۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین علامت استاندارد مساوی با کیفیت نیست/ فرآورده‌های لبنی مشمول استاندارد اجباری
کد خبر: ۱۱۵۷۷۰ نویسنده: محودرضا طاهری تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیر کل اداره استاندارد قزوین:

علامت استاندارد مساوی با کیفیت نیست/ فرآورده‌های لبنی مشمول استاندارد اجباری

مدیر کل اداره استاندارد قزوین اظهار کرد: علامت استاندارد به معنی با کیفیت ببودن کالاها نیست بلکه استاندارد پیش زمینه کیفیت محسوب می‌شود.

علامت استاندارد مساوی با کیفیت نیست/ فرآورده‌های لبنی مشمول استاندارد اجباری
محمودرضا طاهری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره ارتباط کیفیت کالا با علامت استاندارد، ابراز کرد: علامت استاندارد در برخی موارد مساوی با کیفیت است، مانند ترازوهایی که توسط اداره استاندارد کالیبره می‌شوند اما در بقیه کالاها، علامت استاندارد برابر کیفیت نیست بلکه کیفیت با استاندارد آغاز می‌شود و نسبت به میزان رضایت مشتریان کیفیت آن کالا ارتقا می‌یابد.
وی درباره نحوه کنترل توزیع کالاهای غیر استاندارد اظهار کرد: در تمام فروشگاه‌ها فهرست‌هایی از اقلام نامعتبر اعلام شده که مدیر فروشگاه باید این لیست را در معرض دید مشتریان قراردهد و در این لیست اعلام شده که چه کالاهایی حتما باید دارای علامت استاندارد باشند.
مدیر کل اداره استاندارد قزوین افزود: بازرسان استاندارد سالانه حداقل 3 مرتبه به فروشگاه‌های مختلف به ویژه فروشگاه‌های عمده فروشی سر می‌زنند و اگر کالای غیر استانداری در فروشگاه وجود داشته باشد، مدیر فروشگاه ملزم به جمع آوری آن کالا خواهد بود و بازرسی‌ها با توجه به عملکرد هر فروشگاه ممکن است تا سالی 5 بار نیز تکرار شود.

طاهری درخصوص توجه به علامت استاندارد در هنگام خرید کالا، عنوان کرد: کالاهایی که مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند، باید دارای پروانه بهداشت و علامت استاندارد باشند و این دو علامت شرط لازم و کافی برای خرید این کالاها می‎باشند.
وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال همه فرآورده‌های لبنی، مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند به این معنی که اگر علامت استاندارد نداشته باشند، نباید توسط شهروندان خریداری شوند.
این مسئول استاندارد در ادامه گفت: در خصوص برخی کالاها که هنوز پروانه استاندارد برای آن‌ها وجود ندارد، شهروندان باید به پروانه بهداشت کالادقت نمایند؛ کالاهایی مانند نان‌ باگت یک فرآورده غذایی است که مشمول استاندارد اجباری نمی‌باشد اما باید مجوز ساخت از وزارت بهداشت را داشته باشد.

وی اعلام کرد: هم‌استانی‌ها می‌توانند با ارسال آدرس فروشگاه‌های متخلف به شماره پیامک 1000001517 و یا با مراجعه به وبگاه اداره استاندارد قزوین به آدرس www.standard-qazvin.ir تخلفات واحدهای مختلف را به بازرسین این اداره اعلام کنند.
طاهری با اشاره به بند 24 سیاست‌های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری درخصوص افزایش پوشش استانداردها و ترویج آن، اظهار کرد: مردم باید استاندار را در زندگی روزمره خود به یک مطالبه ملی تبدیل کنند.
وی تاکید کرد: مطالبه مردم برای استاندارد سازی کالاها، در سطح دنیا و کشورهای پیشرفته در حال انجام است تا تولید کننده برای رضایت مردم پروانه استاندارد را دریافت کند و توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد به معنی افزایش سطح سلامت جامعه است.
مدیر کل اداره استاندارد قزوین درباره مراحل دریافت پروانه استاندارد برای کالاهای مختلف، عنوان کرد: برای دریافت پروانه استاندارد ابتدا باید بررسی شود که برای محصول مورد نظر، مولفه‌های استاندارد تدوین شده باشد، در مرحله بعدی باید آزمایشگاهی در داخل کشور برای بررسی کالای مورد نظر وجود داشته باشد و در ادامه نیز بازدید،نمونه برداری، آزمون و قرار دادن مدیر کنترل کیفیت در واحد تولیدی باید انجام پذیرد.
وی تاکید کرد: کلیه مراحل اعلام شده پس از مراجعه به اداره استاندارد و زیر نظر کارشناسان این اداره باید صورت پذیرد.
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان