۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین لزوم نوسازی شبکه آبی فرسوده شهری و جایگزینی آن با سیستم‌های نوین و کارآمد
کد خبر: ۱۱۵۷۴۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

بحران آب، بحران زندگی؛

لزوم نوسازی شبکه آبی فرسوده شهری و جایگزینی آن با سیستم‌های نوین و کارآمد

بحران در آب معادل است با بحران در زندگی؛ در چند دهه اخیر به ویژه در سال‌های پایانی قرن بیستم موضوع آب و مدیریت آن به یک دغدغه بزرگ بین‌المللی تبدیل شده، نوسازی شبکه آبی فرسوده شهری و جایگزینی آن با سیستم‌های نوین و کارآمد یکی از چندین راهکاری است که لزوم اجرای آن در جهت کنترل و بهبود شرایط آبی کشور احساس می‌شود.

لزوم نوسازی شبکه آبی فرسوده شهری و جایگزینی آن با سیستم‌های نوین و کارآمد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، جمعیت نیک‌اندیشان استان (خانه قزوین) در مقام یک سازمان غیردولتی و با هدف تسهیل فرآیند توسعه در استان نسبت به موضوع آب و بحران آن نقطه نظرات و پیشنهاداتی دارند.

تاکنون پیشنهادات خانه قزوین راجع به تولید و تامین آب در استان و مصرف بهینه و پیوسته آن در بخش کشاورزی در پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین منتشر شده است.

در بخش آخر این خبر به پیشنهادات جمعیت نیک‌اندیشان استان به مصرف پیوسته و بهینه آب در سایر موارد پرداخته می‌شود.

بشر زمین را تا سر حد تحملش در فشار گذاشته و سیستم‌های طبیعی را آشفته ساخته و زندگی خود را به دلیل استفاده نادرست از منابع طبیعی در مسیر ناپایداری قرار داده است.

یکی از مهمترین ارکان منابع طبیعی، آب است که مایه حیات محسوب می‌شود، بحران در آب معادل است با بحران در زندگی و بحران در زندگی یعنی ناپایداری زندگی؛ در چند دهه اخیر به ویژه در سال‌های پایانی قرن بیستم موضوع آب و مدیریت آن به یک دغدغه بزرگ بین‌المللی تبدیل شده است.

تشکیل نشست‌های متعدد در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و در رده‌های مختلف کارشناسی، مدیریتی و حکومتی همه حکایت از تشدید این نگرانی دارد.

دنیا شتابان به عمق فاجعه کمبود آب و مشکلات ناشی از آن نزدیک می‌شود، از 35 سال پیش زنگ این خطر برای کشورهایی که از نظر منابع آب غنی بوده‌اند نیز به صدا درآمده است.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط موسسه بین المللی مدیریت آب تعداد 12 کشور با جمعیتی حدود 20 میلیون نفر در سال 1950 با کمبود آب مواجه بوده‌اند، این رقم در سال 1990 به 26 کشور با جمعیت 300 میلیون نفری رسیده و پیش‌بیینی شده که در سال 2050 تعداد 65 کشور جهان با جمعیتی بالغ بر 7 میلیارد نفر با کمبود آب مواجه خواهند شد که کشور ایران نیز جزو این کشورهاست.

استان قزوین و به خصوص دشت قزوین از دامنه این بحران خارج نیست و در گرداب آن مبتلا است.

خانه قزوین بحران آب را در دو سطح زیر می‌بیند:
1- عدم پایداری در تولید و تامین آب که به لحاظ مدیریتی به سازمان آب منطقه‌ای مربوط می‌شود و 2- مصرف نادرست و غیربهینه آب که از منظر مدیریتی به سازمان جهاد کشاورزی و شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی معطوف می‌شود.
هرچند پیشنهاد کلی خانه قزوین در خصوص مدیریت بحران آب در حال حاضر توجه به <<راهبرد مبتنی بر تقاضا>> و افزایش بهره‌وری آب در مصارف مختلف به ویژه بخش کشاورزی با انجام اقدامات ساختاری توسط مدیران وطن‌پرست، خردمند، کارآمد و اثربخش است.
لیکن التزام نظری و عملی به <<راهبرد مبتنی بر عرضه آب >> را نیز پیشنهاد می‌نماید؛ به عبارتی پیشنهاد می‌گردد که متصدیان و متولیان این امر در مدیریت آب به شیوه تلفیقی بین راهبرد عرضه و تقاضا مبادرت نمایند و چنانچه مدیریت یکپارچه و واحد در این راستا امکان‌پذیر نیست لااقل به لحاظ هماهنگی، مدیریتی اثربخش را به نمایش بگذارند.

پیشنهادات خانه قزوین راجع به مصرف بهینه و پیوسته آب
*مصرف در سایر موارد
1- جمع‌آوری آب‌های حاصل از بارندگی در پشت بام منازل
2- گران کردن قیمت آب به سمت کنترل هدف
3- مشوق‌هایی جهت کاهش مصرف در بخش کشاورزی
4- برچیدن چمن‌های طبیعی در سطح شهر و جایگزینی آن با چمن‌های مصنوعی
5- عدم واگذاری مجوز به صنایعی که مقدار زیادی آب مصرف می‌کنند.
6- آموزش مداوم در رسانه‌ها در مورد مصرف بهینه آب در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خانگی.
7- آبیاری قطره‌ای فضای سبز شهری
8- موظف کردن کلیه واحدهای تولیدی به جهت برگشت دادن فاضلاب به چرخه مصارف غیربهداشتی درون واحد خودشان.
9- جداسازی شبکه آب شرب از آب کشاورزی و در نتیجه مدیریت بهتر آن
10- نوسازی شبکه فرسوده شهری و جایگزینی آن با سیستم‌های نوین و کارآمد
11- تامین آب شرب شهری از سدها به علت بهداشتی و سالم بودن آن (آب‌های زیرزمینی با توجه به استفاده از سموم برای کشاورزی از نظر شیمیایی ناسالم و مضر می‌باشد.)
انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان