۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ایدز از بین نرفته است/ اتحاد برای ریشه کنی تا ۲۰۳۰
کد خبر: ۱۱۵۶۶۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

۱۰ آذر، روز جهانی ایدز

ایدز از بین نرفته است/ اتحاد برای ریشه کنی تا ۲۰۳۰

امروز ۱۰ آذرماه (اول دسامبر) روز جهانی ایدز نامگذاری شده است؛ این روز از این جنبه اهمیت دارد که به تمام ساکنین کره زمین و دولت ها یادآوری شود که ایدز از بین نرفته است و هنوز هم نیاز به منابع مالی، افزایش آگاهی، مبارزه با تعصب و بهبود آموزش در این زمینه وجود دارد.

ایدز از بین نرفته است/ اتحاد برای ریشه کنی تا ۲۰۳۰
به گزارش سرویس علمی  صبح قزوین ، این مناسبت برای اولین بار در سال 1988 میلادی به صورت جهانی برگزار شد و فرصتی برای اتحاد مردم سراسر دنیا در مبارزه با ایدز و حمایت از مبتلایان است.
با وجود پیشرفت های چشمگیر پزشکی در درمان ایدز، حدود 60 درصد از بیماران مبتلا به این ویروس، برای درمان اقدام نکرده اند که به معنای عدم آگاهی کافی بیماران و سایر افراد جامعه است. شعار امسال روز جهانی ایدز، “تا سال 2030 ایدز را ریشه کن کنیم” در نظر گرفته شده است. ریشه کنی این ویروس بدون اتحاد مردم سراسر جهان و پیاده سازی راهکارهای عملی امکان پذیر نیست.
به گزارش سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر حدود 37 میلیون نفر به ویروس HIV مبتلا هستند.
***** واقعیت هایی در مورد ایدز
-اچ آی وی و ایدز یکی از بزرگترین معضلات حوزه سلامت عمومی؛ به ویژه در کشورهای کم درآمد است.
-در سال 2014 میلادی، حدود 1.2 میلیون نفر بر اثر یکی از بیماری های مرتبط با ایدز جان خود را از دست دادند.
-کشورهای جنوب آفریقا، با بیش از 25.8 میلیون بیمار مبتلا به HIV، آلوده ترین منطقه جهان به شمار می آیند.
-ویروس HIV با یک تست تشخیص سریع (RDTs)، با شناسایی وجود یا عدم وجود آنتی بادی ویروس در بدن تشخیص داده می شود.
- بدن آلوده به ویروس HIV ، پذیرای بیش از 20 نوع عفونت کشنده و سرطان است.
- ویروس HIV یکی از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری سل است.
-به عنوان یکی از مهمترین پیشرفت های صنعت دارویی، بیماران مبتلا به ایدز که با داروهای ضد ویروسی درمان می شوند، عمر طولانی تری دارند. به علاوه ثابت شده است که این دارو ها از انتقال ویروس HIV جلوگیری می کند که به معنای بهبود کیفیت زندگی این بیماران است.
-طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، تا پایان سال 2014 میلادی، 14.9 میلیون بیمار مبتلا به HIV در سراسر جهان با داروی های ضد ویروسی تحت درمان قرار گرفته اند که به معنای 40 درصد از (37 تا 45 درصد) از 36.9 (34.3 تا 41.4 میلیون) بیماری است که با این ویروس زندگی می کنند.
-صنعت پزشکی پیشرفت چشمگیری در پیشگیری از انتقال ویروس از مادر به فرزند داشته است. در سال 2014 میلادی، از هر 10 مادر باردار مبتلا به HIV، بیش از هفت مورد تحت درمان داروهای ضد ویروسی قرار گرفته اند.
-سازمان جهانی بهداشت مجموعه ای از دستورالعمل های هنجاری تدوین و منتشر کرده است که به بهبود روش های پیشگیری، درمان و مراقبت از بیماران می پردازد.
***** ایدز چیست
HIV نوعی ویروس نقص ایمنی است که سبب عفونت سلول های سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آنان می شود. با پیشرفت عفونت، سیستم ایمنی ضعیف تر می شود و در نهایت به سندرم نقص ایمنی پیشرفته (AIDS) منجر می شود. 10 تا 15 سال طول می کشد تا فرد آلوده به ویروس HIV به ایدز مبتلا شود. هیچ درمانی برای این بیماری کشنده وجود ندارد و داروهای ضد ویروسی فقط قادرند که روند سرعت بیماری را کند کنند.
*****مهمترین علل ابتلا به ایدز
رفتارهای پرخطر محافظت نشده، انتقال خون آلوده، به اشتراک گذاشتن سرنگ آلوده، انتقال از مادر به جنین و زایمان و شیردهی، مهمترین علل انتقال بیماری هستند.
امروزه پیشرفت های علمی چشمگیری در درمان ایدز حاصل شده و قوانینی برای محافظت از بیماران وضع شده است؛ همچنین بشر درک بهتری از این شرایط دارد؛ اما هنوز افراد اطلاعات درستی از نحوه محافظت خود و دیگران از این بیماری ندارند و ایدز به عنوان انگ و تبعیض برای افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، باقی مانده است.

انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان