۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین چرا دولت‌های گذشته مقصر همه مشکلات امروز هستند؟
کد خبر: ۱۱۵۶۴۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

وعده‌های انتخاباتی

چرا دولت‌های گذشته مقصر همه مشکلات امروز هستند؟

ھر دولتی که بر سر کار میاید به دنبال مقصر است و پس از اتمام دوره خود ھم ادعا دارد که پایه‌ریزی در دولتھای قبل نگذاشت که او کار کند.

چرا دولت‌های گذشته مقصر همه مشکلات امروز هستند؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بارها بر داشتن برنامه‌های کوتاه مدت برای تحول در اقتصاد کشور تاکید کرد، اما پس از به دست‌گرفتن سکان رهبری دولت گویا نتوانست آن طور که باید به وعده‎های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند، لذا دولتمردان یازدهم مانند سنت رایج پیشینیان چاره کار خود را در واگذاری عیوب به دولت‎های قبل دانستند و بارها و بارها عنوان کردند که "میراث داران مشکلات دولت‎های نهم و دهم" هستند.

در این گزارش سعی خواهیم کرد با نگاهی به وعده‌های انتخاباتی به این سوال پاسخ دهیم که چرا هر دولتی بر سر کار می‌آید به دنبال مقصر می‎گردد؟

 چرا دولت‌های گذشته مقصر همه مشکلات امروز هستند؟


*نگاهی به سخنان روحانی در مراسم اعلام رسمی نامزدی

روحانی در مراسم اعلام رسمی نامزدی‌اش، به تشریح وضعیت اقتصادی و مدیریت ناکارآمد هشت‌ سال پیش از آن می‌پردازد و ضمن انتقادهایی صریح می‌گوید: کل درآمد ارزی دولت سازندگی کمتر از 24 درصد ارزی بود که در این هشت سال در اختیار دولت نهم و دهم قرار گرفت؛ درآمد ارزی دولت اصلاحات نیز کمتر از 27 درصد درآمد ارزی دولت‌های نهم و دهم بود.  وی همچنین تصریح می‌کند: "چقدر شرم‌آور که بانک مرکزی ما سکوت کند و IMF برای ما اعلام کند که رشد امسال ما منفی است؛ این اولین بار است بعد از جنگ تحمیلی، که رشد اقتصادی کشور منفی شده است؛ در حالی که این همه درآمد ارزی در اختیار بود".

وی با تاکید بر این که همه ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت به تصمیمات ناهماهنگ، در حال تغییر و بی‌ثباتی که در دولت محمود احمدی نژاد اتخاذ می‌شد اشاره کرده و می‌گوید: "در عرض پنج ماه ، ما شاهد 60 تصمیم مختلف در زمینه ارز بودیم". روحانی در کنار انتقادهای خود از دولت نهم و دهم وعده‌هایی شورانگیزی همچون بهبود وضع اقتصادی و معیشتی مردم در 100 روز اول ریاست جمهوری را می‌دهد و علاوه بر آن تاکید می‌کند که باید کاری کنیم هم چرخ‌های سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی مردم. این وعده‌های رئیس جمهور که با تیزهوشی سیاسی انتخاب شده بود موجی در جامعه به راه انداخت که باعث گردید نظر مردم به وی معطوف گردد.

به هرحال دولت تدبیر و امید با پیروزی خود در انتخابات سال 92 سکان هدایت ریاست جمهوری را به‌عهده گرفت و روی کار آمد و هنگامه‌ی عمل به وعده‌هایش آغاز شد اما در مقام اجرا با پروژه‌های نیمه‌تمامی همچون مسکن مهر، تکمیل قانون یارانه‌ها و ...مواجه شد که همگی نیرویی جهت استمرار و تکمیل طلب می‌کردند، بنابراین به این موضوع پی برد که نمی توان کارها را به‌ راحتی پیش برد و شروع به بهانه‌جویی‌‌ها کرد.

دولتمردان روحانی در مورد طرح نیمه‌تمام مسکن مهر معتقد بودند، این پروژه از ابتدا طرحی غیرکارشناسی بوده و اجرای آن مقرون به‌صرفه‌ نیست. آن‌ها پرداخت یارانه‌ها را هم موجب افزایش نقدینگی در کشور دانستند و به گفته‌ی خودشان شروع به قطع یارانه پردرآمدها کردند با این توجیه که به جای پرداخت پول به مردم باید این ابزار مالی در بخش تولید صرف شود تا ضمن ایجاد اشتغال به رشد اقتصادی هم سرعت بخشیده شود ولی دولت در این راستا هم نتوانست کارنامه قابل قبولی را ارائه کند.

چرا دولت‌های گذشته مقصر همه مشکلات امروز هستند؟


*ویرانه‌ای به دست دولت رسیده و باید اول آواربرداری کرد

عیسی کلانتری مشاور معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت جدید مشغول پاک کردن خرابی دولت نھم و دھم بوده و ویرانه‌ای دست دولت روحانی رسیده و روی ویرانه هم نمیتوان ساخت و ساز کرد و باید اول آواربرداری کرد.

* دولت تدبیر و امید میراث‌دار سیاست‌های نابخردانه است

ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور میگوید: امروز کسانی که با دولت تدبیر و امید به دلایل متعدد مشکل دارند و یا به شیوه‌های متعدد می‌کوشند ابراز مخالفت کنند باید بدانند که این دولت میراث‌دار سیاست‌های نابخردانه‌ای است که کشور را رنج می‌داد.

چرا دولت‌های گذشته مقصر همه مشکلات امروز هستند؟

*دولت میراث‌دار تنگناهای مالی به جای مانده از دولت قبل است

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید کرد: درحال حاضر دولت در موقعیتی قرار دارد که میراث‌دار تنگناهای مالی به جای مانده از دولت قبل است و جوانان کشور منتظر اقدام شجاعانه دولت در این موضوع هستند. 

از سویی هم مردان اقتصادی دولت بحث بهبود معیشت و زندگی مردم را هم به تحریم‌ها و توافق هسته‌ای با کشورهای 5+1 گره زدند، البته پس از پایان یافتن مذاکرات هم اظهار داشتند رفع تحریم‌ها تاثیر چندانی بر اوضاع اقتصادی کشور نخواهد داشت.

*مشکلات اقتصادی ما به واسطه تحریم آغاز نشده است

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی ما به واسطه تحریم آغاز نشده که بخواهد با حذف تحریم‌ها زمینه‌ای برای حل و فصل همه مشکلات فراهم شود، گفت: ما در حوزه اقتصادی در گذشته مشکلاتی را داشتیم که مقام معظم رهبری این مشکلات را در نفتی بودن و دولتی بودن اقتصاد خلاصه کردند و تاکید داشتند که باید از شرایط فراهم شده و محدودیت‌ها استفاده و زمینه را برای اصلاحات ساختاری فراهم کنیم.


چرا دولت‌های گذشته مقصر همه مشکلات امروز هستند؟

نوبخت: مردم می‌دانند بلافاصله بعد از توافق تغییرات محسوس نخواهد بود

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم نیز با اشاره به تغییراتی که از رفع تحریم‌ها در اقتصاد ایجاد می‌شود، اظهار داشت: قطعا جامعه ما فهیم هستند و می‌دانند بلافاصله بعد از امضا توافقنامه هسته‌ای تغییرات محسوس نخواهد بود، ما تلاش داریم انتظارات مردم را از راه معقول برآورده کنیم نه راه‌های پوپولیستی.

این در حالی است که ھر دولتی که بر سر کار میاید به دنبال مقصر است و پس از اتمام دوره خود ھم ادعا دارد که پایه‌ریزی در دولتھای قبل نگذاشت که او کار کند. دولت نهم و دهم هم زمانی که با شعار عدالت اجتماعی و مهروزی روی کار آمد، عدالت را به صورت کامل اجرا نکرد و هرجایی با مشکل مواجه شد، دولت قبل از خود را مقصر دانست.

انتقاد شدید از دولت‌های گذشته و در عین حال اغراق در فعالیت‌های خود یکی از از محورهای اصلی مواضع دولت احمدی‌نژاد را شامل می‌شود. در حالی که احمدی‌نژاد در دولت سازندگی به‌عنوان استاندار اردبیل حضور داشت، تنها ۲ ماه پس از روی کار آمدن مدعی شد که دولت‌های قبل هیچ کار اساسی نکرده‌اند در حالیکه او در این ۲ ماه چهار مصوبه زیر بنایی اقتصادی داشته‌است.

چرا دولت‌های گذشته مقصر همه مشکلات امروز هستند؟

احمدی نژاد در این باره اینگونه بیان داشت: "با احترام به تمام دولتهای قبلی، آنها در این مدت مصوبات زیربنایی، مترقی و اساسی نداشتند....... دولت به خوبی و با تدبیر عمل کرد و امروز شرایط ما در همه موارد به مراتب بهتر از چند ماه قبل است. رییس جمهور سابق کشورمان اضافه کرد: دولت قبلی در دور اول، بیش از پنج ماه طول کشید تا مستقر شود و سیاستهای اقتصادی دولت قبلی بعد از دو سال اعلام شد حال آنکه این دولت در عرض دو ماه، چهار مصوبه زیربنایی و اقتصادی داشت".

اگر به این موضوع دقیق‌تر نگاه کنیم این مسیر تا دولت‌های قبل هم ادامه پیدا می‌کند و معلوم نیست این رویه‌ی ناپسند سیاسی که متاسفانه در کشور ما جایگاه خاصی را در میان سیاست‌مداران پیدا کرده با این استنباط که گمان می‌کنند مردم نسبت به عملکرد آن‌ها ناآگاهند و این بهانه‌جویی‌ها را قبول می‌کنند تا کجا ادامه خواهد داشت. 

به نظر می‌رسد اگر دولتمردان به جای مچ‌گیری‌های سیاسی متداول بنای کار خود را طبق فرمایش مقام معظم رهبری بر "همدلی و همزبانی" بگذارند و با همفکری و استفاده از تجربیات یکدیگر پیگیر اصلاح و تکمیل تمامی پروژه‌های رهاشده دولت‌های قبل باشند می‌توانند تحرک بیشتری به اقتصاد بیمار کشور ببخشند و شرایط حاکم بر کشور را بهبود ببخشند چرا که دیگر زمان آزمون و خطا گذشته است.

اکنون هم که کمتر از چند ماه به برگزاری انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی مانده انتظار می‌رود افرادی برای نامزدی در انتخابات پیشقدم شوند که آشنایی کامل با مشکلات عمیق جامعه داشته باشند و برای حل این معضلات چاره‌اندیشی کنند و گرنه ذهن افکارعمومی دیگر پذیرای دعواهای سیاسی و"بگم‌بگم‌های" مرسوم و پیدا کردن مقصر مشکلات کشور نیست. 


انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان