۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین نان گران می شود؟!/ تولد یک سالگی اصلاح قیمت نان با نارضایتی مردم
کد خبر: ۱۱۵۴۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

در آستانه یک سالگی طرح اصلاح قیمت نان

نان گران می شود؟!/ تولد یک سالگی اصلاح قیمت نان با نارضایتی مردم

در آستانه یک سالگی طرح اصلاح قیمت نان زمزمه افزایش قیمت مجدد و آزاد شدن قیمت به گوش می‌رسد.

نان گران می شود؟!/ تولد یک سالگی اصلاح قیمت نان با نارضایتی مردم
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، طرح اصلاح قیمت نان با هدف افزایش کیفیت در حالی یکسالگی خود را جشن میگیرد که نتوانسته رضایت مردم و نانوایان را به دست بیاورد و این طور که به نظر میرسد دولت برای تغییر قیمت آن برنامه های جدیدی را در سر میپروراند.

در حالیکه نان در کشور ما یک کالای استراتژیک محسوب میشود و مصرف بالایی در کشور دارد، این روزها از در بی مهری وارد شده و رویای افزایش قیمت را در سر دارد .

داستان افزایش قیمت نان از سال های پیش آغاز شده و هنوز به انتهای خود نرسیده است و در حالیکه هنوز این نتوانسته از نظر کیفیت رضایت مردم را جذب کند مسئولان مدام دم از اصلاح قمت نان می زنند و می گویند با افزایش قیمت، کیفیت نان نیز اصلاح خواهد شد.

بر اساس این گزارش مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی در تازه ترین اظهارات خود با اشاره به اینکه عرصه ی تولید آرد و نان گرفتار مشکلات عدیده ای است، گفت:بهترین راهکار برای حل مشکل این بخش آزادسازی کامل قیمت ها و واگذاری کارهای مربوط به این حوزه به بخش خصوصی و مردم است.

سال گذشته بود که دولت طرح اصلاح قیمت نان را کلید زد وقیمت نان 20 تا 30درصد افزایش یافت و البته همزمان با اصلاح قیمت نان دولت برای اصلاح کیفیت اجازه آزادپز شدن برخی نانوایی ها را صادر کرد و بنا به اعلام دولت در مرحله اول این طرح تنها 20 درصد نانوایی های سراسر کشور می توانستند آزاد پز شوند.

در حالیکه هدف از اجرای این طرح رضایتمندی تولیدکنندگان و دولت و مردم بود اما پس از یکسال، قنبری معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر از نارضایتی در حوزه آرد و نان داد و گفت: علی رغم همه برنامه ریزی ها و حمایت ها هنوز رضایتمندی در این بخش به وجود نیامده و باید برای آن چاره اندیشی کرد.

این در حالی است که سال گذشته با اجرای طرح آزاد پز شدن نانوایی ها و افزایش قیمت نان، مسئولان خبر از افزایش کیفیت نان و کاهش دور ریز داده بودند اما انگار پس از یک سال اجرای این طرح به بن بست رسیده و مسئولان در فکر راه حل جدیدی هستند و این بار آزاد شدن قیمت را راه نجات می دانند و این در حالی است که دریک سال گذشته کیفیت نان تغییر چشمگیری را تجربه نکرده ولی افزایش قیمت منجر به کاهش مصرف آن شده است و در آستانه یک سالگی اجرای طرح اصلاح قیمت نان ،مردم همچنان از کیفیت و قیمت نان ناراضی هستند.

گزارش میدانی حاکی از این است که علی رغم اینکه قرار بود تنها 20 درصد از نانوایی های سراسر کشور آزاد پز شوند اما در طول این یک سال نانوایی های بیشتری آزاد پز شده و همین امر مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است به نحویکه شاید در یک محله نانوایی با نصب یک پارچه مبنی بر آزاد پز شدن نان قیمت نان را چند برابر افزایش داده و داستان وقتی جالب تر میشود که با افزودن کمی کنجد این قیمت باز هم اضافه میشود.

محمدی که یک معلم باز نشسته است می گوید: در طول این یکسال فقط قیمت نان افزایش یافت و کیفیت آن هیچ تغییری نکرده و حتی در برخی موارد کیفیت آن کاهش یافته است.

این گزارش می افزاید سالانه دو هزار میلیارد تومان از ضایعات نان، ضرر و زیان به کشور وارد میشود و در شرایط فعلی 10 درصد از نان های تولیدی در کشور به دورریز تبدیل میشود.

این طور که به نظر می‌رسد بهتر است دولت به جای افزایش و یا آزاد سازی قیمت نان در راستای اصلاح دیگر ایستگاه های زنجیره تولید نان گام بردارد نه اینکه فقط با افزایش قیمت نان فشاربیشتری بر اقشار جامعه وارد کند و این مساله باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد که اگر چه شاید با آزاد شدن قیمت نان برخی از مشکلات تولید کنندگان و نانوایان کاهش میابد اما ممکن است همین موضوع موجب مشکلات بیشتری شود که جبران آن شاید سال ها زمان ببرد.

انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان