۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین هیچ مورد فوتی بر اثر آنفلوآنزا در قزوین گزارش نشده است/ واکسن آنفلوآنزا برای همه توصیه نمی‌شود
کد خبر: ۱۱۵۸۱۸ نویسنده: دکتر عبدالله کشاورز تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

هیچ مورد فوتی بر اثر آنفلوآنزا در قزوین گزارش نشده است/ واکسن آنفلوآنزا برای همه توصیه نمی‌شود

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه در استان قزوین به دلیل بیماری آنفلوآنزا هیچ آمار فوتی نداشتیم، افزود: واکسن این بیماری برای همه لازم نیست و تزریق آن به همه توصیه نمی‌شود.

هیچ مورد فوتی بر اثر آنفلوآنزا در قزوین گزارش نشده است/ واکسن آنفلوآنزا برای همه توصیه نمی‌شود
دکتر عبدالله کشاورز، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در خصوص علل شیوع بیماری آنفلوآنزا اظهار کرد: آنفلوآنزا بیماری ویروسی است و مانند سایر بیماری‌های ویروسی به ویژه در فصوص سرد سال دارای قدرت سرایت بالایی است.

وی افزود: با توجه به اینکه راه سرایت این بیماری قطرات تنفسی است بنابراین در مکان‌هایی دارای ازدحام جمعیت بالا و اماکن عمومی که افراد از نزدیک با یکدیگر در تماس هستند در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی توسط فرد مبتلا به این بیماری، به سرعت منتقل می‌شود و به شکل تصاعدی آمار مبتلایان افزایش می‌یابد.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به علائم آنفلوآنزا بیان کرد: علائم این بیماری شامل تب و لرز، سر درد، درد استخوان، آب ریزش بینی، سرفه و به طور کلی مانند سرماخوردگی ساده است.

کشاورز عنوان کرد: زمانیکه این علائم در فردی به مدت طولانی ادامه یابد و یا شدید باشد علامت هشدار دهنده‌ای مبنی بر امکان ابتلا به بیماری آنفلوآنزا است که باید برای درمان و بررسی بیماری حتما به پزشک متخصص مراجعه کرد.

وی در ادامه گفت: بیماری آنفلوآنزا ممکن است علائمی مشابه سرما خوردگی ساده داشته باشد بنابراین خطر این بیماری بیشتر متوجه افرادی است که علائم شدید بیماری در آنها مشاهده می‌شود یا افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و ممکن است بیماری آنفلوآنزا موجب شدت و یا اختلال بیماری آنها ‌شود.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: بهترین راه پیشگیری مراقبت جهت جلوگیری از انتقال بیماری از طریق دهانی است بنابراین فرد بیمار به هنگام سرفه و عطسه باید از دستمال استفاده کند زیرا دست فرد همواره در تماس با دیگران بوده و ممکن است موجب انتقال بیماری شود ضمن اینکه افراد پس از هر گونه تماس با فرد بیمار یا پیش از خوردن غذا دست‌های خود را حتما با آب و صابون بشویند.

وی بیان کرد: در استان قزوین به دلیل بیماری آنفلوآنزا هیچ آمار فوتی نداشتیم البته ممکن است بیمار مبتلا به آنفلوآنزا به مراکز درمانی استان مراجعه کرده و یا اکنون در بخش بستری، بیمار مبتلا به آنفلوآنزا داشته باشیم که تحت درمان‌ و مداوا قرار دارند.
این مسئول تاکید کرد: ما هر سال در این فصل با بیماری آنفلوآنزا مواجه هستیم و فقط مختص به سال جاری نیست اما در بعضی زمان‌ها ممکن است آمار سرایت بیش از میزان عادی باشد و موجب افزایش هیجان و التهاب جامعه شود.

کشاورز تصریح کرد: حساسیت این بیماری به این دلیل است که هر سال ممکن است خاصیت ژنتیکی آنفلوآنزا تغییر پیدا کند به همین دلیل واکسن این بیماری نیز هر سال تغییر می‌کند بنابراین واکسنی که مختص به امسال است ممکن است ایمنی کامل را برای سال بعد ایجاد نکند بنابراین توصیه به تزریق سالانه واکسن آنفلوآنزا برای گروه هدف است.

وی در ادامه بیان کرد: واکسن آنفلوآنزا برای همه لازم نیست و تزریق آن به همه توصیه نمی‌شود حتی در کشورهای پیشرفته تولید کننده که واکسن این بیماری به وفور یافت می‌شود به اندازه کشور ما تزریق واکسن ندارند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: واکسن آنفلوآنزا فقط مختص به جامعه هدف است یعنی افراد دارای نقص سیستم ایمنی یا مبتلایان به بیماری کلیوی، بیماران حاد تنفسی، افراد مبتلا به دیابت، زنان باردار، اطفال زیر 2 سال و سالمندان که توصیه می‌شود از واکسن آنفلوآنرا استفاده کنند.
وی تاکید کرد: در صورت رعایت توصیه‌های بهداشتی و تزریق واکسن در گروه‌های هدف بیماری آنفلوآنزا در سریع‌ترین زمان ممکن کنترل می‌شود زیرا همانگونه که شیوع آن به شکل تصاعدی افزایش می‌یابد در صورت رعایت نکات بهداشتی توسط همه آحاد جامعه، امکان سرایت ویروس این بیماری نیز محدود و سریع کنترل می‌شود.

کشاورز تصریح کرد: برای درمان بیماری‌های ویروسی در برخی موارد توصیه می‌شود تا بیمار ضمن استراحت از درمان‌های خانگی همچون مصرف سوپ و مایعات استفاده کند اما توصیه می‌شود اگر علائم بیماری ماندگار و ادامه دار شد به طور مثال تب یا سرفه‌ای که روز به روز تشدید می‌شود و یا در فرد تنگی تنفس ایجاد می‌کند و یا فرد درد عضلانی پیش رونده دارد اینها علائم هشدار دهنده‌ای هستند که در صورت مشاهده، بیمار باید از خود درمانی پرهیز و هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کند.

وی عنوان کرد: در این توصیه دو هدف کلی نهفته است نکته اول اینکه در صورت نیاز به درمان تخصصی و تکمیلی، فرد ملزم به رعایت شود دیگر اینکه در صورت مشاهده بیماری جدی مثل بیماری آنفلوآنزا از انواع خطرناک آن، سریع شناسایی و از سرایت آن به سایر افراد جامعه جلوگیری شود.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان عنوان کرد: واکسن آنفلوآنزا وارداتی است و معمولا در شهریور و مهر ماه وارد کشور و بر اساس قیمت مصوب وزارت بهداشت در داروخانه‌ها عرضه می‌شود و افراد می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها با ارائه نسخه پزشک این واکسن را تهیه کنند.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان