایگور استیماچ:

مربی کروات 48 ساله سپاهان سابقه هدایت تیم‌های هایدوک اشپلیت، ان‌کی‌زاگرب، زادار و تیم ملی کرواسی را دارد. قهرمانی لیگ کرواسی در فصل 2005-2004 و جام حجذفی این کشور در سال 2005-2004 افتخارات ایگور در دنیای مربیگری است.

تونی اولیویرا:

پیرمرد سبیلوی پرتغالی که زمزمه‌های جدایی‌اش برای سومین بار از تراکتورسازی شنیده می‌شود پس از دستیاری در تیم بنفیکا سه دوره سرمربی این تیم، بوردو فرانسه، سویا اسپانیا، شفیانگ خبده (گوانگ ژو چین) الاهلی مصر، التفال عربستان، الشارجه امارات، التحاد عربستان گردید.

افتخارات بی‌شماری چون 2 قهرمانی لیگ پرتغال، قهرمانی جام حذفی این کشور در سال 93-1992 نایب قهرمانی جام حذفی پرتغال در فصل 1989-1988، قهرمانی سوپرکا این کشور در سال‌های 1987 و 1993، نایب قهرمانی جام در اروپا در فصل 88-1987 با بنفیکا، قهرمانی جام اینترتوتو در سال 1995 با بوردو فرانسه، قهرمانی سوپرکاپ مصر در سال 2003، نایب قهرمانی جام پادشاهی عربستان با التحاد در سال 2008، قهرمانی جام حذفی ایران با تراکتورسازی و نایب قهرمانی لیگ برتر دوازدهم و چهاردهم با آذری‌ها از عناوین تونی در مربیگری است.

حمید استیلی:

زننده گل قرن متولد یازدهم فروردین 1349 است. وی مربیگری خود را به عنوان دستیار رانیززوبل، آری‌هان، علی پروین، مصطفی دنیزیلی و افشین قطبی در پرسپولیس پشت سر گذاشت و در مقام سرمربی نیز هدایت استیل آذین تهران، شاهین بوشهر، پرسپولیس، راه‌آهن و ملوان را به عهده گرفت. استیلی کارنامه پرباری در دنیای مربیگری نداشته و قهرمانی لیگ برتر هفتم به عنوان دستیار افشین قطبی تنها افتخار وی است.

محمدرضا مهاجری:

این مربی 50 ساله سابقه دستیاری فیروز کریمی در استقلال اهواز و راه‌آهن و سرمربیگری شیرین فراز کرمانشاه، سیاه‌جامگان مشهد و پدیده را در کارنامه دارد. صعود به همراه سیاه‌جامگان به لیگ برتر پانزدهم و نایب قهرمانی لیگ برتر ششم با استقلال اهواز تنها افتخار مهاجری است.

علی‌رضا منصوریان:

مربی جوان و 44 ساله نفت تهران کار خود را با تیم جوانان استقلال تهران استارت زد. دستیاری افشین قطبی و کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران و سرمربیگری پاس همدان، تیم ملی ایران به صورت موقت، تیم ملی امید ایران و نفت سوابق منصوریان در عالم مربیگری است. ضمن این که صعود با نفت تهران به جمع هشت تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا، نایب قهرمانی جام حذفی در سال 1394 و نایب قهرمانی غرب آسیا با تیم ملی در سال 2010 جز معدود افتخارات وی می‌باشد.

مهدی تارتار:

فیروز کریمی مربیگری خود را با دستیاری این مربی در راه‌آهن استارت زد.
وی همچنین سابقه دستیاری علی دایی در پرسپولیس و صبا و سرمربیگری راه‌آهنآهن (3 دوره) داماش گیلان، گهر زاگرس دو دور، گسترش فولاد و صبای قم را دارد و هیچ افتخار قابل ذکری نیز به دست نیاورده است.

دراگان اسکوچیچ:

مربی 47 ساله و کروات فولاد پیش از حضور جمع قرمزهای اهواز در تیم‌های ریجکا، لیوبلیان اینتربلاک اسلوونی، العربی عربستان، النصر عربستان و ملوان انزلی مربیگری کرده است.

2 قهرمانی جام حذفی کرواسی با ریجکا، یک قهرمانی جام حذفی و سوپرکاپ اسلوونی همراه با لیوبلیان افتخارات اسکوچیچ را تشکیل می‌دهد.

فرهاد کاظمی:

دایی فرهاد فوتبال ایران مربیگری خود را با کمک به فیروز کریمی در پاس تهران شروع کرد. وی هدایت بهمن تهران (2 دوره) استقلال رشت، پاس تهران، ابومسلم مشهد (2 دوره) سپاهان اصفهان (2 دوره) پیکان تهران (3 دوره) صبا باتری تهران، مس کرمان، استیل آذین تهران، گسترش فولاد تبریز، کاوه تهران، ذوب‌آهن اصفهان، راه‌آهن تهران و سیاه‌جامگان مشهد را در کارنامه دارد.

قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا در فصل 93- 1392 با دستیاری فیروز کریمی، قهرمانی دومین دوره لیگ برتر و جام حذفی 83-1382 با سپاهان نایب قهرمانی 2 دوره لیگ آزادگان و 2 دوره جام حذفی با بهمن تهران و نایب قهرمانی جام حذفی با گسترش فولاد افتخارات کاظمی در مربیگری است.

علی حنطه:

این مربی مشهدی در تیم‌های فجر خراسان، تربیت خراسان، پیام مشهد (2 دوره) ابومسلم مشهد (3 دوره) مهرکام پارس تهران، شهرداری اراک و استقلال اهواز (2 دوره) سرمربیگری کرده و هیچ عنوانی با آن‌ها کسب نکرده است.

برانکو ایوانکوویچ:

سرمربی پرسپولیس در 28 فوریه 1954 به دنیا آمد. وارتکس کرواسی، سیستا، ریجکا، هانوفر آلمان تیم ملی زیر 23 سال ایران، دیناموزاگرب کرواسی (2 دوره) شاندونگ لوننگ چین، الاتفاق عربستان، الوحده امارات، تیم‌های تحت هدایت برانکو در عرسه مربیگری بوده است.

همچنین دستیاری میروسلاو بلاژویچ در تیم ملی کرواسی و ایران در کارنامه وی به چشم می‌خورد.

مقام سومی جام جهانی 1998 فرانسه با تیم ملی کرواسی، قهرمانی غرب آسیا با تیم ملی ایران در سال‌های 2003 و 2004 قهرمانی بازی‌های آسیایی بوسان در سال 2002 با تیم ملی امید ایران، مقام سومی جام ملت های آسیا در سال 2004 و قهرمانی جام آسیا- اقیانوسیه با تیم ملی ایران در سال 2003 از مهم‌ترین افتخارات پروفسور در تیم‌های ملی ایران و کرواسی است.

همچنین 2 قهرمانی لیگ برتر کرواسی با دیناموزاگرب، 2 قهرمانی جام حذفی این کشور با دیناموزاگرب، یک قهرمانی سوپرکاپ کرواسی، قهرمانی لیگ چین در سال 2010 با شاندونگ و قهرمانی جام پادشاهی عربستان در سال 2012-2011 با الاتفاق کارنامه افتخارات برانکو در عرصه باشگاهی است.

بنابراین با بررسی افتخارات این مربیان باید علی دایی را به عنوان موفق‌ترین مربی داخلی و برانکو ایوانکوویچ را پرافتخارترین مربی خارجی حال حاضر لیگ برتر معرفی کرد.

انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان