۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین تبلیغات انتخابات رسماً از ۲۹ بهمن‌ماه آغاز می‌شود/ مدیران وزارت کشور از حضور در نشست‌های انتخاباتی منع شدند
کد خبر: ۱۱۵۶۱۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست خبری:

تبلیغات انتخابات رسماً از ۲۹ بهمن‌ماه آغاز می‌شود/ مدیران وزارت کشور از حضور در نشست‌های انتخاباتی منع شدند

مقیمی گفت: تبلیغات رسمی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از ۲۹ بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا روز ششم اسفند ادامه خواهد داشت و در بقیه موارد تبلیغ ممنوع است.

 تبلیغات انتخابات رسماً از ۲۹ بهمن‌ماه آغاز می‌شود/ مدیران وزارت کشور از حضور در نشست‌های انتخاباتی منع شدند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور امروز در نشست‌خبری در مورد حضور چهره‌های دولتی در برخی همایش‌های انتخاباتی، گفت: در قانون انتخابات و در ماده 60 آمده که هیئت‌های اجرایی و نظارت نمی‌توانند از کسی طرفداری و یا بر له یا علیه کسی فعالیت کنند، در واقع هیئت‌های اجرایی و نظارت و همچنین مجریان انتخابات و ناظران انتخابات در تمام سطوح نمی‌توانند وارد فعالیت‌های انتخاباتی شوند.

وی با اشاره به ماده 59 قانون انتخابات، گفت: در این ماده صراحتا ذکر شده که هیچ‌کس نمی‌تواند از امکانات دولتی له یا علیه کسی در انتخابات استفاده کند، بنابراین کارمندان دولت زمانی که در مقام کارمند هستند نمی‌توانند وارد فضای انتخابات شوند که در واقع در ساعات غیر از وقت اداری می‌توانند وارد فضای تبلیغات شوند، البته باید بر این نکته توجه شود که تبلیغات رسمی از 29 بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا روز ششم اسفندماه ادامه خواهد داشت و در بقیه موارد تبلیغ ممنوع است.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه فعالیت سیاسی برای همه احزاب و گروه‌ها بلامانع است، مگر مواردی که قانون‌گذار از جمله نیروهای نظامی و قضایی ممنوع کرده باشد، اظهار داشت: بنابراین فعالیت سیاسی برای همه احزاب و گروه‌های سیاسی شناسنامه‌دار در طول سال آزاد است و برای وزارت کشور نیز فرقی نمی‌کند که آن حزب از چه جناحی باشد.

مقیمی با بیان اینکه مجریان انتخابات حق فعالیت انتخاباتی ندارند و هیچ‌کس به عنوان شخصیت حقوقی نمی‌تواند فعالیت کند، تصریح کرد: ما در وزارت کشور برای اینکه شبهه طرفداری برای ما پیش نیاید از همان اول حضور مدیران وزارت کشور در نشست‌های انتخاباتی را منع کردیم.

وی ادامه داد: یک مقام دولتی و یا یک کارمند دولت به عنوان یک فرد عادی و خارج از چارچوب و سازمان اداری می‌تواند در قالب حزب متبوعش فعالیت کند و قانون نیز منعی برای او پیش‌بینی نکرده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه مقام دولتی در جایگاه حقوقی خود نمی‌تواند وارد فضای انتخابات شود، گفت: فرقی نمی‌کند آن مقام چه کسی باشد، سخنگوی دولت باشد یا معاون رئیس‌جمهور، نمی‌تواند از جایگاه حقوقی خود فعالیت حزبی کند.

مقیمی در پاسخ به این سوال که اخیرا یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده بود که معاون سیاسی وزیر کشور به همه فرمانداران و استانداران اعلام کرده‌ که با هیچ‌کدام از نمایندگان فعلی مجلس همکاری و نشست مشترک نداشته باشند، تصریح کرد: نمایندگان مجلس تا تاریخ هفتم خردادماه سال 95 طبق وظایف خود در حوزه‌های انتخاباتی می‌توانند حضور داشته باشند و این شامل حال همه نمایندگان مجلس است که سفر کنند و جلسات بگذارند، اما اینکه فرمانداران ما در هر جلسه آنها را همراهی کنند چنین انتظاری نباید باشد.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات هفتم اسفند با توجه به همزمانی مجلس شورای اسلامی و خبرگان برای ما مهم و حائز اهمیت است، تصریح کرد: اگر در جایی جلسه‌ای برگزار شود که نیاز به حضور فرماندار یا استاندار باشد منعی برای حضورش نیست، اما آن‌قدر کار برای انتخابات داریم که باید بیشتر تمرکز مجریان انتخابات برای برگزاری هوشمند، سالم و قانونی انتخابات معطوف شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر برگزاری الکترونیکی انتخابات و آخرین وضعیت آن، گفت: برگزاری الکترونیکی انتخابات سه فرآیند سخت‌افزار، نرم‌‌افزار و حوزه‌های انتخاباتی دارد که هر سه مورد آن باید به تایید شورای نگهبان برسد.

مقیمی گفت:‌ همان‌گونه که در رسانه‌ها اعلام شد، سخت‌افزار انتخابات به تایید شورای نگهبان رسیده و نرم‌افزار انتخابات را تهیه و در اختیار شورای نگهبان قرار دادیم و منتظر نظر نهایی این شورا درباره آن هستیم.

وی حوزه‌های انتخاباتی را سومین رکن مورد نیاز برگزاری الکترونیکی انتخابات برشمرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم حوزه‌های انتخاباتی را طی روزهای آینده مشخص و با جزئیات به شورای نگهبان اعلام کنیم، بنابراین اگر هر سه رکن به تایید شورای نگهبان برسد، ما به لطف خدا یک سوم انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار خواهیم کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه 23 مرحله از 25 مرحله برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، تاکید کرد: در این دوره تلاش خواهیم کرد با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم آن دو مرحله دیگر را نیز به صورت صددرصد ماشینی برگزار کنیم و ما تجربه برگزاری انتخابات الکترونیکی را در دوره گذشته داشته‌ایم.

مقیمی با بیان اینکه دولت یک سوم بودجه برگزاری انتخابات را در اختیار وزارت کشور قرار داده، تصریح کرد: نرم‌افزار مورد نظر نیز توسط کارشناسان داخلی و شرکت‌های داخلی تهیه شده و منتظریم شورای نگهبان نظر خود را در این باره اعلام کند. تمام تلاش ما این است که همه فاکتورهای برگزاری الکترونیکی انتخابات از موارد جزی و کلی را به نحو احسن انجام دهیم.

وی درباره نرم‌افزار ارائه شده و ویژگی‌های آن، گفت: امنیت، ایمنی، سرعت و سلامت و سایر مسائل در این نرم‌افزار به خوبی مورد توجه قرار گرفته و انشاءالله مشکل خاصی در این زمینه در صورت تایید شورای نگهبان نیز نخواهیم داشت.

رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر برگزاری قانونمند انتخابات، اظهار داشت: نمایندگان دولت و مجریان برگزاری انتخابات تمام تلاش‌های خود را برای برگزاری بدون حاشیه انتخابات در نظر گرفته‌اند و انشاءالله مشکلی نخواهیم داشت.

مقیمی در پاسخ به سوالی درباره حوادث قرچک اظهار داشت: گزارش نهایی حادثه قرچک تهیه شده و ما آن را به قوه قضائیه ارسال خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از نمایندگان مجلس در تجمع مخالفان برگزاری همایش در قرچک حضور داشته و آیا پرونده وی به قوه قضائیه ارسال می‌شود؟ گفت: از نظر ما همه کسانی که در آن مکان تجمع کردند تخلف کرده‌اند و باید قوه قضائیه به پرونده‌های آنان رسیدگی کند.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره لغو سخنرانی مصطفی کواکبیان در دزفول، اظهار داشت: این برنامه مجوز نداشته و به همین دلیل لغو شده بود، اما آقای کواکبیان در دانشگاه دزفول موفق به سخنرانی شد.

مقیمی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در راستای رفت و آمد فعالان سیاسی در زمینه برگزاری شکوهمند انتخابات و حضور حداکثری مردم نداریم، گفت: هرکسی در فرآیند برگزاری انتخابات خلاف کند، قطعا به تخلف او رسیدگی خواهد شد.

انتهای پیام/7008

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان