۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین "اسید پاشی" فقر فرهنگی یا جرم؟/ علل جرم اسید پاشی از منظر جامعه شناسان
کد خبر: ۱۱۵۵۷۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

تاریخچه اسیدپاشی در ایران

"اسید پاشی" فقر فرهنگی یا جرم؟/ علل جرم اسید پاشی از منظر جامعه شناسان

اسیدپاشی‎ اقدامی خشونت آمیز با هدف تخریب و نابودی زیبایی طرف مقابل است که ناشی از روح ناآرام و بیمار عاملان چنین حوادثی دارد.

"اسید پاشی" فقر فرهنگی یا جرم؟/ علل جرم اسید پاشی از منظر جامعه شناسان
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، سردار محمد مقیمی معاون پلیس آگاهی تهران بزرگ روز گذشته از شناسایی و دستگیری فردی که به دلیل اختلافات مالی اقدام به اسیدپاشی کرده بود خبر داد.

هر از چند گاهی اخباری اینچنینی در رسانه ها منتشر می شود که فردی بخاطر یک رابطه عاشقانه،شنیدن پاسخ منفی برای ازدواج، درگیری و یا بغض و کینه ای قدیمی به پاشیدن اسید بر صورت طرف مقابل خود اقدام کرده است.

با نگاهی گذرا به تاریخچه اسیدپاشی در ایران، متوجه می شویم که اولین قربانی این عمل شنیع یک مرد بوده اما در طول سالهای اخیر اکثر قریب به اتفاق قربانیان چنین حوادثی،زن ها یا دخترها بوده اند.

**براستی دلیل و عوامل موثر در این نوع از خشونت داعش گونه چیست؟

صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس امور خانواده در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،اظهار داشت: زیبایی چهره یکی از مولفه هایی است که اغلب انسانها اهمیت بسیاری را برای آن قائل هستند و حساسیت زنان به این موضوع در مقایسه با مردان از شدت بیشتری برخوردار است.

وی افزود:هدف اصلی واقع شدن این خشونت،نابودی زیبایی است و به تعبیری می توان گفت فرد خاطی،با مبادرت به چنین شیوه هایی مترصد این موضوع می شود که وجه تمایز طرف مقابل را با دیگران از او بگیرد.

این روانشناس و کارشناس امور خانواده عنوان کرد:معمولا زنان بیشتر در معرض این نوع از خشونت قرار می گیرند که علت آن را باید در نگاه مالکیتی برخی مردان به زنان یا دختران جستجو کرد.

وی افزود:البته عامل این عمل شنیع صرفا مردها نیستند،با نگاهی گذرا به پرونده های اسیدپاشی در سنوات گذشته به مواردی از اسیدپاشی از سوی زنان و دختران نیز بر می خوریم.

نوبهار عنوان کرد:در مجموع افرادی که چنین رفتارهایی را انجام می دهند در واقع با اختلال شخصیت شدیدی روبرو هستند که تجزیه و تحلیلشان از وقایع موجود صحیح نیست و پایه و مبنای آن هیجانات خشونت آمیزی است که آنها را به سمت چنین رفتارهایی سوق می دهد.

**نقش عقده های روحی و روانی در اسید پاشی ها

مرتضی سعادتی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران در تشریح علل اسید پاشی اظهار کرد:اغلب افرادی که برای مقابله به مثل به چنین اقداماتی دست می زنند به نوعی گمان می کنند با این اقدام خود علاوه بر نابود ساختن و خانه نشین کردن طرفی که مورد غضب آنها واقع شده می توانند از مهلکه اعدام بگریزند.

سعادتی گفت : انتقام،هدف اصلی اسیدپاشان است و به نوعی با این شکل از دیگر آزاری مستمر، عقده ها،سرخوردگی ها و به زعم خودشان حق پایمال شده خویش را می ستانند.

این جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی عنوان کرد: مسائل ناموسی،عشق های مثلثی و بعضا سرخوردگی های عاطفی از عوامل اصلی وقوع اغلب اسید پاشی ها به شمار می رود.

**لزوم تشدید نظارت ها بر اماکن فروش و عرضه اسید


فارغ از مباحث فرهنگی و آموزشی که لازمه حفظ هنجارها و کسب مهارت های زندگی و کنترل خشم است، ضرورت تشدید اقدامات سلبی و نظارتی نیز در این امر احساس می شود.

با توجه به اینکه اغلب قریب به اتفاق عاملان اسید پاشی افرادی خشونت گرا هستند که از لحاظ روحی و روانی در شرایط عادی و طبیعی به سر نمی برند،افزایش هر چه بیشتر محدودیت ها در عرضه و فروش اسید می تواند در کنترل و پیشگیری از وقوع چنین حوادثی مثمر ثمر واقع گردد.

لازم به ذکر است که اسیدپاشی در بسیاری از کشورها همچون بنگلادش، ویتنام، لائوس، چین، هنگ کنگ، انگلستان، اتیوپی، اوگاندا، آفریقای جنوبی،جامائیکا و...نیز چنین مواردی حادث می شود که بهره گیری از نظریات کارشناسانه این کشورها نیز می تواند در کاهش پیشگیری از این امر شنیع موثر واقع شود.


انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان