۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین بیشترین شکایات پزشکی مربوط به جراحی‌های زیبایی است/ دو درصد جراحی‌های استان مختص جراحی زیبایی است
کد خبر: ۱۱۵۳۸۸ نویسنده: دکتر عبدالله کشاورز تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

بیشترین شکایات پزشکی مربوط به جراحی‌های زیبایی است/ دو درصد جراحی‌های استان مختص جراحی زیبایی است

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: کل اعمال جراحی انجام شده در سال گذشته، ۸۷ هزار نفر بوده که میانگین اعمال جراحی زیبایی در قیاس با سایر اعمال در حدود ۲ درصد است.

بیشترین شکایات پزشکی مربوط به جراحی‌های زیبایی است/ دو درصد جراحی‌های استان مختص جراحی زیبایی است
دکتر عبدالله کشاورز، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین  اظهار کرد: به نظر می‌رسد نوعی رقابت و مقایسه از نظر میزان رضایت نسبت به خود در میان جوانان وجود دارد ضمن اینکه چشم هم چشمی و الگوگیری از اطرافیان نیز در گرایش جوانان به انجام عمل‌های زیبایی تاثیر زیادی داشته است.
وی افزود: مشاهده چهره فردی که بعد از عمل، تفاوت چشمگیری نسبت به قبل آن داشته است، موجب تحریک و انگیزه سایرین جهت انجام این نوع جراحی‌های زیبایی می‌شود.

جراحی بینی، صدرنشین جراحی‌های زیبایی در استان قزوین

کشاورز خاطرنشان کرد: در بیشتر مواقع مشکلات پزشکی یا جنبه درمان، انگیزه این گونه اعمال جراحی نیست بلکه موضوع اصلی، بحث نگاه بیرونی و نگاه خودِ شخص نسبت به ظاهرش است که موجب ترغیب وی برای انجام جراحی زیبایی می‌شود.
وی در ادامه بیان کرد: اعلام آمار دقیق در خصوص میزان جراحی‌های زیبایی غیر ضروری نسبت به جراحی‌های که جنبه درمانی دارند مشکل می‌باشد زیرا ممکن است دلیل اصلی فردی از جراحی، برطرف کردن ناموزنی بینی یا باریک و کوچک کردن آن باشد که صرفا جنبه زیبایی ملاک عمل اوست.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: در برخی افراد نیز ممکن است دلیل اصلی، برطرف کردن مشکل پزشکی همچون انحراف تیغه بینی یا پولیپ بینی و یا مشکلات دیگر باشد که در کنار آن جنبه زیبایی را نیز در نظر بگیرد اما به طور معمول در مورد عمل بینی بیشتر جنبه زیبایی مطرح است تا مشکلات پزشکی.

نقش مهم رسانه در گرایش افراد به جراحی‌های زیبایی
وی در خصوص میزان اعمال جراحی‌های زیبایی در استان گفت: با توجه به همجواری استان قزوین با تهران، برخی از افراد برای انجام عمل زیبایی به مرکز مراجعه می‌کنند از این رو آمار دقیقی نمی‌توان در این خصوص ارائه داد.
کشاورز عنوان کرد: بر اساس آمارهای استانی به ثبت رسیده، عمل زیبایی بینی در قزوین در بین سایر جراحی زیبایی، رتبه اول را در استان دارد و جراحی زیبایی شکمی یا (ابدومينوپلاستي) و جراحی سینه در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.
وی با اشاره به نقش مهم خانواده و نهادهای فرهنگی در افزایش آگاهی جوانان برای جلوگیری از انجام جراحی‌های غیر ضروری گفت: فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آموزش از طریق فعالیت‌های فرهنگی در جامعه نقش به سزایی در کاهش اعمال جراحی زیبایی غیر ضروری دارد چرا که لازم است اعتماد به نفس جوانان افزایش یابد.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: چاقی و بی تحرکی، بیشتر از عوارض صنعتی شدن جامعه است که رفع آن و رسیدن به تناسب اندام مستلزم ورزش، تحرک و کنترل تغذیه است اما برخی افراد برای حفظ تناسب اندام به دنبال راه‌های ساده‎تر و کوتاه مدتی چون انجام عمل جراحی زیبایی هستند.
کشاورز عنوان کرد: همه افراد در بهترین شرایط خلقتی متولد می‌شوند مگر افرادی که به صورت مادرزادی دچار بیماری هستند از این رو هرگونه تغییر و دستکاری در شکل ظاهری (به طور مثال در بینی) بدون عارضه نخواهد بود ممکن است ظاهر مناسبی پیدا کند اما به طور قطع عملکردش نسبت به قبل بهتر نخواهد شد.
وی با اشاره به تغییر شاخصه‌های زیبایی در جامعه گفت: مد و مدگرایی در نوع انتخاب، تاثیر زیادی دارد به طور مثال بر اساس مدِ روز، گاهی افراد چاق مورد پسند عامه قرار می‌گیرند و زمانی لاغر بودن ملاک زیبایی تلقی می‌شود.
میزان عوارض و شکایات در جراحی‌های زیبایی بیش از سایر اعمال جراحی‌ است
این مسئول تاکید کرد: در مجموع همه این رفتارها تابع خوراک رسانه‌ها و آنچه بیشتر در معرض دید عموم قرار می‌دهند، است زیرا رسانه، نقش تعیین کننده‌ای در این زمینه دارد و بسیاری از تبلیغات اعمال جراحی زیبایی، از طریق رسانه به مردم منتقل می‌شود.
کشاورز تصریح کرد: میزان عوارض و شکایات در حوزه جراحی‌های زیبایی در مقایسه با سایر اعمال جراحی‌ بیشتر است زیرا فرد با یک انتظار ذهنی از پیش تعیین شده به سراغ این کار می‌رود لذا در صورت برآورده نشدن انتظار بصری با تصورات ذهنی، ناراضی شده ممکن است بخشی از آن منجر به شکایت شود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در سایر اعمال جراحی بیشتر بحث پزشکی ملاک عمل قرار دارد و شخص بیمار در ادامه روند درمان به یک بهبودی نسبی و یا قطعی دست می‌یابد در نتیجه انگیزه شکایت نسبت به جراحی زیبایی که فرد از قبل میزان انتظارش را تعیین کرده کمتر خواهد بود.
کشاورز با اشاره به برخی عوارض جراحی زیبایی عنوان کرد: مشکلات تنفسی پس از انجام جراحی زیبایی بینی، آمبولی چربی بعد از جراحی زیبایی شکمی از جمله عوارض این گونه جراحی ها است.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: جراحی زیبایی از عمل‌هایی است که معمولا به صورت پراکنده انجام می‌شود به عبارتی با توجه به میزان تبلیغات و یا تبحر پزشکان به همان نسبت نیز دارای متقاضیان بیشتری از نقاط مختلف کشور خواهند بود.
دو درصد از اعمال جراحی استان مختص جراحی زیبایی است
وی با اشاره به میزان اعمال جراحی زیبایی انجام شده در سال گذشته گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده در حدود یک هزار و 500 نفر در سال 93 جراحی زیبایی انجام داده‌اند.
کشاورز تصریح کرد: کل اعمال جراحی انجام شده در سال گذشته، 87 هزار نفر بوده که میانگین اعمال جراحی زیبایی در قیاس با سایر اعمال در حدود 2 درصد است.
وی تاکید کرد: دو درصد از اعمال جراحی استان، جراحی زیبایی است که درصد قابل توجهی است یعنی از هر 1000 نفر جمعیت استان در حدود 1.15 افراد جراحی زیبایی انجام می‌دهند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان