۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین رتبه‌های اول کنکور نخبه محسوب نمی‌شوند/ به نخبگان کمک هزینه ۱۰۰ تا یک میلیون تومانی اعطا می‌شود
کد خبر: ۱۱۵۶۶۴ نویسنده: افشار تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس بنیاد علمی نخبگان استان قزوین:

رتبه‌های اول کنکور نخبه محسوب نمی‌شوند/ به نخبگان کمک هزینه ۱۰۰ تا یک میلیون تومانی اعطا می‌شود

رئیس بنیاد علمی نخبگان استان قزوین: برای افراد نخبه شناسایی شده از مقطع کاردانی تا کارشناسی ارشد کمک هزینه تحصیلی از صدهزار تا یک میلیون تومان تعریف شده است، همچنین هزینه شرکت در کنفرانس‌های خارجی و هزینه حج عمره نیز به این افراد تعلق می‌گیرد.

 رتبه‌های اول کنکور نخبه محسوب نمی‌شوند/ به نخبگان کمک هزینه ۱۰۰ تا یک میلیون تومانی اعطا می‌شود
دکتر افشار رئیس بنیاد نخبگان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین با بیان اینکه اساس شکل گیری این بنیاد مربوط به دیدار رتبه‌های برتر کنکور و برترین‌های المپیادهای علمی با رهبرمعظم انقلاب در سال 83 بود، گفت: در این دیدار دغدغه‌های جوانان نخبه کشور با رهبری مطرح شد.
وی با بیان اینکه رهبری با دستور تشکیل بنیادی فرا دولتی، زمینه ساز تشکیل بنیاد ملی نخبگان در کشور شد، اذعان کرد: در سال 84 شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه این بنیاد را به تصویب رساند.
این مسئول در ادامه افزود: اواخر سال 85 مقدمات شکل گیری بنیاد ملی نخبگان با تصویب آئین نامه احراز شرایط تعیین نخبگان فراهم شد.
افشار ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان در هر استانی دارای شعبه است و خوشبختانه قزوین پنجمین استانی بود که این بنیاد را در منطقه خود راه اندازی کرد.
وی نخبه را فردی برجسته و تاثیرگذار در تولید علم و فناوری و هنر دانست و ابراز کرد: استعداد برتر نباید با یک فرد نخبه اشتباه گرفته شود، زیرا استعداد برتر کسی است که با کسب دانش و تلاش بیشتر زمینه نخبه شدن را دارد.
رئیس بنیاد نخبگان استان قزوین عنوان کرد: نباید به فردی که رتبه اول کنکور یا طلای جهانی را کسب می‌کند نخبه گفت، حتی به استعداد برتری که به حوزه علمیه می‌رود مجتهد نمی‌گویند.
وی گفت: برای افراد نخبه شناسایی شده از مقطع کاردانی تا کارشناسی ارشد کمک هزینه تحصیلی از صدهزار تا یک میلیون تومان تعریف شده است، همچنین هزینه شرکت در کنفرانس‌های خارجی و هزینه حج عمره نیز به این افراد تعلق می‌گیرد.
این مسئول با اشاره به تغییر نوع خدمت سربازی نخبگان مرد بیان کرد: در این باره برای کمک به نخبگان جوان این افراد در یکی از سازمانهای دولتی مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به خدمت می‌شوند.
وی اضافه کرد: درباره تامین مسکن نخبگان نیز پرداخت تسهیلات تا سقف 80 میلیون با سود 12درصد جزء جوایز تصویب شده برای این افراد است.
افشار با بیان اینکه بنیاد نخبگان اختراعات را در 3 سطح تقسیم بندی کرده است گفت: به هر اختراعی در سطح دسته بندی شده 30 میلیون تومان کمک بلاعوض تعلق می‌گیرد.
وی تصریح کرد: با حمایت از اقتصاد دانش بنیان و نخبگان ریسک پذیری که در این حوزه در حال خدمت به کشور هستند، می‌توان تولیدات خوبی ارائه داد.
رئیس بنیاد نخبگان استان با اشاره به اینکه این بنیاد در آذرماه سال 88 در قزوین راه اندازی شد، تاکید کرد: هرساله با برگزاری جشنواره‌هایی نخبگان در استان رصد و شناسایی می‌شوند و با حمایت از آنها محصولات خوبی در حوزه تولید قرار می‌گیرند.
وی شناسایی نخبگان خارج از استان را از اقدامات برجسته بنیاد نخبگان قزوین برشمرد و گفت: بسیاری از دانشمندان بزرگ در خارج از استان یا کشور هستند که ما آرشیوی از آنها در بنیاد نخبگان استان تهیه کردیم.
این مسئول در ادامه افزود: دکتر عزیزی از برترین دانشمندان جهان اسلام است که دکتر امام هم بودند، وی اصالتا قزوینی است و ما برای پاسداشت این استاد ارجمند، زندگینامه وی را در قالب کتابی در استان به چاپ رساندیم.
افشار ادامه داد: 60 نفر از بزرگان علمی کشور که اصالتا قزوینی بودند و نقش برجسته‌ای در حوزه‌های مختلف کشور داشتند شناسایی شده‌اند و از آنها در استان تجلیل به عمل آمده است.
وی اذعان کرد: ایران اسلامی در اثرگذاری فکری در جهان کشوری نوپاست و ما در جلسات مختلف با بهره گیری از ظرفیت فکری این اساتید از آنها بهره مند می‌شویم.
رئیس بنیاد نخبگان استان طرح اردوی علمی را از اقدامات دیگر این بنیاد برشمرد و گفت: در این اردوهای 3 روزه که با رویکرد علمی و فرهنگی برگزار می‌شود نخبگان جوان به تبادل فکر و نظرات خود می‌پردازند.
وی تصریح کرد: فعالیت جدی دیگری که در بنیاد نخبگان استان شروع شده بهره گیری از ظرفیت خیرین برای توسعه علم و فناوری است.
این مسئول اضافه کرد: در استان صندوق قرض الحسنه فرهیختگان را تشکیل داده‌ایم و خوشبختانه در قزوین استقبال خوبی از آن صورت گرفته، برای نمونه پزشکی با پرداخت ماهانه 2 میلیون به این صندوق زمینه حمایت از 5 دانش آموز نخبه را فراهم کرده است.
وی در پایان تاکید کرد: استان قزوین دارای نخبگان برجسته‌ای است که باید با حمایت از آنها زمینه رشدشان را فراهم کنیم به طور مثال از 100 نفری که تا به امروز جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان را در کشور دریافت کرده‌اند 3 نفر آنها قزوینی بودند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان