۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین آرایش به ۱۰ ساله‌ها رسید!
کد خبر: ۱۱۵۲۹۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش/

آرایش به ۱۰ ساله‌ها رسید!

استفاده از لوازم آرايشي در بين زنان از قديم و در طول تاريخ همواره وجود داشته است و موضوع جديدي نيست ولي مشکل آن است که متغيرهاي جديد اجتماعي اين مساله را برجسته کرده است.

آرایش به ۱۰ ساله‌ها رسید!
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین _سعیده خدادادبیگی 
اين واقعيت که زنان ايراني بسيار بيشتر از حد ميانگين لوازم آرايش مصرف مي‌کنند ديگر حرف تازه اي نيست؛ رتبه دوم ايران در خاورميانه در زمينه مصرف لوازم آرايشي و رتبه هفتم کشورمان در اين زمينه در سطح جهاني خود روشن‌کننده وضعيتي است که در آن قرار داريم. بررسي‌هاي تازه اما نشان مي‌دهد علاوه بر اينکه ايرانيان همچنان در مصرف لوازم آرايشي حائز رتبه‌هاي برتر هستند سن مصرف اين لوازم حتي تا 10 سالگي نيز پايين آمده است.

بر اساس آمارها، ايراني‌ها يکي از پرمصرف‌ترين شهروندان در استفاده از محصولات و مواد آرايشي در منطقه هستند. هر چند رتبه ايران سالانه در اين رده‌بندي متفاوت است، اما پرسش استفاده زياد از مواد آرايشي در ايران باز باقي مي‌ماند.
در زمينه استفاده از لوازم آرايشي و انجام عمل‌هاي زيبايي گروهي معتقدند، آرايش کردن امري تاريخي است و از ديرباز در بين زنان نيز وجود داشته است و نوعي هنجار اجتماعي است که در دوره‌هاي تاريخي مختلف فقط شکل آن تغيير مي‌کند و ماهيت آن امري غيرعادي و ناهنجار نيست.
گروهي ديگر اما با اشاره به افراط‌هايي که در آرايش چهره رخ مي‌دهد، اين مساله را نوعي ناهنجاري اجتماعي و فردي مي‌دانند که به ويژه در سال‌هاي اخير تحت تاثير فرهنگ و رسانه‌هاي غربي و پديده مدرنيته، آسيب‌هاي جدي فردي و اجتماعي به وجود آورده است.

آرايش براي تاييد شدن

 يک روانشناس می‌گوید:
انواع لباس‌ها، لوازم خانه، اتومبيل، پرده و غيره در همين راستا تهيه و توليد مي‌شود.
افشين طباطبايي می‌افزاید: آرايش کردن طوري است که وقتي زن و دختر جلو آيينه آراستگي و آرايش و در تنهايي خود به آيينه نگاه مي‌کند احساس خوشايند و مطلوبي به او دست مي‌دهد؛ اول خودش خود را تائيد مي‌کند که اين جنبه مثبتي در کارکردگرايي فرد دارد.

سن آرايش دختران به زير 15 سال رسيد

در ادامه يک جامعه شناس می‌گوید: استفاده از لوازم آرايشي در بين زنان از قديم و در طول تاريخ همواره وجود داشته است و موضوع جديدي نيست ولي مشکل آن است که متغيرهاي جديد اجتماعي اين مساله را برجسته کرده است.
عاليه شکربيگي، می‌افزاید: يکي از عوامل برجسته شدن اين مساله، پايين آمدن سن آرايش است به طوري که سن استفاده از لوازم آرايش در کشور ايران به زير 15 سال رسيده است.  جوان بودن جمعيت کشور، مهاجرت از روستا به شهر و تغيير چرخه توليد کشور، بر نوع رفتار افراد تاثير گذاشته و افزايش بيشتر لوازم آرايشي نيز از جمله اين تغييرات رفتاري است. شکربيگي می‌گوید: سوال من اين است که چرا بايد عادت جامعه اين باشد که به جاي افزايش آگاهي فقط به مساله زيبايي ظاهري توجه کنيم. مساله اين است که آرايش در جايي انجام مي‌شود که نبايد باشد، مثلا در بين دختران 10 ساله و اين افراطي است که بايد آسيب‌شناسي شود.


آرايش در حاشيه شهرها غليظ‌تر است

روانشناس ديگري با بيان اينکه آرايش ديگر مختص کلان‌شهرها نيست، ادامه می‌دهد: آرايش در شهرهاي کوچک و حاشيه شهرها نيز وارد شده طوري که آرايش در حاشيه شهرها غليظ‌تر از مرکز شهر است؛ اوايل فقط اقشار خاص از لوازم آرايش استفاده مي‌کردند در حالي که امروز تمام اقشار جامعه به نوعي درگير آن هستند.
به گزارش ايرنا، حجت‌پناه عنوان کرد: اين موضوع که زنان به دليل خواسته و نياز مرد آرايش مي‌کنند يا اينکه دختران براي يافتن همسر آرايش مي‌کنند بايد مورد بررسي قرار گيرد.

تقاضاي بالاي بوتاکس و گسترش بازار تقلب!

با توجه به عوارض داروهاي غير استاندارد از قبيل آسيب به پمپ اشکي، افتادگي پلک و صورت، دوبيني، نابينايي و در نهايت مرگ، کليه پزشکاني که در اين زمينه فعاليت مي‌کنند مي‌بايست، براي جوانسازي صورت به ويژه نواحي اطراف چشم، حتما داروهايي را به کار گيرند که مورد تاييديه سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) است.
همچنين به دليل اهميت مقوله آموزش در اين حوزه، قرار است، کارگاه‌هايي در زمينه روش‌هاي مختلف جوانسازي صورت با حضور متخصصان داخلي و خارجي همزمان با بيست و پنجمين کنگره سالانه چشم پزشکي ايران برگزار شود.

دبير علمي گروه جراحان پلاستيک و ترميمي چشم در بيست و پنجمين کنگره سالانه انجمن چشم پزشکي ايران گفت: تقاضاي بالاي بوتاکس و فيلرها (مواد پرکننده) در صورت و به ويژه ناحيه اطراف چشم در ايران، متاسفانه به بازار تقلب اين داروها در کشور دامن زده است.
به گزارش آرمان، محسن بهمني کشکولي در آستانه برپايي «بيست و پنجمين کنگره سالانه انجمن چشم پزشکي ايران» که 23 تا 26 آذر ماه امسال در مرکز همايش‌هاي رازي تهران برگزار مي‌شود، افزود: از آنجايي که داروهاي فوق که مورد تاييديه سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) است با قيمت بالاتري در بازار عرضه مي‌شود و از سوي ديگر تقاضاي بالا نسبت به اين روش‌هاي جوانسازي صورت، پايين بودن سطح توان اقتصادي برخي متقاضيان و رقابت ميان پزشکاني که اين اعمال را انجام مي‌دهند، موجب شده تا برخي پزشکان به سمت استفاده از مواد ارزان قيمت بروند که علاوه بر اينکه از تاييديه FDA برخوردار نيست، احتمال بروز عوارضي را براي متقاضيان افزايش مي‌دهد.
بهمني کشکولي يادآور شد: پزشکاني که تزريق‌هاي مربوط به بوتاکس و فيلر را انجام مي‌دهند، ضروري است به استاندارد بودن مواد توجه کرده با توجه به اينکه هر سال سازمان غذا و داروي آمريکا ليست جديدي از اين محصولات را ارائه مي‌دهد، حتما داروهاي مذکور را بر اساس اين ليست و از نمايندگي‌هاي رسمي تهيه کنند.


مراجعه به مشاوره قبل از انجام عمل زيبايي

يک روانشناس درباره افزايش مصرف لوازم آرايش و انجام عمل‌هاي زيبايي در کشور مي‌گويد: اغلب زنان به دليل اينکه مقوله زيبايي برايشان مهم است تحت تاثير تبليغات و برنامه‌هاي مختلف رسانه‌ها انگيزه انجام عمل‌ها در آنها بروز مي‌کند.
بهروز بيرشک مي‌افزايد: مشاهده اين نوع عمل‌هاي جراحي بيشتر در صورت است، آن هم به اين دليل که چهره نخستين قسمت بدن در تعامل با ديگران است.
اين روانشناس تاکيد مي‌کند: از لحاظ روانشناسي افرادي که به شکل طبيعي قدرت پذيرش خود را ندارند با انجام عمل‌هايي زيبايي چهره به دنبال افزايش اعتماد به نفس و خودپنداري از خود هستند.
بيرشک تصريح مي‌کند: قبل از هرگونه عمل جراحي بايد کم و کيف بروز اين نياز در افراد از لحاظ روانشناسي مورد بررسي قرار گيرند.
او مي‌افزايد: اگر از لحاظ روانشناختي و شخصيتي افراد مورد بررسي قرار گيرند به احتمال زياد ميزان عمل‌هاي جراحي نيز کاهش مي‌يابد.
اين روانشناس با بيان اينکه مساله چشم و هم‌چشمي يکي ديگر از عوامل افزايش تعداد عمل‌هاي جراحي و مصرف لوازم آرايش است، تاکيد مي‌کند: بيشتر افراد کمبودهاي شخصيتي خود را در چهره‌شان مي‌بينند به اين ترتيب دست به انجام عمل‌هاي جراحي متعدد مي‌زنند.
بيرشک تصريح مي‌کند: متاسفانه خيلي از افراد اثرات سوء عمل‌هاي جراحي زيبايي و لوازم آرايش را نمي‌دانند و اغلب از انجام عمل‌هاي جراحي رضايت چنداني ندارند.
اين روانشناس مي‌گويد: مراجعه به مشاوره قبل از انجام هرگونه عمل زيبايي پيشنهاد مي‌شود. به گفته او توجه به توانمندي افراد شدت اين عمل‌ها را کاهش مي‌دهد.
انتهای پیام/6001 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان