۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین انتقال پایتخت عملی نیست/مسائل جمعیتی و زلزله دو بحران اصلی تهران در ۱۰ سال آینده
کد خبر: ۱۱۵۲۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

سرلشکر صفوی:

انتقال پایتخت عملی نیست/مسائل جمعیتی و زلزله دو بحران اصلی تهران در ۱۰ سال آینده

دبیر همایش بین المللی ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران با بیان اینکه انتقال پایتخت عملی و مقرون به صرفه نیست، گفت: مسائل جمعیتی و زلزله دو بحران اصلی ۱۰ ساله آینده تهران هستند.

انتقال پایتخت عملی نیست/مسائل جمعیتی و زلزله دو بحران اصلی تهران در ۱۰ سال آینده
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی در جمع نمایندگان نهادهای دولتی و خصوصی مشارکت کننده در همایش بین المللی ساماندهی فضا و اداره بهینه شهر تهران در سالن شهدای گمنام دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس افزود: این همایش، یک همایش کاملا علمی است و با هدف رفع مشکلات تهران و اداره بهتر آن برگزار می شود..
وی ادامه داد: تهران در حال حاضر به سمت بحران پیش می رود. برخی مسئولان تهران و کشور شاید وضعیت تهران را بحرانی تلقی نکنند اما این شهر با انواع بحران ها از قبیل بیکاری، مخاطرات محیط زیستی، جمعیتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نظایر آن روبرو است که باید فکری برای آینده این شهر کرد.
این استاد جغرافیای سیاسی تاکید کرد: در میان بحران های تهدید کننده تهران دو بحران اصلی، بحران جمعیتی و بحران زلزله است. در مورد زمان وقوع بحران زلزله اطلاعات دقیقی وجود ندارد ،اما بحران اجتماعی را می توان با برنامه ریزی مدیریت و کنترل کرد اما متاسفانه برنامه مدون و مشخصی برای 10 سال آینده تهران نداریم.
وی گفت: موضوع ساماندهی پایتخت از مسائل کلان کشور است و باید به آن توجه ویژه شود. ما جغرافیدانان به این نتیجه رسیده ایم که انتقال پایتخت عملی و مقرون به صرفه نیست. البته مردم خوشحال می شوند که دولت و مراکز اداری و اجرایی از تهران انتقال داده شوند چون از این طریق می توان خیلی از مسائل مربوط به ترافیک و آلودگی ها را کاهش داد و حل کرد.
سرلشکر صفوی افزود: معتقدیم که موضوع انتقال پایتخت عملی نیست زیرا در اینخصوص عزم و اراده ملی و بودجه چند 10 میلیارد دلاری و گزینه قابل قبول نداریم و موضوع انتقال پایتخت، از نظر سیاسی، اجتماعی و امنیتی و تاریخی به صلاح دولت و حکومت ما نیست. ساماندهی تهران را راهکاری برای حل مشکلات پایتخت می دانیم و در همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران به دنبال آن هستیم تا با بهره گیری از نظرات اساتید علوم مختلف دانشگاهی و کارشناسان داخلی و خارجی، نتایج حاصله از ارائه مقالات همایش را به اطلاع مسئولان کشور برسانیم.
وی ادامه داد: کار ما مشورت دادن در این زمینه است و امیدواریم مسئولان و برنامه ریزان کشور در برنامه ششم و هفتم توسعه به آن توجه کنند.
سرلشکر صفوی با اشاره به همایش سال گذشته قطب علمی جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس با عنوان تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت خاطر نشان کرد: سال گذشته نتایج همایش تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت را به اطلاع دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور رساندیم، تا انشاء الله این همایش جنبه اجرایی و کاربردی داشته باشد، نتیجه آن شد که مجموعه دولت و مجلس به این نتیجه رسیدند که بحث انتقال پایتخت منتفی است و باید روی ساماندهی پایتخت برنامه ریزی کنند.
وی تاکید کرد: در همایش پیش رو از کارشناسان مراکز اجرایی در تهران و کشور انتظار داریم چون در بطن امور اجرایی و در جریان مسائل و مشکلات هستند، با ارائه مقالات خود برای اداره بهینه تهران ارائه راهکار داشته باشند. انتظار داریم که بگویند مشکلات تهران بر اثر چه فرآیندی ایجاد شده است؟ مشکلات 10 سال آینده این شهر چیست؟ آیا تهران ظرفیت پذیرش جمعیت جدید را دارد؟ وضعیت فضای تنفسی، شغلی و آب و منابع حیاتی در تهران برای آینده چگونه خواهد بود؟
دبیر همایش بین المللی ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران گفت: در همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران از اساتید خارجی که با تهران آشنا هستند و در این زمینه مطالعه کرده اند، دعوت حضور در همایش و ارائه مقاله و راهکار کرده ایم.
سرلشکر صفوی افزود: می خواهیم برای ساماندهی تهران که قلب ایران است و کارکرد ملی و بین المللی دارد کاری علمی و تحقیقی کنیم و بدینوسیله کمکی به مسولان ذیربط ارائه شود. مردم تهران حق دارند که رفاه، آسایش، امنیت و شادابی داشته باشند.
وی تاکید کرد: تهران با معضل جدی آلودگی روبرو است و از سازمان محیط زیست و کارشناسان آن انتظار داریم که اعلام کنند تا 10 سال آینده قرار است چه اتفاقی در این زمینه بیافتد، و راهکارها برای رفع این مشکل چیست، البته باید این موضوع هم شفاف شود که چه کسی متولی رفع مشکل آلودگی هوای تهران است.

انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان