۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین نکاتی درخصوص استفاده صحیح از ظروف یکبار مصرف
کد خبر: ۱۱۵۵۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین مطرح کرد

نکاتی درخصوص استفاده صحیح از ظروف یکبار مصرف

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: ظروف یکبار مصرف به منظور خاصی تولید شده که هرگونه جابه‌جایی در نوع استفاده از آنها ممکن است مشکلاتی برای سلامتی افراد ایجاد کند.

نکاتی درخصوص استفاده صحیح از ظروف یکبار مصرف
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، در سال‌های اخیر استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل افزایش تولید، قیمت ارزان، حمل و نقل آسان و دسترسی سریع و طرح پذیری افزایش قابل توجهی یافته به طوری‌که علاوه بر آبميوه و بستني فروشي‌ها در سلف سرویس ادارت و دانشگاه‌ها و هنگام پخش غذای نذری و حتی در میهمانی‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روزها بسياري از خانواده‌ها ترجيح مي‌دهند در مراسم‌هایی نظیر جشن‌ تولدهاي كودكانه به منظور رفاه حال بیشتر خود از بشقاب و ليوان‌هاي یکبار مصرف رنگارنگ پلاستيكي استفاده كنند.

با توجه به رواج استفاده از این ظروف نکته مهم نحوه استفاده صحيح از آن است که باید مورد توجه عموم قرار گیرد.
سعید اسکویی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: هر ظرفی برای استفاده خاص و مشخصی تولید شده است و نمی‌توان کاربری و نوع استفاده از آن را تغییر داد.

وی افزود: ظروفی مختص استفاده از نوشیدنی و غذاهای داغ و ظروفی دیگر برای نوشیدنی سرد تولید شده که اگر موارد استفاده از آنها جا به جا شود به طور قطع معضلات خاص خود را خواهند داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: استفاده از ليوان‌هاي يكبار مصرف بي‌رنگ و شفاف براي نوشيدني‌هاي سرد مناسب هستند و نباید برای نوشیدنی‌های داغ مثل قهوه و چاي استفاده شود چرا که ممکن است مشکلاتی برای سلامتی فرد ایجاد کند.

وی عنوان کرد: برای نوشیدنی داغ باید از ظروفی که عمدتا پایه گیاهی دارند، استفاده شود که آسیب کمی دارند.
اسکویی در ادامه تاکید کرد: توصیه می‌کنیم افراد از ظروف بلوری، شیشه‌ای یا چینی برای مصارف مختلف استفاده کنند و در غیر این صورت ظروف یکبار مصرفی که دارای پایه گیاهی هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

وی مهم‌ترین عیوب استفاده از ظروف یک بار مصرف را سرطان زا بودن آن عنوان کرد و گفت: ظروف یکبار مصرف شفاف می‌توانند تاثیری در ایجاد سرطان داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تصریح کرد: مشاهده می‌شود که برخی از ظروف (pet) مثل بطري‌هاي آب معدني، نوشابه و دوغ پس از استفاده، مجدد در موارد دیگر استفاده می‌کنند این در حالی است که معمولا در زیر این ظروف تعداد موارد استفاده ذکر شده اما استفاده مجدد از این ظروف توصیه نمی‌شود و یک‌بار استفاده از آنها کافی است و باید بازیافت شوند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان