۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین شروع ثبت نام داوطلبان انتخابات از هفته آخر آذرماه/ شعبه ویژه نظارت بر تخلفات انتخابات تشکیل شد
کد خبر: ۱۱۵۸۰۲ نویسنده: حجت الاسلام قابل تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان قزوین اعلام کرد

شروع ثبت نام داوطلبان انتخابات از هفته آخر آذرماه/ شعبه ویژه نظارت بر تخلفات انتخابات تشکیل شد

رئیس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان قزوین از شروع ثبت نام داوطلبان انتخابات در هفته آخر آذرماه خبر داد و گفت: شعبه ویژه‌ای از سوی دستگاه قضا برای نظارت بر تبلیغات انتخابات تعیین شده است.

شروع ثبت نام داوطلبان انتخابات از هفته آخر آذرماه/ شعبه ویژه نظارت بر تخلفات انتخابات تشکیل شد
حجت الاسلام علی قابل، رئیس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی   صبح قزوین ، اظهار کرد: زمان ثبت نام برای دواطلبان نمایندگی خبرگان رهبری 26 آذرماه و نمایندگی مجلس 28 این ماه تعیین شده است.
وی در ادامه افزود: پس از ثبت نام نامزدهای انتخابات در سال جاری باید هیئت معتمدین از سوی فرمانداری تشکیل شود که اعضای این هیئت در انتخابات خبرگان با مجلس شورای اسلامی یکسان نیستند.
این مسئول با بیان اینکه هیئت اداری نظارت در انتخابات خبرگان رهبری متشکل از دادستان، مسئول ثبت احوال و فرمانداری است، ابراز کرد: اما برای انتخابات مجلس شورای اسلامی فرمانداری اعضای مدنظر را پیشنهاد می‌دهد.
وی ادامه داد: در انتخابات سال جاری به دلیل همزمان شدن دو انتخابات مجلس خبرگان و نمایندگی مجلس احتمال ادغام شدن هیئت‌های نظارت وجود دارد؛ یعنی یک هیئت معتمد برای بررسی و نظارت روی انتخابات هر دو مجلس تشکیل شود.

مهلت ثبت نام برای انتخابات سال جاری یک هفته است

قابل یادآور شد: انتخاب هیئت معتمد در انتخابات مجلس خبرگان با نمایندگی مجلس تفاوت کوچکی باهم دارند، در خبرگان دادستان، فرماندار و مسئول ثبت احوال حضور دارند اما در مجلس به جای دادستان نماینده‌ای از شورای شهر جایگزین می‌شود.
وی با بیان اینکه برای تشکیل یک هیئت معتمد شورای نگهیان با وزارت کشور باید به تفاهم برسند، بیان کرد: وزارت کشور و شورای نگهبان در شکل ارجاع می‌توانند به هماهنگی برسند؛ یعنی در جلسه خبرگان، دادستان و در جلسه مجلس، نماینده شورای شهر از هیئت معتمد حضور داشته باشند.
رئیس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان استان افزود: از سوی اعضای هیئت معتمد 8 نفر برای هیئت اجرایی انتخابات انتخاب شده‌اند که به همراه 3 نفر اعضای هیئت اداری، 11 نفر برای بررسی صلاحیت‌ها برگزیده می‌شوند.
وی با بیان اینکه مهلت ثبت نام برای انتخابات سال جاری یک هفته است، عنوان کرد: پس از ثبت نام مرحله بررسی صلاحیت‌ها از طریق شورای نگهبان شروع می‌شود و تا یک هفته پیش از زمان رای گیری برای انتخابات مجلس و 2 هفته پیش از زمان رای گیری خبرگان رهبری، این بررسی ادامه دارد.
این مسئول با تاکید بر اینکه مطابق قانون اساسی شورای نگهبان مسئول بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات است، گفت: اعضای هیئت نظارت در استان‌ها 5 نفر و در شهرستان‌ها و بخش‌ها 3 نفر انتخاب می‌شوند.
وی همچنین از برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی برای ناظرین انتخابات خبر داد.
قابل در ادامه افزود: داشتن مدرک فوق لیسانس، حداقل سن 30 و حداکثر 75 سال و تابعیت ایرانی برای نمایندگی مجلس و برای نمایندگی خبرگان رهبری داشتن مدرک اجتهاد و قدرت تشخیص مسائل سیاسی مورد نیاز کشور الزامی است.
وی در پایان اذعان کرد: شعبه ویژه‌ای از سوی دستگاه قضا برای نظارت بر تبلیغات انتخابات تعیین شده است و نامزدهای انتخابات پیش از شروع رسمی زمان تبلیغات اجازه تبلیغ خود را ندارند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان