۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین پیشنهادات خانه قزوین راجع به تولید و تامین آب در استان
کد خبر: ۱۱۵۵۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

بحران آب، بحران زندگی؛

پیشنهادات خانه قزوین راجع به تولید و تامین آب در استان

بحران در آب معادل است با بحران در زندگی؛ در چند دهه اخیر موضوع آب به یک دغدغه بزرگ بین‌المللی تبدیل شده چراکه طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۵۰ جمعیتی بالغ بر ۷ میلیارد نفر با کمبود آب مواجه خواهند شد که مردم ایران نیز جزو آن‌ها هستند.

پیشنهادات خانه قزوین راجع به تولید و تامین آب در استان
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، جمعیت نیک‌اندیشان استان (خانه قزوین) در مقام یک سازمان غیردولتی و با هدف تسهیل فرآیند توسعه در استان نسبت به موضوع آب و بحران آن نقطه نظرات و پیشنهاداتی دارند که طی مراحلی در این پایگاه خبری منتشر خواهد شد.
بشر زمین را تا سر حد تحملش در فشار گذاشته و سیستم‌های طبیعی را آشفته ساخته و زندگی خود را به دلیل استفاده نادرست از منابع طبیعی در مسیر ناپایداری قرار داده است.
یکی از مهمترین ارکان منابع طبیعی، آب است که مایه حیات محسوب می‌شود، بحران در آب معادل است با بحران در زندگی و بحران در زندگی یعنی ناپایداری زندگی؛ در چند دهه اخیر به ویژه در سال‌های پایانی قرن بیستم موضوع آب و مدیریت آن به یک دغدغه بزرگ بین‌المللی تبدیل شده است.
تشکیل نشست‌های متعدد در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و در رده‌های مختلف کارشناسی، مدیریتی و حکومتی همه حکایت از تشدید این نگرانی دارد.
دنیا شتابان به عمق فاجعه کمبود آب و مشکلات ناشی از آن نزدیک می‌شود، از 35 سال پیش زنگ این خطر برای کشورهایی که از نظر منابع آب غنی بوده‌اند نیز به صدا درآمده است.
بر اساس مطالعات انجام شده توسط موسسه بین المللی مدیریت آب تعداد 12 کشور با جمعیتی حدود 20 میلیون نفر در سال 1950 با کمبود آب مواجه بوده‌اند، این رقم در سال 1990 به 26 کشور با جمعیت 300 میلیون نفری رسیده و پیش‌بیینی شده که در سال 2050 تعداد 65 کشور جهان با جمعیتی بالغ بر 7 میلیارد نفر با کمبود آب مواجه خواهند شد که کشور ایران نیز جزو این کشورهاست.
استان قزوین و به خصوص دشت قزوین از دامنه این بحران خارج نیست و در گرداب آن مبتلا است.
خانه قزوین بحران آب را در دو سطح زیر می‌بیند:
1- عدم پایداری در تولید و تامین آب که به لحاظ مدیریتی به سازمان آب منطقه‌ای مربوط می‌شود و 2- مصرف نادرست و غیربهینه آب که از منظر مدیریتی به سازمان جهاد کشاورزی و شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی معطوف می‌شود.
هرچند پیشنهاد کلی خانه قزوین در خصوص مدیریت بحران آب در حال حاضر توجه به <<راهبرد مبتنی بر تقاضا>> و افزایش بهره‌وری آب در مصارف مختلف به ویژه بخش کشاورزی با انجام اقدامات ساختاری توسط مدیران وطن‌پرست، خردمند، کارآمد و اثربخش است.
لیکن التزام نظری و عملی به <<راهبرد مبتنی بر عرضه آب >> را نیز پیشنهاد می‌نماید؛ به عبارتی پیشنهاد می‌گردد که متصدیان و متولیان امر آب استان در مدیریت آب به شیوه تلفیقی بین راهبرد عرضه و تقاضا مبادرت نمایند و چنانچه مدیریت یکپارچه و واحد در این راستا امکان‌پذیر نیست لااقل به لحاظ هماهنگی، مدیریتی اثربخش را به نمایش بگذارند.
پیشنهادات خانه قزوین راجع به تولید و تامین آب در استان
1- در تولید منابع آب باید بر اساس رویکرد فرامنطقه‌ای، شرایط و نیاز مناطق، آب و هوا و پتانسیل‌های آن‌ها تصمیم‌گیری شود (برای مثال نباید آب منطقه‌ای خشک مانند قزوین با متوسط بارندگی 300 میلیمتر در سال و تبخیر بالا به منطقه‌ای تَر مانند گیلان با متوسط بارندگی 1400 میلمتری و رطوبت بالا و تبخیر کم انتقال داده شود، همانند انتقال آب شاهرود به گیلان)
2- با توجه به مصوبات صورت گرفته، استفاده از آب سد طالقان به میزان 60 میلیون مترمکعب باید مجدانه پیگیری شود تا هرچه سریع‌تر عملیاتی شده و به بهره‌برداری برسد.
3- با توجه به اینکه مشاوران بررسی‎‌هایی در خصوص چشمه‌های استان قزوین انجام داده‌اند بهترین آب را در چشمه‌های نینه‌رود در منطقه هیر و ویار الموت غربی با قابلیت برداشت 60 میلیون مترمکعب تشخیص داده‌اند و پیشنهاد می‌شود این تشخیص هرچه سریع‌تر عملیاتی گردد.
4- موضوع انتقال آب الموت‌رود به قزوین که چندین مشاور در خصوص آن کار کرده‌اند و طرح اولیه آن بررسی شده هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد و طبق شرح خدمات تعریف شده با جدیت به اجرا درآید.
5- با جمع‌آوری مطالعات انجام شده در مورد انتقال آب از منابعی نظیر گینه‌رود، شاهرود، خاررود و ... اقدام عاجل جهت اجرایی کردن آن‌ها صورت گیرد.
6- استفاده از سیلاب‌های فصل پاییز و زمستان به شکل تغدیه سفره‌های زیرزمینی، تغذیه قنات‌ها و هدایت سیلاب‌ها و روان‌آب‌های شهری به مخازن پیش‌بینی شده ( هدایت روان‌آب‌ها از طریق لوله‌های زیرزمینی به محل‌های از قبل آماده شده و احداث بندهای ارزان قیمت در محل‌های وقوع سیلاب‌های منطقه‌ای جهت جمع آوری آن‌ها)
7- آمادگی برای مواجهه با وقوع احتمالی پدیده << ال نینو>> که نتیجه آن وقوع بارندگی، برف و غیره است؛ جهت جمع‌آوری آب‌های حاصل از این پدیده دربندها، سدها، استخرها، باغات سنتی و مخازن پیش‌بینی شده.
8- بکارگیری روش باروری ابرها
9- ایجاد تعادل بین تغذیه برداشت سفره‌های زیرزمینی دشت براساس مصرف معقول و نظارت دقیق بر این امر، چراکه منابع آب‌های زیرزمینی عمده‌ترین بخش آبی کشور محسوب می‌شوند به طوری که 65 درصد از مصارف آب‌های کشور از این منابع تامین می‌شوند و این در حالی است که بنا بر گزارش ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور ایران 85 درصد از منابع آبی خود را از زیر زمین برداشت کرده است.
پیشنهادات خانه قزوین راجع به مصرف بهینه و پیوسته آب در روزهای آتی منتشر خواهد شد.
انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان