۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اتباع خارجی ۱.۵ درصد دانش‌آموزان استان را تشکیل می‎دهند/ احداث مدرسه اتباع افغان در ناصر آباد قزوین
کد خبر: ۱۱۵۶۸۸ نویسنده: رضا طاهرخانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین:

اتباع خارجی ۱.۵ درصد دانش‌آموزان استان را تشکیل می‎دهند/ احداث مدرسه اتباع افغان در ناصر آباد قزوین

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به احداث فضای آموزشی ویژه دانش‌آموزان اتباع خارجی در ناصرآباد قزوین گفت: این مدرسه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون تومان در حال ساخت است و پیش بینی شده که تا پایان آذر ماه تحویل آموزش و پرورش داده شود.

اتباع خارجی ۱.۵ درصد دانش‌آموزان استان را تشکیل می‎دهند/ احداث مدرسه اتباع افغان در ناصر آباد قزوین
رضا طاهرخانی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به تعداد دانش‌آموزان افغانی مشغول به تحصیل در استان اظهار کرد: در سال گذشته در حدود سه هزار و 400 دانش آموز افغانی در سه دوره مختلف تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم مشغول به تحصیل بودند.

وی افزود: تابستان سال جاری بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری در راستای مبارزه با بی‌سوادی، فرزندان اتباع خارجی غیرمجاز که به نوعی فاقد مدارک و هویت قانونی بودند نیز می‌توانستند با مراجعه به مدارس اقدام به ثبت نام نمایند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین خاطرنشان کرد: آمار دانش‌آموزان افغانی در استان بیش از این است اما به دلایل مختلفی ثبت نام نکرده‌اند که در راستای اجرای دستوالعمل ابلاغ شده با هماهنگی استانداری و آقای بهمن عشایری، مدیر کل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری در طول یک هفته 214 دانش‌آموز اتباع خارجی فاقد مدارک قانونی، شناسایی و جذب مدارس استان شدند.

وی ادامه داد: این دانش‌آموزان پس از انجام آزمایشات بهداشتی و رفع برخی مشکلات، در مدارس استان مشغول به تحصیل شدند و بدین ترتیب بر تعداد دانش‌آموزان اتباع خارجی در استان افزوده شد.

طاهرخانی با بیان اینکه به دلیل مسائلی همچون مهاجرت، آمار دقیقی در خصوص تعداد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در مدارس استان در دست نیست، ادامه داد: بنا بر آمارهای موجود، دانش‌آموزان اتباع افغانی در حدود 1.5 درصد دانش‌آموزان کل استان قزوین را تشکیل می‎دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به مشکلات آموزش و پرورش در خصوص کمبود فضاهای آموزشی، نیروی انسانی و منابع مالی و با توجه به دستورالعمل ارسال شده به دلیل مسائل امنیتی، برای اقامت اتباع خارجه در استان قزوین، مکان‌های خاصی پیش‌بینی شده است که تنها در این محدودها و مکان‌های خاص می‌توانند به اشتغال و تحصیل بپردازند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین تاکید کرد: دانش‌آموزان اتباع خارجی تنها در محدوده جغرافیایی بخش کوهین و ناحیه یک و دو بخش مرکزی قزوین مجاز به ثبت نام و تحصیل هستند.

وی در ادامه افزود: سایر نقاط و شهرستان‌های استان قزوین برای فعالیت و تحصیل اتباع خارجی ممنوع است مگر در مواردی که این افراد دارای کارت اقامت و مدارک قانونی بوده و یا مادر آنها ایرانی باشد که در این صورت می‌توانند در هر مکانی ثبت‌نام کنند.

طاهرخانی در خصوص میزان شهریه دانش‌آموزان اتباع خارجی برای تحصیل در مدارس بیان کرد: شهریه این دانش‌آموزان بنا بر دستورالعمل اعلام شده، 250 هزار تومان در مقطع ابتدایی و 300 هزار تومان در مقطع متوسطه می‌باشد البته شهریه مذکور در 7 بند تعیین شده، دارای تخفیف است.

وی با اشاره به احداث فضای آموزشی ویژه دانش‌آموزان اتباع خارجی در ناصرآباد قزوین گفت: این مدرسه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون تومان در حال ساخت است و پیش بینی شده که تا پایان آذر ماه تحویل آموزش و پرورش داده شود.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان