۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین معیار ما در پی ام دی قیدهای رهبری است/۵ وظیفه هیات نظارت براجرای برجام
کد خبر: ۱۱۵۲۵۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

شمخانی:

معیار ما در پی ام دی قیدهای رهبری است/۵ وظیفه هیات نظارت براجرای برجام

دبیر شورای عالی امنیت ملی با رد برخی زمزمه طرفهای آمریکایی درباره پی ام دی در اجرای برجام گفت: در نامه ای که رهبر انقلاب درباره برجام و پی ام دی ابلاغ کردند قیدهایی است که ایران رعایت می کند.

معیار ما در پی ام دی قیدهای رهبری است/۵ وظیفه هیات نظارت براجرای برجام
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، امیر دریابان علی شمخانی گفت: مسائل گذشته علیه فعالیت هسته ای ایران مبتنی بر گزارشهای سرویس های اطلاعاتی و با هدف تخریب ایران بوده است.

وی گفت: در این دوره از مذاکرات همکاری گسترده، شفاف و قابل اتکائی به اعتراف و اقرار آژانس بین المللی انرژی اتمی از طرف جمهوری اسلامی ایران انجام شد و به نظر می آید منصفانه است که پرونده بسته شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با رد برخی زمزمه طرفهای آمریکایی درباره پی ام دی در اجرای برجام تأکید کرد: در نامه ای که رهبر انقلاب اسلامی بعد از طی مسیر شورای عالی امنیت ملی و مجلس درباره برجام و پی ام دی ابلاغ کردند قیدهایی است که ایران رعایت می کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: بعید است دلیلی باشد که چنین زمزمه هایی از طرف کسی قابل قبول باشد و این ادعا مبانی منطقی، عقلی، سندی و شاهدی داشته باشد.

شمخانی تصریح کرد: امید است چنین چیزی نباشد و البته من نیز درباره این موضوع چیزی نشنیده ام.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وظایف و اعضاء هیئت نظارت بر اجرای برجام گفت: این هیئت پنج وظیفه بر عهده دارد و روشن است اما مصوبه شورای عالی امنیت ملی آن است که فعلاً در حد تشکیل این هیئت اطلاع رسانی شود و تصمیم گیری درخصوص انتشار اطلاعات درباره اعضاء هیئت نظارت بر برجام بعداً انجام خواهد شد.

استقلال ما منوط به تقویت قدرت اقتصادی است

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر پیوند میان مقوله امنیت با معیشت و اقتصاد گفت: امروز استقلال ما منوط به تقویت قدرت اقتصادی است.

امیر دریابان شمخانی در نهمین جشنواره مدیران و تولیدکنندگان جوان و هفتمین دوره معرفی چهره ماندگار صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تجربیات ارزشمند دوران دفاع مقدس افزود: کسانی که در دهه ۶۰ صحنه نبرد را تغییر دادند جوانان کشور بودند که با یکدیگر در این عرصه رقابت مثبت داشتند و اصول حاکم بر آنها خدامحوری، خلاقیت و نوآوری بود.

وی گفت: تجربه دفاع مقدس ثابت کرد که اگر روشهای سنتی، کلاسیک و تجربه شده ادامه می یافت هنوز این امکان وجود داشت که صدام در اطراف اهواز حضور داشته باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه اقتصاد و تولید در کشورها همواره به عنوان عوامل قدرت ساز به حساب می آیند افزود: امروز از منظر امنیت ملی رشد اقتصادی، افزایش تولید ناخالص ملی، تولید اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، مبارزه با فساد اقتصادی، خروج از رکود و کاهش نرخ تورم از موضوعات مهمی هستند که با پدیده های اجتماعی نیز ارتباط دارند.

شمخانی گفت: اگر جوانان در سال ۵۹ علیه تجاوز سرزمینی با سربلندی قیام کردند امروز نیز استقلال ما منوط به تقویت قدرت اقتصادی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: در آن زمان که هنوز نهادهای دولتی آمادگی نداشت، جوانانی که حتی حقوقی از جایی نمی گرفتند برای دفاع از کشور به صحنه آمدند و امنیت و استقلال کشور را تضمین کردند.

وی گفت: امروز هم باید با همان روش برای عبور از وضع دشوار اقتصادی در کنار هم و به کمک دولت و با امید به آینده مانند دوران جنگ گره ه این مسیر دشوار را شناسایی و با همکاری رفع کنیم زیرا خدا با ماست.

شمخانی با اشاره به شرایط ویژه و جنگ اقتصادی علیه کشورمان افزود: اقتصاد مقاومتی نسخه اصلی حل مشکلات کشور است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: باید با یک اقتصاد بومی برگرفته از تجارب ملی، انقلاب، دوران جنگ تحمیلی، مبارزه با سوداگری، بازار موازی، ترویج فرهنگ خرید محصولات داخلی، اولویت به بخش حیاتی اقتصاد به تقویت تولید ملی و رقابتی در کشور کمک کنیم.

وی تصریح کرد: در این مسیر باید با استفاده از فرصت تحریم و استفاده از ابزارهای مالی و بیمه ای و فعالسازی فرصتهای ویژه در منطقه آنرا با برنامه اقتصاد مقاومتی ممزوج کنیم و به هسته مرکزی اقتصاد مقاومتی توجه داشته باشیم و توجه کنیم که اقتصاد ما باید درونزا و تولید ملی متکی بر توان داخلی باشد.

شمخانی ادامه داد: اقتصاد کشور باید مبتنی بر اقتصادی باشد که مزیت اصلی ما ملی و داخلی است و چنین ساختاری تسلیم پذیر نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی هجمه های وسیع در دوران دفاع مقدس را یادآور شد و گفت: در آن زمان اینگونه می گفتند که ایران در جنگ امواج انسانی را به کار می گیرد و این در حالی بود که تعداد شهدای ما یک سوم کشته های ارتش عراق بود و در کنار آن توجه کنیم که جمعیت عراق نیز یک سوم ما بود.

وی تصریح کرد: اقتصادی که مبتنی بر مزیت انسانی است قابل تحریم نیست و اگر بدنه مردمی در اقتصاد فعال شود، مقاومت اقتصاد نیز افزایش می یابد.

شمخانی با تأکید بر توسعه نقش عاملیت مردم در کار اقتصادی و تأمین سرمایه در کشور گفت: اصلی ترین عامل پایداری و تضمین اقتصاد توانمندسازی عوامل انسانی است و برای نیل به اهداف مهم بسیار اهمیت دارد که از سرمایه های خُرد در کنار هم سرمایه های بزرگ بسازیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: هم اکنون حدود ۷۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نزد مردم است و این در شرایطی است که صنعت با مشکل کاهش شاخص در بازار سرمایه به دلیل کاهش تولید و فقدان نقدینگی مواجه است.

شمخانی ادامه داد: اقتصادی که مبتنی بر معدودی از افراد باشد آسیب پذیر و اقتصاد دولتی نیز منشأ بروز فساد است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به آثار مثبت فعالسازی تشکلهای بخش خصوصی گفت: تسهیل فعالیت تشکلها و تشویق کارآفرینان وظیفه ماست.

وی تأکید کرد: نگاه ما به این بخش باید فارغ از نگاه خطی، سیاسی، قومی، سن و سال و جنس و همانند دوران دفاع مقدس باشد.

شمخانی اضافه کرد: امروز در ایران کسی نیست که در زمان جنگ شرایط حضور در جبهه را داشت اما امروز بگوید که من به دلیل سیاسی، سن، تحصیل، رنگ، قوم و مذهب از حضور در جبهه محروم شدم و اقتصاد ما نیز این روحیه را نیاز دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: همانطور که در دوران جنگ تحمیلی تلاش دفاع از نظام و ایران بود امروز نیز در حوزه اقتصاد همان وظیفه را داریم.

وی با اشاره به برخی مکاتب اقتصادی در سایر کشورها افزود: آنچه که به آن اعتقاد داریم آن است که پایه های استقلال ملی بدون رشد صنایع ملی سست خواهد بود و مردمی سازی اقتصاد مبتنی بر اصل ۴۴ قانون اساسی تسهیل کننده دستیابی به اهداف است.

شمخانی خاطر نشان کرد: اگرچه در گذشته در زمینه خصوصی سازی بد عمل شد اما بسیج توده مردم بهترین راهکار و دولت مصمم است که با شفافیت این امر را تسهیل کند و عوامل توانمندساز اقتصاد از جمله عوامل انسانی و سرمایه را به پذیرش سرداری ودلاوری در مسیر توسعه اقتصادی کشور تشویق کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در کنار حل مشکلات ساختاری و قوانین و سیاستگذاری دولت برای تضعیف تحریم و تزریق انگیزه به مردم، عامل مهم و محرک دیگر ثبات در تصمیم گیری است که اهمیت دارد و در برنامه اقتصاد مقاومتی همه ابعاد این موضوع دیده شده است.

شمخانی با تأکید بر اینکه تلاش ۲۴ ماه گذشته و برجام فقط برای حل یکی از بخشهای مشکلات اقتصادی کشور یعنی تحریم است گفت: ما مشکلات بنیادی زیادی داریم که دولت تلاش کرد با برجام و لغو تحریمها یکی از این مشکلات را حل کند و چشم انداز آینده خوب است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: برنامه اقتصاد مقاومتی ترجمه چگونگی استفاده از فرصت در پساتحریم است و به جای بحث درباره مکاتب اقتصاد غربی، امروز بسته مشخص سیاستی به نام اقتصاد مقاومتی داریم که از پایین به بالا هدایت شده و یکی از محورهای آن توجه به تولید دانش بنیان است.

شمخانی با اشاره به اینکه با مقوله تولید دانش بنیان ناآشنا نیستیم تجربیات خود را در حوزه توسعه صنعت هوا و فضا کشور یادآور شد و گفت: اقتصاد مهمترین هدف تحریم بود و امروز باید تشویق کنیم تا شرکتهای دانش بنیان فعال باشند.

وی تصریح کرد: باید مشکلات بنگاههای دانش بنیان را رصد و از آنها حمایت مالی، بازرگانی، مالیاتی و سایر اقدامات را انجام دهیم و برای عرضه کردن تولید دانش بنیان و کم هزینه کردن تولید این محصولات مصمم هستیم و دولت برنامه دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به توانمندی بالای ایران در حوزه سخت افزار و نرم افزار مقوله امنیت گفت: نمونه ملموس این توانمندی در حادثه تروریستی هشتم شهریور سال ۶۰ که به دست منافقین انجام شد کل دولت ایران ساقط شد و رئیس جمهور، نخست وزیر، وزراء، نمایندگان و ... به شهادت رسیدند اما هرگز در کشور و در پی آن فاجعه وضع اضطراری اعمال نشد.

شمخانی افزود: این روزها که حوادث تلخ و جنایتکارانه در پاریس، در ضاحیه بیروت و سقوط هواپیمای روسی اتفاق افتاد و فهرست بلندی از این جنایتها وجود دارد مشاهده می کنیم که به عنوان مثال در شهری مانند پاریس هفت نفر در یک شهر اقداماتی انجام دادند که نه تنها در فرانسه وضعیت اضطراری اعلام شد بلکه کل اروپا شرایط اضطراری پیدا کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: اینکه در حادثه تروریستی مانند انفجار دفتر حزب جمهوری در سال ۶۰ در ایران شرایط اضطراری اعلام نشد نشان دهنده پیوستی و قدرت ملی ایران است و در اقتصاد نیز باید از این تجربه مثبت استفاده کرد.

انتهای پیام/7008

منبع: صدا و سیما

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان