۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بسته خروج از رکود شکست می‌خورد؛ کارت ۱۰ میلیونی خرید کالا، فسادآور است
کد خبر: ۱۱۵۵۰۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

ندری:

بسته خروج از رکود شکست می‌خورد؛ کارت ۱۰ میلیونی خرید کالا، فسادآور است

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: بانک مرکزی شیوه‌های محدودی را برای تحریک تقاضا بلد است؛ برنامه بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی در هیچ جای دنیا متعارف نیست.

بسته خروج از رکود شکست می‌خورد؛ کارت ۱۰ میلیونی خرید کالا، فسادآور است
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، کامران ندری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) درباره پیامدها و تبعات منفی دو طرح وام 25 میلیونی خودرو و 10 میلیونی خرید کالای ایرانی اظهار کرد: بعید می دانم دولت به این سادگی ها بتواند طرح کارت اعتباری 10 میلیونی خرید کالا را اجرایی کند، زیرا تا این لحظه همه چیز در این طرح براساس حدس و گمان است و مشخص نیست کارمندان دولت، بازنشستگان و یا کارگران قرار است چگونه از این طرح بهره مند شوند.
وی افزود: مشخص نیست چگونه می توانیم کارت 10 میلیونی خرید کالا را با یک نرخ سود ترجیحی در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم، که از نرخ سود موجود در نظام بانکی کشور پایین تر باشد.
این اقتصاددان با اشاره به طرح وام 25 میلیونی خرید خودرو بیان کرد: اجرای طرح وام خرید خودرو راحت بود و به همین دلیل به سرعت با ثبت نام مردم به پایان رسید، در حالی که اجرای طرح اعطای کارت اعتباری 10 میلیونی دشوار است و نمی توان انتظار داشت مانند وام خودرو به سرعت انجام شود.
بانک مرکزی شیوه های محدودی را برای تحریک تقاضا بلد است
ندری با انتقاد از رویکرد بانک مرکزی برای حل مشکل رکود به نسیم گفت: در شرایط رکود در همه جای دنیا بانک‌های مرکزی تلاش می کنند که نرخ سود بانکی را پایین بیاورند و به این وسیله تقاضا را تحریک کنند. مشکل ما این است که بانک مرکزی به عنوان یک مقام پولی به غیر از شیوه دستوری و شیوه هایی مانند وام 10 میلیونی خرید کالا و وام 25 میلیونی خرید خودرو راه حل دیگری برای کاهش نرخ سود بانکی ندارد.
وی افزود: در کشورهای دیگر بانکهای مرکزی به طور روزانه عملیات بازار باز را انجام می دهند تا نرخ سود بانکی در حد پایین باشد، ولی در کشور ما بازار پولی متشکل وجود ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه ای که دولت و بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود پی گرفته اند در کشورهای دیگر دنیا متعارف نیست. ایرادات این شیوه این است که خیلی محدود است و نرخ سود فقط برای 110 هزار متقاضی خودرو به 16 درصد کاهش می یابد.
ندری عنوان کرد: در طرح خرید کارت 10 میلیونی خرید کالا هم تقاضای موجود در جامعه به اندازه محدودی و سقف 10 میلیون تومان تحریک می شود که این مسئله نه در کاهش نرخ سود در تحریک تقضا موثر واقع نخواهد شد.بانک مرکزی باید تمهیدی می اندیشید که نرخ بهره برای همه کالا ها و نه فقط خودرو و لوازم خانگی کاهش پیدا کند.
وی با انتقاد از طرح کارت 10 میلیونی خرید کالا تصریح کرد: این طرح هزینه های زیادی برای کشور دارد و چون طریقه اجرای آن اداری است ممکن است که رانت و فساد به همراه داشته باشد.
این اقتصاددان در خصوص تاثیر طرحهای دولت در بسته دوم خروج از رکود بر رشد نقدینگی و پایه پولی به نسیم گفت: مرکز پژوهشهای مجلس پیش بینی کرده که با اجرای طرحهای وام خودرو و کالا 235 میلیون تومان به نقدینگی اضافه خواهد شد که این پیش بینی کمی مبالغه آمیز است اما در حال حاضر برای بانکهای مرکزی دنیا کنترل نرخ سود از کنترل نقدینگی مهم تر است.
بسته خروج از رکود دولت شکست خواهد خورد
ندری خاطرنشان کرد: در مجموع بسته خروج از رکود در تحریک تقاضای کل و خروج اقتصاد ایران از رکود موفق عمل نخواهد بود و بهترین راه حل برای خروج از رکود کنار گذاشتن ملاحظات سیاسی و حذف 3 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی در ماه است.
وی تصریح کرد: دولت باید به جای این بسته در هزینه های خود صرفه جویی کند تا بتواند بدهی خود به بانکها و پیمانکاران را بپردازد، در این صورت مطمئنا از رکود خارج خواهیم شد.

انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان