۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین عملی کردن ایده‌های خلاقانه حاصل بهره‌گیری از فرصت‌هاست/ خارج از تعصبات دینی و مذهبی، سخنان رهبری به نفع همه مردم است
کد خبر: ۱۱۵۸۳۵ نویسنده: حسن رضا برجعلی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مخترع قزوینی در مصاحبه با صبح قزوین:

عملی کردن ایده‌های خلاقانه حاصل بهره‌گیری از فرصت‌هاست/ خارج از تعصبات دینی و مذهبی، سخنان رهبری به نفع همه مردم است

مخترع قزوینی گفت: بهتر است به جای اندیشیدن به محدودیت‌ها و کمبودها از فرصت‌های به دست آمده در راستای عملی کردن ایده‌های بکر و خلاقانه بهره گرفت چرا که حتی یک دلیل هم برای ادامه کار کافیست.

عملی کردن ایده‌های خلاقانه حاصل بهره‌گیری از فرصت‌هاست/ خارج از تعصبات دینی و مذهبی، سخنان رهبری به نفع همه مردم است
 مهندس حسن رضا برجعلی مخترع شیشه‌های هوشمند و مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت سایپا شیشه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه علم و فناوری صبح قزوین گفت: شرکت سایپا شیشه واقع در شهر صنعتی قزوین، یکی از شعبه‌های شرکت سایپا است که شیشه خودرو تولید می‌کند.
مدیر استراتژیک شرکت سایپا شیشه با اشاره به دلایل ساخت شیشه هوشمند افزود: یکی از ناهنجاری‌ها و مشکلاتی که در سال‌های گذشته مشاهده می‌شد این بود که سارقان با شکستن شیشه درب جلوی خودرو توسط ابزار تیز، اقدام به سرقت وسایل داخل ماشین می‌کردند.
برجعلی در ادامه بیان کرد: البته شکستن شیشه خودرو امری سخت و مشکل است زیرا طی عملیات حرارتی که بر روی آن انجام می‌شود شیشه‌ها تا ۶ بار مقاوم سازی می‌شوند.
وی خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از شکل گرفتن چنین مسائلی صاحبان خودرو اقدام به نصب دزدگیر با حساسیت بالا بر روی ماشین می‌کردند که این خود باعث به وجود آمدن مشکلی دیگر برای صاحبان خودرو می‌شد چرا که با کوچکترین عامل، دزدگیر واکنش نشان می‌داد.
برجعلی ادامه داد: صاحبان خودرو برای رهایی از این مشکل به اجبار اقدام به کاستن میزان حساسیت دزدگیر می‌کردند و برخی از افراد نیز به مرور زمان نسبت به صدای آژیر دزدگیر خودرو خویش بی‌تفاوت می‌شدند که در نهایت باز امکان به وجود آمدن مشکل برای صاحبان خودرو پدید می‌آمد.
مدیر استراتژیک شرکت سایپا عنوان کرد: جمیع عوامل مذکور منجر به شکل گرفتن طرح اولیه ساخت وسیله‌ای جهت رفع مشکل شد به گونه‌ای که تنها با شکستن شیشه ماشین، صدای آژیر دزد گیر خارج شود.
این مخترع در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداخت و گفت: همانطور که می‌دانید شیشه عقب خودرو دارای المنت‌هایی است که طی یک پروسه حرارتی خاص بر روی آن نصب شده به گونه‌ای که تحت هیچ شرایطی قادر به جدا سازی از شیشه نخواهد بود.
برجعلی افزود: قسمتی از شیشه‌های جانبی و بغل درب جلو و درب عقب خودرو در حدود ۱۰ تا ۱۵ سانت در داخل فریم خودرو قرار گرفته است بدین شکل در ابتدا مداری را طراحی کردیم که دارای چند ویژگی منحصر به فرد است.

ویژگی‌های خاص وسیله ابداعی  

وی در مورد ویژگی‌های وسیله ابداعی خود توضیح داد: مدار طراحی شده به مدار الکتریکی مادر وصل می‌شود این مدار به گونه ایست که به هیچ عنوان قابل دسترس سارقان نیست زیرا داخل فریم درب ماشین تعبیه شده است.
برجعلی خاطر نشان کرد: ویژگی‌های دیگر مدار، تشخیص و نشان دادن دمای داخل خودرو است؛ هم چنین در زمان شکسته شدن شیشه خودرو، بر اثر قطع جریان الکتریکی فرمان شکسته شدن شیشه به مدار مادر صادر شده و در ادامه آژیر هشدار لازم را می‌دهد.
وی عنوان کرد: این طرح در ادامه تکمیل شد چرا که مشاهده شد در تصادفات و برخی از جنایات، لحظه وقوع حادثه برای پلیس بسیار مهم است.
با اقدامات انجام شده طرح مذکور لحظه شکسته شدن شیشه را به طور دقیق ثبت می‌کند.
این مخترع اذعان داشت: طرح مذکور بر روی شیشه پراید آزمایش شد و خوشبختانه جواب داد.
این اختراع در ایران ثبت شد؛ چون این ایده برای اولین بار در جهان مطرح شده بود برای ثبت و بررسی به آمریکا فرستادیم و در مرکز ثبت اختراعات آن کشور نیز ثبت شد.
در حال حاضر شرکت BMW آلمان و شرکت جنرال موتور آمریکا با گرفتن مجوز از ما، چیزی شبیه به این ایده را استفاده می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد: در کشور ایران نیز به صورت یک مولفه با مبلغ ۵ الی ۶ هزار تومان قابلیت نصب بر روی خودرو افراد متقاضی است.
در سال‌های بعد به شکل جدی‌تر وارد بازار خواهد شد.
این طرح ضمن صرفه جویی در هزینه‌ها، در مقایسه با دزدگیر دارای ضریب اطمینان بالاتری است.
وی در مورد میزان حمایت مسئولین از این طرح اذعان داشت: اگر بگوییم مسئولین حمایتی نکردند کمی بی انصافی کرده‌ایم زیرا ساخت این وسیله در فضایی دولتی خود گویای حمایت آنان در به ظهور رساندن این ایده است.
برجعلی با اشاره به دیدار خود در سال ۸۶ با رئیس موسسه ثبت اختراع در تهران خاطر نشان کرد: در این دیدار به ایشان گفتم برای من جای بسی شگفتی است زیرا بعد از ارسال این طرح به کشور آمریکا در مدت کمتر از ۴۵ روز کاتالوگ‌های شرکت‌هایی که علاقمند به همکاری بودند برای ما ارسال شد و سالانه در سالروز ثبت این اختراع با فرستادن لوح تقدیر از ما تجلیل می‌شود ولی متاسفانه این کاردر کشور خودمان صورت نمی‌گیرد.
این مخترع تصریح کرد: خلأهای ذکر شده همیشه وجود دارد ولی بهتراست به جای اندیشیدن به محدودیت‌ها و کمبودها از فرصت‌های به دست آمده در راستای عملی کردن ایده‌های بکر و خلاقانه بهره گرفت چرا که حتی یک دلیل هم برای ادامه کار کافیست.
وی در ادامه تصریح کرد: بی شک حمایت مسئولین مربوطه موجب دلگرمی و تشویق مخترعین می‌شود البته سازمان بسیج در نمایشگاه‌های مختلفی که برگزار نموده از ما برای حضور در نمایشگاه دعوت کرده و این طرح نیز همواره مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
برجعلی افزود: از این طرح بیشتر خودروسازان می‌توانند استفاده کنند؛ ضمن این که دارای قابلیت نصب بر روی ماشین افراد متقاضی می‌باشد.
وی در ادامه جوانان را به دو گروه تقسیم کرد و گفت: با سخنان مقام معظم رهبری حجت برای افرادی که دارای تفکرات مذهبی هستند؛ تمام شده چرا که ایشان با کاربرد واژه عزم ملی همه را دعوت به تلاش نموده‌اند.
برجعلی در ادامه افزود: با رونق اقتصادی کشور به طور قطع رفاه همه خانواده‌ها افزایش می‌یابد و همه باید در این راستا تلاش کنیم.
وی با اشاره به سخنان مقام رهبری خاطر نشان کرد: خارج از تعصبات دینی و مذهبی، سخنان ایشان به نفع همه مردم است در سخنرانی که در مشهد داشتند فرمودند "وقتی تولید ملی رونق پیدا کند اشتغال برای جوانان کشور افزایش می‌یابد" این یک واقعیت است و کسی نمی تواند خلاف آن را ثابت کند.
مدیر استراتژیک شرکت سایپا ادامه داد: برای گروه دوم نیز بحث ملی به میان می آید به طور مثال درخشش ورزشکاران ایرانی در مسابقات جهانی که منجر به اهتزاز درآمدن پرچم کشور می‌شود؛ مایه غرور و مباهات تمام ایرانیان است.
وی با بیان اینکه "حتی یک دلیل نیز برای قدم برداشتن در راه پیشرفت و اعتلای کشور برای هر دو گروه کافیست" تصریح کرد: با مطالعه تاریخ کشور افتخارات بزرگ و اثر گذاری را مشاهده خواهید کرد که حاصل غیرت و تفکر زیبا و خلاقانه جوانان ایرانی است که به خوبی توانسته‌اند فعل خواستن را صرف کنند.
انتهای پیام/ ۶۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان