۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین پیش‌دانشگاهی تا ۲ سال دیگر حذف می‌شود/ تکمیل دوره اول متوسطه با استقرار پایه نهم
کد خبر: ۱۱۵۷۵۷ نویسنده: سعید پاینبرد تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین:

پیش‌دانشگاهی تا ۲ سال دیگر حذف می‌شود/ تکمیل دوره اول متوسطه با استقرار پایه نهم

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: با تکمیل ساختار جدید آموزش و پرورش طی دوساله آینده، پیش دانشگاهی به طور کامل حذف و متوسطه دوم، سه ساله می‌شود.

پیش‌دانشگاهی تا ۲ سال دیگر حذف می‌شود/ تکمیل دوره اول متوسطه با استقرار پایه نهم
سعید پاینبرد، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در خصوص تغییر ساختار آموزشی در نظام تحصیلی کشور اظهار کرد: ساختار آموزش و پرورش در گذشته به صورت 5 سال ابتدایی، 3 سال راهنمایی، 4 سال متوسطه و در مجموع 12 سال بود.
وی افزود: در حال حاضر این ساختار آموزشی اصلاح شده و به دوره ابتدایی شش ساله شامل دو دوره سه ساله ابتدایی اول و دوم تبدیل شده است که دوره ابتدایی اول از پایه اول تا سوم و دوره دوم ابتدایی از چهارم تا ششم ابتدایی است.

پاینبرد خاطرنشان کرد: مقطع متوسطه نیز به دو دوره سه ساله شامل دوره متوسطه اول (پایه هفتم، هشتم و نهم) و متوسطه دوم (پایه دهم، یازدهم و دوازدهم) تقسیم شده است.

حذف دوره پیش‌دانشگاهی تا ۲ سال دیگر
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین ادامه داد: با اجرای کامل ساختار جدید آموزش و پرورش طی دوساله آینده، پیش دانشگاهی به طور کامل حذف و متوسطه دوم، سه ساله می‌شود و ساختار جدید تقریبا در همه دوره های تحصیلی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به دلایل اصلاح ساختار آموزشی عنوان کرد: با توجه به اینکه یکی از دلایل افت شدید تحصیلی دانش‌آموزان در پایه اول راهنمایی نظام سابق، کم بودن سال‌های تحصیل در دوره ابتدایی بود از این رو دوران ابتدایی به شش سال تحصیلی افزایش یافت.

این مسئول اضافه کرد: این امر موجب می‌شود تا دانش‌آموزان با رسیدن به بلوغ فکری و علمی، آمادگی لازم جهت ورود به مقطع تحصیلی جدید را پیدا کنند در نتیجه از میزان افت تحصیلی آنها کاسته شود.

پاینبرد تصریح کرد: در ساختار جدید، آموزشی ساعات و محتواهای آموزشی نیز تغییر یافتند به طوری‌که ساعات آموزشی دوران راهنمایی در ساختار سابق 32، 33 و 34 ساعت بود اما اکنون در پایه هفتم، هشتم و نهم ساعت آموزشی کم شده ضمن اینکه روزهای پنج شنبه تعطیل و حجم کتاب‌ها متناسب با ساعات آموزشی کاهش پیدا کرده است.

تکمیل دوره اول متوسطه با استقرار پایه نهم
وی در ادامه عنوان کرد: در خصوص ارزیابی میزان موفقیت ساختار جدید در حال حاضر نمی‌توان نظری داد زیرا در سال تحصیلی جدید با استقرار پایه تحصیلی نهم، دوره متوسطه اول به طور کامل تشکیل شد و ما امسال پایه هفتم، هشتم و نهم را داشتیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جدید هنوز دوره متوسطه دوم و پایه دهم شکل نگرفته و سال بعد شاهد تشکیل این دوره خواهیم بود.

وی با اشاره به تغییر محتوای کتاب‌ها در ساختار جدید آموزشی بیان کرد: با تغییر ساختار، محتوای همه کتاب‌های دوره شش ساله ابتدایی و متوسطه اول تغییر یافته و محتوای جدید و به روز جایگزین آنها شده است.

تغییر ساختار آموزشی متناسب با نیاز جامعه
پاینبرد ادامه داد: آموزش و پرورش نمی‌تواند دارای سیستم ثابتی باشد بلکه باید شناور بوده و ساختار و محتوای آن متناسب با نیاز فعلی جامعه تغییر کند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین توضیح داد: به طور مثال در 20 سال گذشته در بحث آموزشی نیازی به مباحث الکترونیکی و اینترنت نبود اما در حال حاضر لازم است تا این مباحث در محتوای کتاب‌های درسی جدید گنجانده شود.

وی تصریح کرد: به طور قطع هر ساختاری دارای نقاط قوت و ضعف است که خوشبختانه کمبودها و نارسایی‎ها همزمان با استقرار ساختار جدید در حال رفع شدن هستند.

پاینبرد تاکید کرد: آموزش و پرورش به طور هم‌زمان در کنار ایجاد ساختارهای جدید، اشکالات موجود در ساختارهای گذشته را نیز اصلاح می‎کند.

لزوم به روز بودن مباحث آموزشی برای پاسخگویی به نیازهای نوین جامعه
این مسئول در ادامه توضیح داد: در سال جدید با شکل‌گیری سال تحصیلی نهم، اشکالات پایه هشتم در حال بررسی است و در سال آینده با شکل گیری سال تحصیلی دهم، مشکلات و کمبودهای سال نهم بررسی و رفع خواهد شد.

پاینبرد تاکید کرد: امیدواریم با مستقر شدن ساختار جدید آموزشی، مشکلاتی که در نظام قدیم آموزش و پرورش شاهد بودیم، برطرف شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: نیازهای جدید، آموزش‌های جدید و به روز را نیز می‎طلبد با توجه به اینکه در جامعه نیازهای جدیدی ایجاد شده لذا آموزش و پرورش نمی تواند مسیر گذشته و قدیمی خود را که متناسب با آن سال‌ها بود، دنبال کند.
ادعا نداریم تغییرات انجام شده بدون اشکال و ایراد است
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید با توجه به نیازها و تغییرات محیطی و اجتماعی رشد کند لذا تغییرات کنونی در همین راستا در حال شکل گیری و اجراست تا دانش‌آموزان را برای رویارویی با زندگی جدید آماده و نیروهایی مطابق با نیاز روز جامعه تربیت شوند.

این مسئول در ادامه عنوان کرد: تغییر در نظام‌های آموزشی در سراسر جهان در راستای پاسخگویی به نیازهای جدید جامعه در حال تغییر و تحول بوده و فقط مختص به کشور ما نیست.

آموزش و پرورش مانند قطاری در حال حرکت به سمت جلو است

پاینبرد اظهار کرد: تغییرات انجام شده کاملا کارشناسی شده است البته ما ادعا نداریم که فعالیت‌های انجام شده بدون اشکال و ایراد است چراکه هر حرکتی به دنبال خود نارسایی‌هایی را نیز خواهد داشت به همین دلیل آموزش و پرورش ضمن حرکت به جلو در جهت تحقق اهداف، به طور همزمان در راستای رفع اشکالات موجود تلاش می کند.

وی در پایان گفت: آموزش و پرورش مانند قطاری در حال حرکت به سمت جلو است که باید همزمان با انجام عملیات ریل گذاری، تعمیرات ریل‌ها و کارهای دیگر را نیز انجام دهد زیرا نمی‌توان برای بازسازی ساختار آموزشی، مدارس را تعطیل کرد بلکه باید در کنار انجام تغییرات، امر آموزش و پرورش را نیز ادامه داد.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان