۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین نواقص اجرای وام ۲۵ میلیونی خودرو به زودی مردم را ناراضی می‌کند
کد خبر: ۱۱۵۴۱۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیر سابق وزارت صنعت:

نواقص اجرای وام ۲۵ میلیونی خودرو به زودی مردم را ناراضی می‌کند

حاجعلی گفت: صحبت‌های ضد و نقیض قائم‌مقام نعمت‌زاده شائبه عدم صداقت دولتمردان با مردم را جدی‌تر کرد؛ وزارت صنعت از مدیران با تجربه حوزه بازرگانی خالی شده است.

نواقص اجرای وام ۲۵ میلیونی خودرو به زودی مردم را ناراضی می‌کند
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، بهمن حاجعلی مدیرکل سابق ستاد بسیج اقتصادی کشور و از مدیران سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص طرح وام 25 میلیونی خرید خودرو اظهار کرد: متاسفانه در اجرای این طرح شتابزدگی در اجرا و عدم برنامه‌ریزی کامل، در کنار عدم تحلیل وضعیت بازار داخلی کشور کاملاً مشهود بود.
وی افزود: این مسائل سبب شد، با اجرای این طرح طی کمتر از 5 روز حدود یک میلیارد دلار پول از منابع بانک مرکزی بلعیده شود، در حالی که هنوز نه مردم و نه تولید کنندگان سودی از اجرای طرح نبرده اند و در کیفیت و قیمت خودروها هم تغییری حاصل نشده است.

نواقص اجرای طرح وام 25 میلیونی خودرو به زودی مردم را ناراضی خواهد کرد
این مقام مسئول سابق در پیش بینی خود از تبعات اجرای این طرح به نسیم گفت: دلیل این شتاب‌زدگی و نداشتن برنامه جامع برای اجرای این طرح، از فردای انجام تعهدات، نواقصی که باید در ابتدای طرح دیده می‌شد و متأسفانه مجریان آن‌را نادیده گرفتند، نمود پیدا کرده و موجب نارضایتی مردم و تولید کنندگان را فراهم خواهد نمود و در آن صورت متأسفانه شائبه عدم صداقت مسئولین با مردم را جدی‌تر خواهد کرد.

صحبتهای ضد و نقیص خسروتاج شائبه عدم صداقت دولتمردان با مردم را جدی تر کرد
حاجعلی با انتقاد مصاحبه های مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت تصریح کرد: مصاحبه‌های ضد و نقیض بعضی از مسئولین و مجری طرح (قائم مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت) در طی چند روز گذشته شائبه عدم صداقت مردم با مسئولین را جدی‌تر خواهد نمود و ایشان نباید این صحبتها را در خصوص سقف اعطای وام 25 میلیونی خودرو مطرح می کرد.
وی با اشاره به سیاستهای اقتصادی دولت در دو سال اخیر عنوان به نسیم کرد: در دوسالی که از فعالیت دولت یازدهم می گذرد، طرح‌های مختلفی به منظور کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه اجرا شده است. طرحهایی برای تنظیم بازار کالا و خدمات، خروج از رکود، گردش سریع کالا در کشور و متعادل کردن عرضه و تقاضای کالاها، توزیع سبدهای کالایی، حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و نیز در آخرین آن پرداخت وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو، از سوی سیاستگذاران، تصمیم گیرندگان و طراحان کلان اقتصاد کشور ارائه شده است.

عدم برنامه ریزی و ضعف مجریان طرحهای اقتصادی دو سال اخیر دولت را با ناکامی رو به رو کرده است
مدیرکل سابق ستاد بسیج اقتصادی کشور تصریح کرد: هر کدام از این طرحها در نوع خود دارای محاسن زیادی بود و می‌توانست در تحقق اهداف کلان اقتصادی دولت نقش آفرینی کند، اما متأسفانه به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب و اجرای ناقص طرح‌های مورد نظر توسط مجریان، علیرغم هزینه‌های فراوان توسط سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان کلان کشوری، این طرح‌ها و برنامه‌ها نه تنها باعث تسکین و آلام دردهای اقتصادی و معیشتی مردم نشده، بلکه به دلیل اینکه مردم از مزایای آن بهره‌ای نبرده‌اند، نارضایتی‌هایی در میان آحاد جامعه ایجاد کرده است.

وزارت صنعت از مدیران با تجربه حوزه بازرگانی خالی شده است
حاجعلی در تشریح عوامل شکست دولت در طرح های اقتصادی خود طی دو سال اخیر بیان کرد: عوامل متعددی در عدم توفیق چنین طرح‌هایی وجود دارد که جا دارد توسط ارائه دهندگان چنین طرح‌هایی با تیزبینی خاص مورد دقت قرار گیرد. یکی از این عوامل خالی شدن وزارت صنعت، معدن و تجارت از مدیران با سابقه (بازرگانی و تجاری) و عدم شناخت کافی مدیران فعلی از وضعیت بازار کشور است، به طوری که طی سه سال گذشته اکثر مدیران بخش تجاری از مجموعه مدیریتی این وزارت حذف شده‌اند و جایگزین آنها افرادی نا آشنا به مسائل بازرگانی و تجاری کشور گردیده‌اند.
وی عدم سنجش جوانب طرحها را دیگر دلیل بی نتیجه بودن برنامه های اقتصادی دولت در 800 روز گذشته دانست و عنوان کرد: عدم توجه به برنامه‌ریزی و نادیده گرفتن مشکلات اجرایی متناسب با امکانات و توانایی‌های شبکه‌های تامین و توزیع در کشور و قوانین موجود در بخش تجارت داخلی از دیگر مشکلاتی است که در دو سال اخیر به کرات شاهد آن بوده ایم.
این مدیر ارشد اسبق وزارت صنعت با انتقاد از شتاب زدگی دولت در اجرای طرحها گفت: شتاب‌زدگی و عدم دقت در اجرای طرح‌ها متناسب با وضعیت بازار، قوانین و مقررات تجاری، قوانین نظام صنفی و... توسط مجریان، یکی از عواملی است که دولت را در رساندن به اهدافش ناکام کرده است.

وظایف بازرگانی داخلی در وزارت صنعت کمرنگ شده است
حاجعلی با اشاره به نقش تغییرات ساختاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: تغییر ساختار در وزارت صنعت، معدن و تجارت طی دو سال اخیر، باعث شده بخش بازرگانی داخلی کشور به طور اساسی حذف و یا نادیده گرفته شده و یا وظایف آن بدون تعیین تکلیف بر زمین باقی مانده است، به طوری که تنظیم بازار کالا و خدمات، یا وظایف تأمین، توزیع، نظارت بر کالا و خدمات به طور ویژه تعطیل و یا کمرنگ شود. این وظایف به بهانه طرح انتزاع با دست به دست کردن و چرخاندن بین دستگاه های مختلف نادیده گرفته شده و نظام تأمین و توزیع و نظارت دقیق بر گردش کالا در کشور دچار مشکل شده است.
وی بیان کرد: عدم اعتقاد مدیران کلان وزارتی به وظایف اساسی در ساختار بازرگانی کشور، یکی از دیگر از موانع نتیجه بخش بودن طرحهای دولت در دو سال اخیر بود.
این مدیر ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت در تشریح اهمیت وظایف بازرگانی و تجارت داخلی توضیح داد: نادیده گرفتن وظایف بازرگانی و تجارت داخلی در ساختار وزارتی صنعت، معدن و تجارت یا کم رنگ کردن آن همانند این است که ما یک بال پرنده‌ای را قطع کنیم و انتظار داشته باشیم با یک بال خود به پرواز درآید و چابک پرواز کند. غافل از اینکه انتظار می رفت در وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از ادغام دو وزارت صنعت، معدن و بازرگانی الزاماً توجه به دو بعد صنعتی و معدنی و بازرگانی آن نتیجه مطلوب خواهد داشت و نادیده گرفتن هر کدام از بال‌های یک پرنده به سقوط کشیده شدن آن پرنده منجر خواهد بود.

مجریان طرحهای اقتصادی دولت باید دغدغه تولید کننده و مصرف کننده را با هم داشته باشند
حاجعلی گفت: توصیه می‌کنم باید افرادی به عنوان مجری طرح‌های این چنینی انتخاب شوند، که هم دغدغه تولید کننده را داشته باشند و هم دغدغه مردم به عنوان مصرف کننده را داشته باشند. لازمه‌ این کار استفاده از مدیریت مجرب و کارکشته‌ای است که هم صنعت را خوب می‌شناسد و هم با قواعد تجارت کشور آشنایی داشته باشد.

انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان