۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین پارک علم و فناوری قزوین پرچمدار شرکت‌های دانش بنیان انرژی های نو
کد خبر: ۱۱۵۴۷۸ نویسنده: زهرا حسینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد:

پارک علم و فناوری قزوین پرچمدار شرکت‌های دانش بنیان انرژی های نو

با توجه به ظرفیت و توانایی پارک علم وفناوری قزوین، این پارک می‌تواند در حوزه انرژی‌های نو پرچمدار سایر شرکت‌های دانش بنیان کشور باشد.

 پارک علم و فناوری قزوین پرچمدار شرکت‌های دانش بنیان انرژی های نو
به گزارش خبرنگار علم و فناوری  صبح قزوین ، پارک علم و فناوری سازمانی است که به وسیله متخصصین حرفه‌ای مدیریت می‌شود وهدف اصلی آن افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقا فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده میان شرکت‌های حاضر در پارک و موسسه‎های متکی بر دانش است.
برای دستیابی به این هدف، یک پارک علمی، جریان دانش و فناوری را در میان دانشگاه‌ها، موسسه‌های تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار به حرکت انداخته و مدیریت می‌کند و همچنین رشد شرکت‌های متکی بر نوآوری را از طریق مراکز رشد و فرآیندهای زایشی، تسهیل می‌کند.
پارک علم و فناوری امام خمینی(ره) استان قزوین از اسفند سال 1390 در فضایی به مساحت 30 هکتار تاسیس و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خود را آغاز کرد.
این پارک به لحاظ جغرافیایی در نزدیکی 2 مرکز مهم دانشگاهی استان قرار دارد و فاصله آن تا نزدیکترین شهرصنعتی کمتر از 1 کیلومتر است.
پارک علم و فناوری امام خمینی(ره) در ابتدا به عنوان پارک دانشگاهی در سال 87 و زیر نظر دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 89 توسط وزیر وقت علوم و تحقیقات افتتاح گردید.
سپس بر اساس سیاست‌های وزارت علوم مبنی بر مرجعیت پارک‌های علم و فناوری در حوزه های فناوری هر استان و هماهنگ کننده مراکز رشد هر استان، بر اساس مصوبه شصت و یکم کمیته فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری این پارک به صورت استانی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

 

در یک نگاه اجمالی اهداف پارک علم و فناوری شامل کمک به افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش محور، تجاری سازی نتایج تحقیقات و تحقق ارتباط بخش‌های تحقیقاتی و تولیدی و خدماتی جامعه، افزایش قدرت رقابت و رشد شرکت‌های متکی بر دانش،کمک به جذب دانش فنی و سرمایه‌های بین المللی و داخلی، افزایش حضور و مشارکت تخصصی شرکت‌های فناور داخلی در سطح بین المللی، حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط فناوری و حمایت از موسسه‌ها و شرکت‌های تحقیقاتی و مهندسی نوآور با هدف توسعه فناوری و کارآفرینی است.
پارک علم و فناوری استان قزوین دارای بخش‌های معاونت فناوری، معاونت پشتیبانی، مرکز رشد و بخش روابط عمومی و امور بین الملل است که هر کدام به فراخور وظایف خود در این پارک در حال فعالیت هستند.

168 واحد فناور متقاضی حضور در پارک فناوری

در معاونت فناوری، زیرشاخه‌هایی تعریف شده که برای هر بخش وظایف معنی وجود دارد.
بخش "امور موسسات و بازاریابی" متولی ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری و مراکز رشد مرتبط با پارک علم و فناوری می‌باشد و فعالیت آن در سه حوزه
1.جذب، پذیرش و نظارت بر عملکرد شرکت‌های دانش بنیان
2.ارائه خدمات تجاری سازی و بازاریابی
3.پذیرش و نظارت بر ارائه خدمات موسسات و شرکت‌های غیر دانش بنیان به واحدهای فناور مستقر در پارک و مراکز رشد است.
در حال حاضر 17 موسسه و شرکت دانش بنیان در پارک مستقر هستند که درخواست پذیرش واحدهای فناور متقاضی استقرار در پارک علم و فناوری توسط شورای پارک بررسی می‌شود.
اعضای این شورا شامل سرپرست پارک علم و فناوری استان قزوین به عنوان رییس شورا، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری، رییس دانشگاه امام خمینی(ره)، نماینده شرکت‌های فناور برتر، رییس بنیاد نخبگان استان قزوین و معاون پشتیبانی پارک علم فناوری استان قزوین است.
همچنین ذیل معاونت فناوری در "واحد پذیرش" با توجه به این که حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از اصلی‌ترین رسالت‌های پارک علم و فناوری است، برای تحقق این امر در مرحله اول لازم است شرکت‌های دانش بنیان شناسایی شده و فرآیند پذیرش در مورد آن‌ها صورت پذیرد.
فرآیند پذیرش به عنوان اولین خدمت ارائه شده به واحدهای متقاضی، فرآیندی است که در خلال آن با ارزیابی و مشاوره لازم برای پذیرش آن‌ واحد صورت می‌پذیرد.
از جمله فعالیت‌های واحد پذیرش شامل ارائه اطلاعات و مشورت‌های لازم در مصاحبه حضوری اولیه، بررسی کارشناسی ایده‌های ارائه شده، برگزاری جلسه کارشناسی برای هر واحد است.


در سال 92 از مجموع 73 متقاضی درخواست استقرار، تعداد 6 شرکت مورد تایید شورای پارک و تعداد 18 شرکت مورد تایید شورای مرکز رشد قرار گرفتند.
و در سال 93 از مجموع 95 متقاضی درخواست استقرار، تعداد 5 شرکت مورد تایید قرار گرفت و تعداد 25 شرکت مورد تایید شورای مرکز رشد قرار گرفتند.
بخش دیگری از معاونت فناوری پارک علم و فناوری استان قزوین، بخش "تجاری سازی و بازاریابی" است.
تجاری سازی محصولات و دستاوردهای شرکت‌های مستقر و استفاده از ظرفیت و توانمندی پارک در برقراری ارتباط با مشتریان از طریق این واحد و به وسیله تهیه اقلام تبلیغاتی، زمینه سازی حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های مختلف، ایجاد بستر فروش و دیگر اقدامات، صورت می‌گیرد.
بخش"خدمات فنی و تخصصی" نیز وظیفه برگزاری دوره‌های آموزشی، همکاری و برگزاری همایش‌ها، جلسات هم افزایی کارکنان پارک و واحدهای فناور، بررسی و انعقاد قراردادهای پژوهشی، انعقاد تفاهم نامه‌ها، خدمات آزمایشگاهی، خدمات مشاوره‌ای و داوری ثبت اختراع را برعهده دارد.
اداره خدمات فنی و تخصصی به عنوان مرجع رسمی اداره کل مالکیت صنعتی
در سال 93 داوری 6 مورد ثبت اختراع را برعهده داشته که 2 مورد آن از واحدهای فناور بوده است.

تولید 32 محصول فناوری در مرکز رشد

این حوزه متولی ارائه خدمات به شرکت‌های نوپا در قالب هسته‌ها و واحدهای فناور می‌باشد که مهم‌ترین هدف آن بسترسازی جهت تولید ثروت از طریق دانش و نوآوری است.
وظایف این بخش به شرح زیر است:
1.جذب و پذیرش طرح‌های دانش بنیان که قابلیت تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده فراوان دارند
2.نظارت برعملکرد واحدهای فناور جهت ارائه راهنمایی برای تسریع در دستیابی به اهداف
3.ارائه خدمات و مشاوره‌های مورد نیاز واحدهای فناور
با توجه به ظرفیت استان در زمینه‌های مکانیک، صنایع شیمیایی، معدن و کانی‌های غیرفلزی، فناوری اطلاعات و علوم کشاورزی و گیاهان دارویی؛ مرکز رشد واحدهای این بخش را به سوی نیازها و ظرفیت‌های استان سوق می‌دهد.
در حال حاضر 21 هسته فناور در مقطع رشد مقدماتی و 11 واحد فناور در مرکز رشد مستقر هستند.
مدیریت مرکز رشد در حال حاضر بر عهده امین خاکباز است.
تا کنون 32 محصول از واحدهای رشد تولید شده است؛ برخی شرکت‌ها نهایتا در کسب و کار خود شکست می‌خورند ولی شرکت‌های موفق پس از اتمام دوره رشد، از مرکز خارج شده و به صورت مستقل به کسب و کار خود ادامه می‌دهند.


طی سال گذشته حدود 500 میلیون ریال سرمایه از بخش خصوصی برای طرح‌های دانش بنیان جذب شده است.
مرکز رشد استان در راستای افزایش مراکز رشد استان، با موسسه آموزش عالی غیاث الدین جمشید کاشانی در شهرستان آبیک و دانشگاه فنی و مهندسی بوئین زهرا تفاهم نامه‌هایی منعقد کرد تا به واسطه آن مراکز رشد در شهرستان‌ها نیز فعال شود.

اقدامات مهم پارک علم و فناوری طی دو سال گذشته به شرح زیر است:
_برگزاری همایش ‌برند و شرکت‌های دانش بنیان؛ با توجه به اهمیت برند و نقش آن در توسعه اقتصاد دانش بنیان و هم‌چنین با توجه به موضوع مغفول مانده جایگاه برند در شرکت های دانش بنیان، پارک علم و فناوری قزوین با همکاری معاونت پژوهش و فناوری وزرات علوم، سازمان توسعه تجارت ایران همایش یک روزه‌ای در این خصوص برگزار کرد.
_برگزاری نخستین نمایشگاه محصولات دانش بنیان و صنایع هایتک استان قزوین؛ این نمایشگاه طی 3 روز با همکاری اتاق بازرگانی استان و با حضور دانشگاه‌ها، مراکز رشد و تعدادی از صنایع برگزار شد.
_حمایت از برگزاری هیجدهمین کنفرانس پارک‌های علم و فناوری آسیا(aspa2014) طی این کنفرانس پارک علم و فناوری قزوین به ارائه دو مقاله پرداخت و در نمایشگاه جنبی کنفرانس نیز حضور داشت.
_کسب رتبه برتر پانزدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری کشور؛ فناوری های عرضه شده پارک علم و فناوری قزوین در این نمایشگاه با استقبال مسئولان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی واقع شد.


_برگزاری همایش Qazvin tedex ؛ تداکس نام یک بنیاد جهانی است که بر روی گسترش ایده های ارزشمند و تاثیرگذار تمرکز دارد و همزمان باهفته پژوهش این نمایشگاه برگزار شد.
_برگزاری همایش imi100 قزوین؛ این مراسم با تلاش سازمان مدیریت صنعتی و با همکاری پارک فناوری برگزار و 15 واحد صنعتی برتر استان معرفی شدند.
_موفقیت واحد دانش بنیان "سامانه‌های کنترل دقیق" مستقر در پارک فناوری در دریافت نشان 2 ستاره از سومین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری
_کسب عنوان برگزیده پنجمین جشنواره علم تا عمل توسط شرکت دانش بنیان "تام لوکوموتیو آریا" از واحدهای مستقر در پارک


انرژ‌ی‌های نو، مهم‌ترین اولویت کاری پارک فناوری


طی دوسال گذشته یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته توسط پارک فناوری، عقد تفاهم نامه همکاری جهت راه اندازی مرکز رشد تخصصی انرژی‌های نو در قزوین است.
از جمله دلایل راه اندازی مرکز رشد تخصصی انرژی‌های نو در قزوین، محدودیت سوخت‌های فسیلی و آلایندگی و خطرات زیست محیطی، تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور در حوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر به عنوان بازوی قدرت علمی کشور بوده است.

قزوین قرار است قطب پرورش شرکت‌های دانش بنیان حوزه انرژی های نو باشد که با هدف کاهش آلایندگی استان، افزایش اشتغال فارغ التحصیلان، ارتباط صنعت و دانشگاه، جلوگیری از مهاجرت نخبگان استان،ورود صنایع با فناوری بالا به استان و کاهش فاصله کشور از حرکت جهانی در حیطه انرژی‌های نو به این عرصه ورود کرده است.
در این حوزه پارک علم و فناوری قزوین پس از عقد تفاهم نامه چهار جانبه با سازمان انرژی‌های نو ایران، ستاد انرژی‌های تجدید پذیر معاونت علمی فناوری کشور، استانداری قزوین و شرکت توزیع برق استان این موضوع را به عنوان اولویت کاری سال 94 در تمامی واحدهای پارک فناوری قرار داده است.

همچنین دیگر برنامه‌های پارک علم و فناوری استان قزوین در سال آتی شامل فراخوان ایده‌های ناب، طراحی مسابقه فناوری نوین، برگزاری پانل تخصصی با رویکرد ارتباط با صنایع مرتبط، تشکیل کمیته‌های علمی با حضور اساتید دانشگاهی جهت تشکیل گروه پژوهشی، برگزاری جلسات هم افزایی دانشجویی با تمرکز بر تحصیلات تکمیلی، اجرای تورهای صنعتی، برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با سانا، ارتباط با مپ فن(دفتر تحقیقاتی مپنا)، تشکیل گروه مشاوران انرژی، برگزاری دوره استارت آپ ناب، پذیرش حداقل 10 واحد فناور دیگر و برگزاری سلسله جلسات باشگاه فناوری جهت آشنایی با تکنولوژی کاربردی روز دنیا می‌باشد.
انتهای پیام/7006


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان