۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین حمل سلاح سرد، عامل مجروحیت و قتل در نیمی از نزاع‌های خیابانی
کد خبر: ۱۱۵۷۱۲ نویسنده: سرهنگ محبعلی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان قزوین اعلام کرد

حمل سلاح سرد، عامل مجروحیت و قتل در نیمی از نزاع‌های خیابانی

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان قزوین درباره نزاع‌های خیابانی ابراز کرد: حمل سلاح سرد، عامل مجروحیت و قتل در نیمی از نزاع‌های خیابانی است.

حمل سلاح سرد، عامل مجروحیت و قتل در نیمی از نزاع‌های خیابانی
سرهنگ حمید محبعلی در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، درباره پدیده ناهنجار نزاع خیابانی، ابراز کرد: نزاع عکس العملی است که هنگام عصبانیت، افراد از خود بروز می‌دهند و در اکثر مواقع، ضرب و شتم و مصدومیت به همراه دارد.
وی افزود: علت نزاع‌های خیابانی در مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ریشه دارد و متاسفانه فرهنگ عذرخواهی در سطح جامعه به ویژه در بین جوانان و نوجوانان ضعیف است که همین امر عاملی برای تشدید نزاع‌ها است.
معاون عملیات نیروی انتظامی قزوین اظهار کرد: استرس‌های موجود در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی موجب پایین آمدن آستانه تحمل افراد شده و یک تلنگر کوچک زمینه ساز نزاع و درگیری می‌شود.
وی یادآور شد: نزاع و درگیری به عنوان یک آسیب‌ اجتماعی علاوه بر طرفین دعوا، بر افراد جامعه نیز تاثیر منفی و آثار روانی سوء دارد.
سرهنگ محبعلی اعلام کرد: حدود 8 تا 11 درصد تماس‌های مرکز 110 که عملیاتی می‌شوند مربوط به نزاع و درگیری است.
وی عنوان کرد: میزان درگیری‌های فردی_درگیری میان دو نفر_ 6 تا 7 درصد نسبت به 8 ماهه سال گذشته کاهش یافته است.
معاون عملیات نیروی انتظامی قزوین در ادامه گفت: درگیری جمعی به نزاع میان بیش از 3 نفر گفته می‌شود که در این حوزه متاسفانه افزایش آمار وجود دارد.
وی تاکید کرد: نزاع‌ها جمعی و قبیله‎ای گاهی از یک درگیری کوچک آغاز به یک نزاع قبیله‌ای تبدیل می‌شود که در این بخش ریش سفیدان، معتمدان و بزرگان اقوام با وساطت می‌توانند نقش به سزایی در کاهش نزاع‌ها داشته باشند.
سرهنگ محبعلی کنترل اجتماعی توسط خانواده را بسیار مهم تلقی کرد و افزود: خانواده باید با تربیت صحیح به فرزندان آموزش دهد که مشکلات را بدون دعوا حل کنند، آستانه تحمل فرزندان در شرایط مختلف را بالا ببرند و صبر در هنگام عصبانیت را در وجود کودکان نهادینه کنند.
این مسئول انتظامی درباره نقش اجتماع و آموزش و پرورش تاکید کرد: بیشترین آمار نزاع، مربوط به نوجوانان و جوانان است که تعداد زیادی از آن‌ها محصل هستند؛ بنابراین آموزش و پرورش می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش میزان نزاع‌های خیابانی داشته باشد.
معاون عملیات نیروی انتظامی قزوین خاطر نشان کرد: متاسفانه بیش از نیمی از نزاع‌ها با سلاح سرد همراه است که مجروحیت شدید و یا حتی قتل را در پی دارد و این میزان قابل توجه است.


وی عنوان کرد: با حمل سلاح سرد، فرد احساس قدرت کاذب می‌کند و به خود اجازه می‌دهد که در پی هر مشاجره، درگیری ایجاد کند و همین موضوع آسیب‌های نزاع را شدیدتر می‌کند.
این مسئول انتظامی یادآور شد: برابر قانون مجازات اسلامی، اخلال در نظم عمومی حداقل 3 تا 5 ماه زندان، و اخلال در امنیت با سلاح سرد 6 ماه تا 2 سال زندان را در پی دارد و بهتر است این موضوع به خانواده‌ها و جوانان یادآوری شود.
سرهنگ محبعلی با اشاره به نقش پلیس در کاهش آمار نزاع‌های خیابانی، ابراز کرد: نمی‌توان انتظار داشت که در هر نقطه‌ای از شهر پلیس مستقر شود اما بالا بودن سرعت حضور پلیس در صحنه‌های نزاع، در کاهش آمار درگیری‌ها تاثیر بسیاری داشته است.
معاون عملیات نیروی انتظامی قزوین ابراز کرد: کارشناسان پلیس با حضور در مساجد، محلات، مدارس و صحبت با والدین به ویژه در گردهمایی انجمن اولیا و مربیان در راستای فرهنگ سازی و کاهش جرم نقش ایفا می‌کنند.
وی تاکید کرد: دادستان و مدیرکل دادگستری استان نیز حساسیت خاصی نسبت به موضوع نزاع و درگیری دارند، به همین دلیل پرونده‌های مربوط به این جرم با سرعت پیگیری و برخوردهای شدیدی با مجرمان انجام می‌شود.
سرهنگ محبعلی در پایان تاکید کرد: نقش مهم خانواده در کاهش همه جرایم از جمله نزاع‌های خیابانی غیر قابل انکار است بنابراین ناهنجاری‌های اجتماعی باید از درون خانواده حل شود تا به اجتماع سرایت نکند.
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان