۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کاهش چالش‌های آبی با انتقال مدیریت آب به بهره‌برداران
کد خبر: ۱۱۵۳۲۸ نویسنده: نادر حیدری تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی:

کاهش چالش‌های آبی با انتقال مدیریت آب به بهره‌برداران

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی گفت: انتقال مدیریت منابع آبی از دولت به بهره‌برداران و تشکل‌های مردمی سبب کاهش مصرف آب و چالش‌های این حوزه خواهد شد.

کاهش چالش‌های آبی با انتقال مدیریت آب به بهره‌برداران
نادر حیدری عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به لزوم ارتقا سطح بهره‌وری آب در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی گفت: طبق نظر اکثر کارشناسان با توجه به روند رو به رشد جمعیت کشور، میزان بهره‌وری آب نیز در بخش کشاورزی باید به میزان 2 برابر افزایش یابد.
وی افزود: تاکنون در بخش‌های سخت افزاری افزایش بهره‌وری و مصرف بهینه آب اقدامات زیادی انجام شده است اما در مباحث نرم افزاری و مدیریتی بحران آب در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کار چندانی صورت نگرفته است.
این مسئول با بیان اینکه صدها مبحث در خصوص مسائل مرتبط با آب و خاک وجود دارد، بیان کرد: ضعف‌های مدیریتی و مسائل برنامه‌ریزی، طرح آمایش سرزمین، شاخصه‌ها و استاندارهای تحقیقات، آموزش‌های نرم افزاری، تصمیم‌گیری‌های صحیح و کارشناسانه از جمله مباحث مهم در حوزه آب هستند.
حیدری با اشاره به مزایای انتقال مدیریت آب، تصریح کرد: برنامه انتقال مدیریت آب به بخش‌های خصوصی از سال‌ها قبل در کشورهای پیشرفته اجرا شده و چندسالی است که جزو مباحث مطروحه کشور در این حوزه است که سبب کاهش تصدی‌گری و توزیع عادلانه منابع آبی می‌شود.
وی ادامه داد: منشأ اصلی برنامه‌های انتقال مدیریت آبیاری موضعات اقتصادی، بازار، خصوصی سازی، مرکززدایی و تقویت جوامع محلی است.
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی تاکید کرد: مشارکت زارعین در برنامه‌های انتقال مدیریت و نوسازی و بازسازی سیستم آبیاری قبل از انتقال مدیریت پیش‌زمینه‌های لازم برای اجرای موفق طرح انتقال مدیریت آب خواهد بود.
حیدری با اشاره به مشکلات شبکه‌های آبیاری استان قزوین گفت: عدم بهر‌ه‌برداری و نگهداری مطلوب از مجموعه طرح تخریب، عدم وجود منبع آب مطمئن، عدم استفاده از نظرات بهره‌برداران در مطالعه و اجرا، عدم نصب ابزارهای مناسب تحویل حجمی آب در شبکه‌های 3 و 4 و وجود نارسایی‌هایی در بهره‌برداری 30 ساله طرح عمران از جمله مشکلات شبکه‌ آبیاری دشت قزوین است.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل مطرح شدن انتقال مدیریت آب در جهان، عدم وجود تعامل لازم بین آژانس‌های دولتی آبیاری و آبیاران بوده، اضافه کرد: اجرای طرح انتقال مدیریت در حوزه آب به کشاورزان دستاوردهای زیادی در پی خواهد داشت که ضمن کاهش هزینه‌های دولت و تولید کشاورزی موجب عملکرد مثبت مالی، تنوع منابع درآمدی، بیلان بودجه و درآمد مناسب می‌شود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امیدواریم با تشکیل نظام‌های بهره‌وری با کمک کشاورزان از مشکلات مطروحه در بخش کشاورزی کاسته شود.
انتهای پیام/9003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان