۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین نظام آموزشی مطلوب باید مبتنی بر استعداد شناسی باشد/ نقاشی کودکان روشی مهم برای کشف استعداد آنها
کد خبر: ۱۱۵۶۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

پژوهشگر مسایل تربیتی در حوزه کودک و نوجوان:

نظام آموزشی مطلوب باید مبتنی بر استعداد شناسی باشد/ نقاشی کودکان روشی مهم برای کشف استعداد آنها

پژوهشگر مسایل تربیتی در حوزه کودک و نوجوان گفت: نظام آموزشی مطلوب، نظامی است که مبتنی بر استعداد شناسی باشد تا آموزش‌ها متناسب با آن ارائه و از گنجاندن مواد آموزشی زائد پرهیز شود.

نظام آموزشی مطلوب باید مبتنی بر استعداد شناسی باشد/ نقاشی کودکان روشی مهم برای کشف استعداد آنها
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین ، ایرج شهبازی، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر مسایل تربیتی در حوزه کودک و نوجوان در مراسم اختتامیه نهمین سوگواره حسینی(ع) که شب گذشته در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: تداوم زندگی بشر در گرو وجود تفاوت میان انسان‌هاست.

استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: با مرور زندگی افراد پیرامون خود متوجه می‌شویم هر انسانی که پا بر این کره خاکی می‌گذارد ویژگی‌های منحصر به فرد و یگانه‌ای دارد و در آفرینش و پازل بزرگ هستی جایگاه و نقشی خاص برای وی تعیین شده است.

وی در ادامه با اشاره به آیه 84 سوره اسراء افزود: هر انسانی بر اساس شاکله وجودی و ساختار روحی و روانی ویژه خویش عمل می‌کند.

شهبازی خاطرنشان کرد: تفاوت میان افراد در کنار تداوم زندگی اجتماعی، زمینه شناخت آنها را نسبت به استعدادهای درونیشان فراهم می‌سازد همچنین درون ما احوال متفاوتی وجود دارد که با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم در خود احساس غم و شادی، امید و ناامیدی، دوستی و دشمنی می‌کنیم و این تفاوت‌های رفتاری، غنای درونی انسان‌ها را تضمین می‌کند.

شهبازی عنوان کرد: همه افراد جامعه حتی کسانی‌که از هوش و توانایی پایینی برخوردارند، دارای استعداد هستند که با فراهم شدن بستر مناسب امکان بروز آن میسر می‌شود از سویی دیگر خداوند انسان‌ها را طوری نیافریده که از همه استعدادها برخوردار باشند.

وی در ادامه استفاده از آزمون‌های استعداد سنجی را اولین گام برای کشف استعداد افراد برشمرد و اضافه کرد: وجود خلاقیت در افراد نیز یکی دیگر از راه‌های شناخت استعداد است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به تعریف خلاقیت افزود: خلاقیت به معنای ابداع و نوآوری است به عبارتی یعنی توانایی انجام کاری را داشتن که دیگران گامی برای انجام آن بر نداشته‌اند و یا جرات فکر کردن به مباحثی که سایرین به آن نپرداخته‌اند.

شهبازی عنوان کرد: بچه‌ها از طریق نوع بازی و اسباب بازی که انتخاب می‌کنند همچنین چگونگی ارتباط با هم بازی‌ها، نشانه‌هایی در اختیار مربیان و والدین خود قرار می‌دهند که پرده از استعداد درونی آنها برمی‌دارد.

وی تاکید کرد: هیچ گاه انجام بازی خاصی را به بچه‌ها تحمیل نکنید بلکه اجازه دهید آنها خود انتخاب کنند و فقط به عنوان فردی بی طرف ناظر بازی کودکان خود باشید که اطلاعات عمیقی از درون خود به ما می‌دهند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: نقاشی آزادانه بچه‌ها نیز یکی از بهترین روش‌ها برای دست یابی به ناخودآگاه کودکان است از این رو از طریق نقاشی و درخواست از آنها جهت توضیح آنچه کشیده‌اند تا حدود زیادی می‌توانیم به افکار آنها آگاه شویم چرا که در پسِ یک خط ساده گاه دنیایی از معنا را تفسیر می‌کنند و با تحقیق در خصوص نقاشی‌ها به کدهای شگفت‌آوری می‌رسیم.

وی در ادامه تاکید کرد: همانطور که نباید بازی کودکان را به شوخی گرفت نباید نسبت به نقاشی آنها نیز بی‌تفاوت بود.

استاد دانشگاه تهران در پایان گفت: نظام آموزشی مطلوب نظامی است که مبتنی بر استعداد شناسی باشد تا آموزش‌ها متناسب با آن ارائه و از گنجاندن مواد آموزشی زائد پرهیز شود.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان