۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اقتصاد مقاومتی عامل پیشرفت کشور/ با حمایت بسیج سازندگی فعالیتم را توسعه دادم
کد خبر: ۱۱۵۴۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

کارآفرین موفق عرصه اقتصاد مقاومتی:

اقتصاد مقاومتی عامل پیشرفت کشور/ با حمایت بسیج سازندگی فعالیتم را توسعه دادم

کارآفرین موفق در عرصه اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه برای هرکاری پشتکار لازم است گفت: با حمایت و تسهیلات دریافتی از بسیج سازندگی فعالیتم را توسعه و رونق بخشیدم.

اقتصاد مقاومتی عامل پیشرفت کشور/ با حمایت بسیج سازندگی فعالیتم را توسعه دادم
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ،  یکی از سفارشات اکید مقام معظم رهبری در طی سال‌های گذشته که متاسفانه از سوی دولت‌ها و یا برخی مسئولان با بی‌توجهی یا کم توجهی روبرو شده است، بحث مهم اقتصاد مقاومتی و عرصه‌های مصداقی آن است.

در این سال‌ها شاید به گواه مستندات و دلایل متعدد به جرات بتوان گفت که بسیج سازندگی جزء معدود ارگان‌هایی بوده است که به تمام توان در عرصه اقتصاد مقاومتی و مصادیق واقعی آن ورود پیدا کرده است.

دراین میان، عرصه اقتصاد مقاومتی دارای نکات و شاخصه‌های متعددی چون اشتغال زایی و تکیه به توان داخلی با توجه به ظرفیت‌های موجود، ایجاد اشتغال‌های خانگی و کارگاه‌های زود بازده، توجه به امر محصولات کشاورزی و تجاری سازی آنها، توجه و تمرکز بر ایده‌های نوین و حمایت از کارآفرینان دانشگاهی است.

صنایع دستی بخشی از فعالیتهای تولیدی در زمینه اقتصاد مقاومتی را تشکیل می‌دهد که به نوعی جزء مشاغل خانگی محسوب شده و بسیاری از خانم‌های خانه‌دار از آن استقبال می‌کنند و حتی گاهی به عنوان راه درآمدی برای تامین مخارج زندگی زنان سرپرست خانوار محسوب می‌شود.

برای آشنایی با فعالیت‌های بانوانی که در این عرصه حضور دارند به سراغ یکی از هنرمندان فعال در زمینه صنایع دستی استان رفتیم؛

سودابه حسینی‌پور متولد ۱۳۶۲ و فارغ التحصیل رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی در مقطع کارشناسی ارشد از کارآفرینان برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی است.

او می‌گوید؛ از سال ۸۲ تولید صنایع دستی چرم دوز را به طور تجربی و بدون هیچ آموزش اولیه آغاز کردم؛ به‌گونه‌ای که حتی از ابزار چرم دوزی هم شناختی نداشته است.

وی در توضیح چگونگی اولین کار تولیدی خود این چنین گفت: ساخت یک کیف دستی به عنوان اولین کارم بود و به جای سمبه که یکی از مهم‌ترین ابزار چرم‌دوزی است از میخ استفاده کردم؛ شروع کار با همین امکانات کم خیلی درافزایش تجربه به من کمک کرد.


حسینی‌پور در ادامه توضیح داد: بعد از ۲ ترم فعالیت به عنوان مربی در مرکز آموزش هنرهای سنتی آبیک، توانستم در زمینه کارشناس صنایع دستی فعالیت کرده و از سال ۸۹ کارم را در زمینه‌‌های سفال‌گری، گلیم بافی و معرق توسعه دهم.

با توجه به این‌که در کارگاه این هنرمند سه نفر دیگر به صورت مستقیم و بیش از ده نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار شده اند، وی در مورد یکی از کارآموزان موفقش این گونه توضیح می‌دهد: یکی از شاگردانم به نام زهره مرادی پویا، توانسته است یک شرکت تعاونی با ۵ نیروی ثابت و چند نیروی متغییر تاسیس کند و شرکت خود را در سال ۹۲ به ثبت برساند.

این کارآفرین عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: از کودکی به کار دوخت و دوز علاقه‌مند بودم و این کار را به عنوان یک کار هنری در کنار تحصیلم آغاز کردم.

حسینی‌پور اضافه کرد: این ایده را از زمان کودکی در ذهن داشتم که بتوانم چمدانی را مناسب با قد و وزن یک کودک طراحی کنم و ساخت کیف‌های دستی با خورده پارچه‌ها و وسایل دور ریز جزء تفریحاتم بود.

وی در رابطه با تهیه مواد اولیه کارش، گفت: مواد اولیه را از بازار تهران و یا گاهی اوقات از خود شرکت‌های تولیدی تهیه می‌کنیم و البته به تازگی به کمک همکاران توانسته‌ایم یک فروشگاه مواد اولیه چرم دوزی هم راه اندازی کنیم.

حسینی‌پور کمبود فضای لازم و مکان ثابت را از مشکلات خود برشمرد و بیان کرد: کمبود تجهیزات کارگاهی از قبیل چرخ خیاطی صنعتی از مشکلات ما برای تولید انبوه با بهره‌وری زیاد در زمان کوتاه است.

این بانوی موفق در رابطه با کار و کارآفرینی گفت: کار جوهره یک انسان است بطوری‌که روح انسان را ساخته و جسم را ارتقاء می‌بخشد، در هر کاری باید از فرصت استفاده کرد؛ کار زندگی انسان را می‌سازد.

وی در ادامه بیان کرد: اگر ما بتوانیم حتی یک نفر را از بیکاری نجات دهیم قدمی به سوی کارآفرینی برداشتیم؛ این یکی از اهداف من است که با آموزش و ایجاد اشتغال برای خانم‌های سرپرست خانوار و نیازمند بتوانم حداقل کمک را به آن‌ها کرده باشم.


حسینی‌پور در ادامه افزود :در روستاهای اطراف شهرها دختران و زنان بسیاری زندگی می‌کنند که جزء مصرف کنندگان به شمار می‌آیند و با آموزش کافی می‌توانند برای خود منبع درآمدی داشته و هم حضور مثبتی در جامعه داشته باشند.

این کارآفرین موفق در رابطه با اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی در هر شرایطی به توان داخلی تکیه کنیم و وابستگی به بیگانگان نداشته باشیم و به این روش برای پیشرفت کشور تلاش کنیم.

حسینی‌پوربا اشاره به نقش مثبت بسیج سازندگی گفت: کارم را با ۵ میلیون تومان تسهیلاتی که از اداره صنایع دستی دریافت کردم شروع کردم و با حمایت و دریافت وام از بسیج سازندگی توانستم کارم را بیشتر توسعه داده و افرادی را نیز تحت پوشش خود قرار دهم.

این کارآفرین نمونه در رابطه با عرضه محصولات تولیدی در بازار گفت: محصولات کارگاه ما از طریق سفارشات و البته در کنار بازاریابی اینترنتی و فصلی در فروشگاه عرضه می‌کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای هرکاری پشتکار لازم است گفت: برای هر کاری می‌توان با ایده های مختلف و سرمایه های اندک کسب و کار راه اندازی کرد و برای شروع کار نیاز به سرمایه های زیادی نیست.

انتهای پیام /

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان