۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین قیمت گوجه فرنگی تا ۲ هفته دیگر کاهش می‌یابد/ گرانی پیاز سوغات امسال زمستان برای مردم
کد خبر: ۱۱۵۸۲۶ نویسنده: امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

از گلایه‌های میوه فروشان تا پاسخ رئیس صنف؛

قیمت گوجه فرنگی تا ۲ هفته دیگر کاهش می‌یابد/ گرانی پیاز سوغات امسال زمستان برای مردم

در این روزها با رصد بازار میوه و تره بار، گوجه فرنگی و پیاز از این دست اقلام هستند که در صدر قیمت‌های صیفی جات در میوه فروشی‌های دیده می‌شوند.

قیمت گوجه فرنگی تا ۲ هفته دیگر کاهش می‌یابد/ گرانی پیاز سوغات امسال زمستان برای مردم
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، با شروع فصل سرما به طور معمول در بازار صیفی جات با تغییر قیمت‌های زیادی در اقلام پرمصرف مردم مواجه می‌شویم.
در این روزها با رصد بازار میوه و تره بار گوجه فرنگی و پیاز از این دست اقلام هستند که در صدر قیمت‌های صیفی جات در میوه فروشی‌های دیده می‌شوند.
با رجوع به راستای میوه فروشان بازار قزوین و بازارچه سپه تغییرات قیمت پیاز و گوجه را از کسبه جویا شدیم.
یکی از کسبه معتقد است: گوجه فرنگی که باید از بندر به استان‌ها انتقال پیدا می‌کرد، فرستاده نشده است و عده‌ای نیز این محصول را در انبارهای خود ذخیره کرده‌اند و در این 2 هفته اخیر با گرانی گوجه مواجه شده‌ایم.
یکی دیگر از میوه فروش‌ها می‌گوید: 15 روز است گوجه فرنگی از 4500 تومان به 6 هزار تومان افزایش قیمت داشته و با توجه به اینکه این محصول جزء اقلام پرمصرف خانوارها است اما کنترل مناسبی روی عرضه آن صورت نگرفته تا با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.
فروشنده دیگری ایجاد بازار کاذب از سوی دلال‌ها را عامل گرانی‌های اخیر می‌داند و بیان می‌کند: در سال گذشته نیز ما با گرانی در برخی از اقلام مانند سیب زمینی مواجه بودیم و گویی این روال هرساله بازار صیفی جات است.
یکی دیگر از کسبه صادرات گوجه را عامل گرانی این محصول می‌داند و می‌گوید: هم اکنون محصول پیاز هم با افزایش قیمت مواجه‌ است و در طی یک هفته قیمت آن 2 برابر شده و از هزارتومان به 2 هزارتومان رسیده است.
یکی دیگر از فروشنده‌ها عنوان می‌کند: البته در عرضه خیار گلخانه‌ای و نارنگی نیز در این روزهای اخیر با افزایش قیمت مواجه بودیم که البته عده‌ای افزایش قیمت‌ها را به علت میهمانی‌های این روزهای زائرانی که از کربلا برگشته‌اند، می‌دانند زیرا حجم مصرف مردم افزایش یافته است.

برای جویا شدن از علت گرانی برخی از صیفی جات در روزهای اخیر گفتگویی با رئیس اتحادیه میوه فروشان استان داشتیم.

حبیب صادقی پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، در این رابطه می‌گوید: علت اصلی گرانی گوجه فرنگی در این روزها بارندگی زیاد در ماه‌های گذشته بود؛ زیرا کشت کشاورزان از بین رفته است و امروز با کمبود این محصول مواجه هستیم.
وی می‌افزاید: گوجه فرنگی هم اکنون با 3 هزارتومان افزایش قیمت مواجه شده و در گلخانه‌ها 5 هزارتومان و در بازار 6 هزارتومان به فروش می‌رسد، اما تا 15 روز آینده که از بندر گوجه‌ها به استان انتقال یابد قیمت این محصول کاهش می‌یابد.
این مسئول ادامه می‌دهد: عده‌ای صادرات این محصول را به عراق عامل گرانی می‌دانند اما فقط تا 20 درصد این موضوع زمینه افزایش قیمت می‌شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون گوجه انباری در بازار به قیمت 3 هزارتومان به فروش می‌رسد اما این گوجه کمرنگ و کم آب است و کیفیت لازم را ندارد و استقبال مردم از این نوع از گوجه کم است.

در شب یلدا با کمبود هندوانه مواجه خواهیم بود

صادقی پور درباره افزایش قیمت پیاز می‌گوید: سال گذشته کشاورزان ما با کاشت پیاز دچار ضررهای زیادی شدند و امسال کاشت این محصول کاهش یافته است بنابراین با افزایش قیمت مواجه شده‌ایم.
وی می‌افزاید: به دلیل کاشت کم پیاز تا اسفندماه که پیاز بندر به استان انتقال یابد با گرانی پیاز مواجه هستیم البته از همین قیمت 2 هزارتومان افزایش پیدا نمی‌کند.
رئیس اتحادیه میوه فروشان استان با اشاره به نزدیک بودن شب یلدا اذعان کرد: در شب یلدای امسال نیز با کمبود هندوانه مواجه خواهیم بود و تا به امروز هندوانه‌ای به بازار منتقل نشده است.
وی با بیان اینکه قیمت هندوانه در بندر کیلویی 2 هزارتومان است، می‌گوید: کشاورزان در تابستان سال جاری با فروش هندوانه دچار ضرر شدند و این محصول کیلویی 50 و 100 تومان عرضه می‌شد بنابراین برای کاشت دوباره اقدام نکردند و امروز با کمبود این محصول در بازار مواجه‌ایم.
این مسئول در پایان عنوان کرد: البته بازار میوه ثبات بهتری دارد و فقط قیمت نارنگی به علت صادرات آن دچار افزایش قیمت شده است و موز و پرتقال و سیب قیمت ثابتی را تا پایان زمستان خواهند داشت.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان