۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین مجلس نهم در موضوع برجام عملکرد مطلوبی نداشت
کد خبر: ۱۱۵۶۸۱ نویسنده: حجت الاسلام علی قابل تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس دفتر نظارت بر شورای نگهبان قزوین:

مجلس نهم در موضوع برجام عملکرد مطلوبی نداشت

رئیس دفتر نظارت بر شورای نگهبان قزوین ابراز کرد: هرچند کلیت اقدامات مجلس نهم خوب بود اما در موضوع برجام عملکرد مطلوبی ارائه نداد.

مجلس نهم در موضوع برجام عملکرد مطلوبی نداشت
حجت الاسلام علی قابل در گفتگو با خبرنگار سیاسی  صبح قزوین ، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مدرس، ابراز کرد: مدرس یک قهرمان در تاریخ کشور ما است؛ ایشان در بین نمایندگان مجلس مانند ستاره‌ای می‌درخشد و الگویی است که امام خمینی(ره) از این شخصیت به بزرگی یاد می‌کرد.
وی افزود: معنویت آیت الله مدرس روز به روز بیشتر جلوه می‌کند و جایگاه معنوی ایشان باعث شده که خداوند او را روز به روز عزیزتر کند و مزار ایشان مانند امامزاده واجب التعظیمی شده است.
رئیس دفتر نظارت بر شورای نگهبان در قزوین یادآور شد: آیت الله مدرس در دوره استبداد رضا خانی، در بزنگاه‎های مهمی به داد مردم ایران رسیده و در حد یک رهبر دینی جامعه را از بن بست نجات داده است.

حجت الاسلام قابل در ارتباط با روز مجلس شورای اسلامی و جایگاه این بخش از نظام اسلامی، اظهار کرد: مردم ایران برای یک‌سری از باورها مانند اسلام، استقلال و جلوگیری از نفوذ بیگانگان قیام کردند و انقلاب بر اساس این باورها پیش رفت و به پیروزی رسید.
وی افزود: قوه مقننه در نظام جمهوری اسلامی جایگاه بسیار روشنی دارد و نمایندگان مجلس باید بر اساس باورهای مهم نظام، وظایف خود را انجام دهند.
رئیس دفتر نظارت بر شورای نگهبان در قزوین خاطر نشان کرد: در تذکرات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری یکسری شرایط برای نمایندگان مجلس ذکر شده است از جمله نماینده متعهد به اسلام باشد و وابسته فکری به شرق و غرب نباشد، همچنین قدرت تشخیص و تحلیل مسائل روز را داشته باشد.
وی درباره تفاوت‌های مجلس پیش از انقلاب با مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب، گفت: نمایندگان مجلس پیش از انقلاب، غالبا نمایندگان قدرت‌ها بودند، گاهی نماینده قدرت‌های خارجی و گاهی نماینده قدرت‌های درباری و مردم نقش چندانی در انتخاب نماینده نداشتند.
قابل عنوان کرد: در حال حاضر نمایندگان مجلس در برابر خواسته‌های ابر قدرت‌ها مردانه می‌ایستند و این جزو نقاط درخشان مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب است.
وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس از تمامیت ارضی کشور دفاع کرده و باز هم دفاع می‌کنند و با حریت حرف خود را می‌زنند و حتی گاهی به رئیس مجلس و رئیس جمهور هم اعتراض می‌کنند.
این مسئول سیاسی استان در ادامه گفت: هرچند ممکن است در مجلس شواری اسلامی و میان نمایندگان، برخی اولویت‌های نظام و کشور ‌کمی جا به جا شود.
حجت الاسلام قابل افزود: نمایندگان مجلس باید حریت و شجاعت داشته باشند و به قول امام خمینی(ره) از تشر غرب و شرق نترسد و به دنبال سربلندی نظام باشند.
وی درباره عملکرد مجلس نهم اظهار کرد: مجلس نهم در برخی از موارد بسیارخوب عمل کرده و در برخی موارد نیز حساسیت لازم را به خرج نداده؛ در مجموع عملکرد این مجلس متوسط بوده است.
رئیس دفتر نظارت بر شورای نگهبان در قزوین توضیح داد: در موضوع برجام، مجلس نهم اوایل بسیار خوب وارد شد و همچنین در بحث ورود اشخاص وابسته به فتنه برای تشکیل کابینه دولت بسیار خوب ورود پیدا کرد و عده‌ای را نیز استیضاح کرد اما در برخی موارد در خور شان مجلس عمل نشد.
وی افزود: علی رغم اینکه دولت راضی به ورود مجلس در موضوع برجام نبود، مقام معظم رهبری اعلام کردند که مجلس نباید از بررسی برجام کنار بماند؛ اما خود نمایندگان مجلس ورود مطلوبی در این زمینه نداشتند و مرجعیت رسیدگی به برجام را به شورای امنیت ملی سپردند؛ در چنین شرایطی به ناچار مقام معظم رهبری وارد موضوع شدند و برخی بندها را طی نامه‌ای به شورای امنیت ملی تذکر دادند.
قابل خاطر نشان کرد: باوجود تمام این مسائل، عملکرد مجلس نهم را می‌توان قابل دفاع دانست.

رئیس دفتر نظارت بر شورای نگهبان قزوین در خصوص افزایش تعداد نمایندگان ، اظهار کرد: این موضوع مربوط به نمایندگان در مجلس است و باید در مجلس مصوبه‌ای برای افزایش تعداد آنها قرار دهند اما نمایندگان این طرح را از پایه قبول نکردند.
وی اضافه کرد: به نسبت پراکندگی شهری استان قزوین، شاید نیاز به تعداد بیشتری نماینده مجلس باشد اما به نسبت جمعیت، فاصله زیادی از تعداد قانونی نمایندگان نداریم.
قابل یادآور شد: به طور مثال آبیک و البرز زیر نظر شهر قزوین هستند، در حالی که می‌توانند نمایندگان مجزا داشته باشند؛ با این وجود، از سقف جمعیت کلی به نسبت سایر استان‌ها کمبود تعداد نماینده مجلس نداریم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) معتقد بودند_احدی شرعا نمی‌تواند کوروکورانه و به صرف اینکه یک گروه از کسی دم می‌زند به آن شخص رای دهد و اگر خودش تحقیق نکند، نزد خدا مسئول است_ بنابراین مردم باید با تحقیق از کاندیدها، گزینه اصلح را انتخاب کند.
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان