۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قانون تعیین میزان و نوع کشت محصولات کشاورزی وجود ندارد
کد خبر: ۱۱۵۳۸۷ نویسنده: محمدحسین عطایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی:

قانون تعیین میزان و نوع کشت محصولات کشاورزی وجود ندارد

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر قانونی در خصوص تعیین میزان و نوع کشت محصولات کشاورزی متناسب با شرایط اقلیمی هر استان در کشور وجود ندارد.

قانون تعیین میزان و نوع کشت محصولات کشاورزی وجود ندارد
محمدحسین عطایی، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، با بیان اینکه در حال حاضر قانونی مبنی بر منع کشت محصولات مجاز کشاورزی در کشور وجود ندارد، گفت: چنانچه با بحث‌های ترویجی و الگوهای صحیح کشت متناسب با شرایط اقلیمی هر استان کمبود آب منابع جبران نشود کشت محدود شده و امکان دارد قانون منع کشت یا همان "نکاشت" به سازمان‌های زیربط ابلاغ گردد اما در حال حاضر قانونی مبنی بر منع کشت محصولات کشاورزی مجاز در کشور وجود ندارد.
وی افزود: الگوی کشت تابع مقادیری همچون اقلیم، میزان و کیفیت آب، نوع خاک، مسائل مکانیزاسیون، استقبال کشاورزان و به ویژه مباحث پیچیده اقتصادی در این حوزه است.
این مسئول ادامه داد: به طور کلی ممنوعیت کشت (طرح نکاشت) یا کاهش کشت مختص زمانی است که با مدیریت منابع آبی، میزان مصرف و اصلاح روش‌های آبیاری نمی توان کمبود آب را جبران کرد.
عطایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر قانونی وجود ندارد که بتوان به کشاورزان گفت چه بکارند و چه نکارند، بیان کرد: بهره‌گیری از روش‌های ترویجی، برگزاری کلاس‌های مرتبط و اعلامیه‌ها از جمله راه‌کارهایی است که می‌تواند کشاورزان را به کاشت محصولات کمتر آب‌بر ترغیب کند که خوشبختانه مجموعه این اقدامات در حال حاضر در سازمان جهاد کشاورزی استان انجام می‌شود.
وی تدوین و تصویب قانونی در خصوص تعیین میزان کشت هر نوع از محصول را در استان یکی از نیازهای اساسی در این زمینه دانست و گفت: در حال حاضر قانونی وجود ندارد که کشاورزان را موظف کند مطابق با نیاز و شرایط اقلیمی استان چه محصولی را برای کِشت انتخاب کنند؛ در صورت وجود چنین قانونی میزان بهره‌وری در زمینه کشاورزی بالا رفته و محصولات متناسب با شرایط آب و هوایی استان‌ها کشت می‌شوند.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی با اشاره به بهره‌برداری بیش از حد از چاه‌های مجاز و حفر چاه‌های غیرمجاز اضافه کرد: در حال حاضر از قوانینی که در حوزه‌های مرتبط با آب وجود دارد بهره کافی برده نشده است.
عطایی با بیان اینکه فعلا اهرمی برای الگوی کشت در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: مرکز خدمات ما سالیانه و از راه‌های مختلف با درنظر گرفتن مجموعه‌ای از شرایط اقلیمی استان به کشاورزان اعلام می‌کند که کاشت چه محصولاتی به صرفه‌تر و مفید تر است اما اهرمی برای مقدار کاشتن یا نکاشتن برخی محصولات کشاورزی وجود ندارد و فعلا تنها راهکار در این زمینه استفاده از روش‌های ترویجی و اطلاع رسانی‌ است.
انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان