۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین کاهش درد و تقویت حس لامسه از طریق تحریک الکتریکی با فرکانس بالا
کد خبر: ۱۱۵۳۹۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

تحریک الکتریکی مکرر

کاهش درد و تقویت حس لامسه از طریق تحریک الکتریکی با فرکانس بالا

محققان آلمانی با استناد به نتایج یک مطالعه اعلام کردند: در بیمارانی که حواس آنها به واسطه تاثیرات مغزی مرتبط با یک بیماری از قبیل سکته دچار تغییراتی شده است، تحریک الکتریکی مکرر دست و یا پا با فرکانس های بالا می تواند به تقویت حس لامسه و کاهش درد آنها کمک کند.

کاهش درد و تقویت حس لامسه از طریق تحریک الکتریکی با فرکانس بالا
به گزارش سرویس علمی  صبح قزوین ، در این مطالعه جدید که در مجله Frontiers in Neurology منتشر شد، محققان دانشگاه روهر بوخوم،20 بیمار مبتلا به سندرم درد منطقه ای پیچیده و یا CRPS را بررسی کردند.
معمولا پس از ضربه و یا یک بیماری، درد شدیدی عمدتا در ناحیه دست و یا پا به عنوان یک واکنش فراتر از حد نرمال بدن، ایجاد می شود که مزمن، دارای کیفیت سوزشی و همراه با اختلالات سمپاتیک است و به آن سندرم درد منطقه ای پیچیده Complex regional pain syndrome) CRPS) می گویند.
بیماران مورد مطالعه محققان دانشگاه روهر بوخوم، برای پنج روز هدف یک برنامه تحریک الکتریکی قرار گرفتند، به طوری که دست مبتلای آنها به CRPS ، هر روز در یک جلسه به مدت 45 دقیقه تحریک می شد.
به واقع، محققان بعد از تعیین تفاوت میان آنچه بیماران احساس می کردند و آنچه موجب بروز درد در آنها می شد، پالس های الکتریکی با فرکانس بالا را با استفاده از یک پد دست، به نوک انگشتان افراد اعمال کردند.
محققان متوجه شدند که از این تعداد بیمار، حس لامسه دست 16 نفر آنها تقویت شد، اما میزان درد به طور متوسط تغییری نکرد.
با این حال، در چهار بیمار علاوه بر تقویت حس لامسه، درد نیز بیش از 30 درصد کاهش یافت.
دکتر 'هوبرت داینس' محقق دانشگاه روهر بوخوم گفت: مطالعات بیشتری باید صورت بگیرد تا تعیین شود که آیا می توان با اعمال یک دوره فشرده تر و طولانی تر، علاوه بر تقویت حس لامسه، سطح درد را نیز در بیماران مبتلا به سندرم درد منطقه ای پیچیده کاهش داد یا خیر.

انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان