۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین برگزاری ۳۸۳ كميسيون معافیت از سربازی در حوزه معاونت توانبخشي استان قزوین
کد خبر: ۱۱۵۴۶۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

پزشک معتمد کمیسیون‌های معافیت از سربازی بهزیستی استان خبر داد

برگزاری ۳۸۳ كميسيون معافیت از سربازی در حوزه معاونت توانبخشي استان قزوین

پزشک معتمد کمیسیون‌های معافیت از سربازی بهزیستی استان قزوین از برگزاری ۳۸۳ كميسيون معافیت از سربازی در حوزه معاونت توانبخشي استان از سال گذشته تاکنون خبر داد.

برگزاری ۳۸۳ كميسيون معافیت از سربازی در حوزه معاونت توانبخشي استان قزوین
حسین افشار مقدم، مدیرکل بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین  اظهار کرد: در راستای اجرای قانون جامع حمایت از معلولین، يكي از فرزندان اوليائي كه خود معلول بوده (هر دو يا يكي از آنها معلول باشد) و يا حداقل دو نفر از فرزندان آنها معلول باشند از انجام خدمت دوره سربازی معاف مي‌شوند.

وی در ادامه افزود: همسراني هم كه زن معلول خود را سرپرستي مي‌نمايند تازمانی ‌که سرپرستي همسر معلول را برعهده داشته باشند از انجام خدمت دوره ضرورت معاف مي‌شوند.

افشار مقدم ضمن تأکید بر اینکه نقص عضو و معلوليت به تنهايي موجب معافيت از خدمت نیست، تصریح کرد: عدم كارآيي و نياز به مراقب به دليل نقص عضو، ملاك اصلي معافيت مي‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: كميسيون معافیت از سربازی با توجه به مدارك، مستندات و معاينات دقيق، درجه معلوليت فرد را بر اساس نوع و شدت معلولیت تشخيص و عدم كارآيي و نياز به مراقبت را مشخص مي‌نمايند.

اين مسئول افزود: در نهايت معافيت از انجام خدمت دوره ضرورت، برعهده شوراي پزشكي حوزه‌هاي وظيفه عمومي ناجا بوده كه به موجب قانون وظيفه عمومي در شهرستان‌ها تشكيل مي‌شود.

دکتر محسن صابری فرد، پزشک معتمد کمیسیون‌های معافیت از سربازی بهزیستی استان بیان کرد: معلول به كسي اطلاق مي‌شود كه به تشخيص كميسيون پزشكي سازمان بهزيستي بر اثر ضايعه جسمي، ذهني، رواني يا توأم، اختلال مستمر و قابل توجهي در سلامت و كارآئي عمومي وي ايجاد شده، به‌طوري كه موجب كاهش استقلال فرد در زمينه اجتماعي و اقتصادي شود.

وی معلولیت را در شش گروه اصلی تقسیم کرد و افزود: افراد معلول یا با معلولیت جسمی و حرکتی و یا بینایی، شنوایی، گفتاری و یا بیماری‌های روان مزمن به ما مراجعه می‌کنند.

صابری فرد افزود: درصد معلوليت در هر گروه براساس درجه بندي، خفیف، متوسط، شدید، خیلی شدید رتبه بندی می‌شود .

وي ادامه داد: گروه‌بندي، درجه‌بندي و تعيين ميزان درصد معلوليت افراد به عهده كميسيون معافیت از سربازی سازمان بهزيستي مستقر در شهرستان‌ها است كه این کمیسیون‌ها متشکل از معاون توانبخشی، پزشک معتمد، کارشناس توانبخشی، فیزیوتراپ، شنوایی سنج، گفتار درمان، بینایی سنج، شنوایی سنج و روانشناس است.

صابری فرد یادآور شد: بیماری‌هایی همچون ام اس و بیماری‌های کلیوی که در فرد محدویت‌هایی برای عملکرد ایجاد می‌کند، معلولیت شناخته نمی‌شود اما امید است با اجرای طرح icf کمک به‌سزایی به این افراد شود.

این مسؤل در پايان افزود: از سال گذشته تاکنون، 383 كميسيون معافیت از سربازی در حوزه معاونت توانبخشي و 68 كميسيون معافيت از سربازي نیز در حوزه معاونت امور اجتماعي بهزیستی استان قزوین برگزار شده است.
انتهای پیام/7003



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان